Adresy URL to kluczowe elementy, dzięki którym możemy przeglądać internet. Pozwalają one precyzyjnie lokalizować różne zasoby online, a następnie umożliwiają nam do nich dostęp. Pomimo ich istotnej roli wielu ludzi nie zwraca na nie uwagi, klikając w linki bez zastanowienia. Tymczasem umiejętne korzystanie z adresów URL może znacząco ułatwić poruszanie się w sieci, a nawet zwiększyć efektywność wyszukiwania informacji. Z tego wpisu dowiesz się, czym jest adres URL i z czego się składa. Wyjaśnimy też, jak powinien wyglądać przyjazny adres URL, czyli zoptymalizowany pod użytkownika i wyszukiwarkę. Omówimy również znaczenie adresów URL w kontekście pozycjonowania stron internetowych. Zapraszamy do lektury!
Spis treści
- Co to jest adres URL?
- Z czego składa się adres URL?
- Budowa adresu URL – znaczenie konkretnych części
- Adresy URL – jakie mają znaczenie dla SEO?
- Czym charakteryzują się przyjazne adresy URL?
- Podsumowanie
Co to jest adres URL?
URL (czyli Uniform Resource Locator) oznacza lokalizację konkretnych zasobów w sieci. Znając adres URL danej strony, bez problemu możemy znaleźć ją w internecie i odwiedzić. Adres URL to adres konkretnej strony internetowej, czyli po prostu ciąg znaków, który wpisujemy w przeglądarce, aby odwiedzić daną witrynę.
Mówiąc prościej, jest to link do konkretnej strony, który znajduje się w tzw. pasku adresu. W mowie potocznej najczęściej pojawia się właśnie określenie „link”. Mówiąc w ten sposób, sprawiamy, że każdy wie, o co chodzi.
Adres URL jest podstawowym elementem ułatwiającym poruszanie się po przestrzeni internetowej, która jest naprawdę ogromna. Jest on niezbędny do przeglądania i odnajdywania treści w internecie. Umożliwia dostęp do różnych zasobów – nie tylko stron internetowych, ale również plików, obrazów czy filmów.
Warto wiedzieć, że każda strona internetowa ma inny adres i to właśnie dzięki temu z łatwością możemy trafić tam, gdzie chcemy.
Wyszukiwarki często zwracają uwagę na adresy URL podczas określania ważności konkretnej strony lub trafności słów kluczowych. Jest więc istotny nie tylko z punktu widzenia użytkowników, ale i robotów wyszukiwarek. Z tego powodu warto zadbać o właściwą optymalizację adresów w naszym serwisie.
Więcej szczegółów z tym związanych znajdziesz w dalszej części artykułu.
Z czego składa się adres URL?
Wyjaśniliśmy już, że adresem nazywamy link, który prowadzi do konkretnej strony. Z pewnością wiesz, jak taki link wygląda, przynajmniej mniej więcej. Zaraz dowiesz się, jakie nazwy noszą jego poszczególne części.
Adres URL może składać się z następujących elementów:
- protokołu,
- domeny lub subdomeny,>
- ścieżki do pliku,
- zapytania,
- parametrów,
- odnośnika.
Adres, który zawiera wszystkie wymienione elementy może wyglądać tak:
„https://www.mojastrona.pl/produkty/laptopy?kategoria=gaming&sortowanie=n...”
Pozostając przy tym przykładzie, będzie to wyglądało następująco:
- protokół: „https://”,
- domena lub subdomena: „www.mojastrona.pl”,
- ścieżka do pliku: „/produkty/laptopy”,
- zapytanie (parametry): „?kategoria=gaming&sortowanie=najnowsze”,
- odnośnik: „#recenzje”.
Jak czytamy coś takiego? Powyższy adres URL prowadzi do sklepu internetowego z ofertą laptopów. Nazwą domeny jest www.mojastrona.pl. Parametry zapytania wskazują na kategorię „gaming” oraz sortowanie według najnowszych produktów. Fragment #recenzje prowadzi bezpośrednio do sekcji recenzji (wewnątrz tej strony).
Budowa adresu URL – znaczenie konkretnych części
Zdajemy sobie sprawę, że to, co napisaliśmy wyżej, wielu osobom może niewiele mówić. Jeśli ktoś nie zajmuje się tym na co dzień, to oczywiste, że nie zna takiego nazewnictwa. W zasadzie nie jest mu ono do niczego potrzebne.
W tym artykule chcemy jednak wszystko możliwie najdokładniej wyjaśnić, dlatego zaraz doprecyzujemy, co oznaczają poszczególne elementy adresów URL. Przejdziemy przez nie po kolei, według listy stworzonej wyżej.
W przypadku stron internetowych protokoły mogą być 2: albo HTTP, albo HTTPS. Określają one, jakie szyfrowanie zawiera dana strona internetowa. HTTP jest standardowym protokołem komunikacyjnym, który wykorzystujemy do przesyłania danych w sieci internetowej. Jest on jednak niezabezpieczony, czyli nie zapewnia szyfrowania danych przesyłanych między klientem a serwerem. Oznacza to mniej więcej tyle, że wszelkie dane, jakie tam wpisujemy, w prosty sposób można przechwycić.
Protokół HTTPS to zabezpieczona wersja protokołu HTTP, która wykorzystuje dodatkową warstwę szyfrowania, najczęściej przy użyciu protokołu SSL/TLS. Dzięki temu zapewnia on bezpieczną komunikację między klientem a serwerem. Mówiąc w skrócie, korzystanie z protokołu HTTPS zwiększa bezpieczeństwo danych osobowych użytkowników. Jest więc bezpieczniejszą opcją niż HTTP. Poza tym instalacja certyfikatu bezpieczeństwa SSL może pozytywnie wpłynąć na pozycję strony w Google.
Jeśli chodzi o domenę, to prowadzi ona do serwera, na którym przechowywana jest nasza strona. Domeną jest nazwa strony, która zwykle jest też nazwą marki, np. Wirtualna Polska, czyli wp.pl. Subdomeną w tym przypadku będzie strona ze skrzynką pocztową, czyli poczta.wp.pl. Subdomena oddzielona jest od domeny kropką.
Ścieżka do pliku w adresie URL określa lokalizację pliku lub zasobu na serwerze, do którego odnosi się dany link. Ta część adresu URL wskazuje konkretny plik, folder lub zasób, do którego użytkownik chce uzyskać dostęp. Zapytanie w adresie URL to część adresu zawierająca parametry, które zwykle występują po następujących symbolach: znaku zapytania (?), znaku równości (=), znaku ampersand (&). Parametry te mogą być określane także jako ciągi zapytań. Na pewno już gdzieś widziałeś takie zapisy, bo są one powszechnie używane w sklepach internetowych.
Odnośniki (nazywane też fragmentami strony) odnoszą się do konkretnej sekcji lub elementu na stronie internetowej. Jest to opcjonalna część adresu URL (czyli nie jest wymagana), która zazwyczaj występuje na końcu. Poza tym jest ona oznaczona symbolem krzyżyka (#) oraz ciągiem znaków, które po nim następują. Gdy użytkownik kliknie odnośnik z fragmentem, przeglądarka przewinie stronę do określonego miejsca, w którym znajduje się dany fragment.
Świetnie się to sprawdza w przypadku długich stron internetowych. Przykładowo: jeśli użytkownik chce automatycznie przejść do określonej sekcji, np. do nagłówka w artykule, który zawiera interesującą go treść. Wspomniane fragmenty w adresach URL są wykorzystywane jedynie po stronie klienta, czyli w przeglądarce internetowej.
Musisz jednak wiedzieć, że nie każdy adres wygląda w ten sposób. Niektóre są krótsze, a inne dłuższe. Poniżej zamieścimy podgląd adresu URL, który składa się z samych podstawowych elementów. Czyli takich, które muszą się znaleźć w każdym adresie.
Adresy URL – jakie mają znaczenie dla SEO?
Adresy URL są ważne zarówno z perspektywy użytkowników, jak i wyszukiwarki Google. Mogą one wpływać na pierwsze wrażenie użytkownika, podobnie jak to jest w przypadku wyglądu strony.
Adresy URL odgrywają dość istotną rolę w optymalizacji dla wyszukiwarek, czyli SEO. Oznacza to, że mają wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania, choć oczywiście nie jest to jedyny czynnik. Sprawdź, jakie są najważniejsze czynniki rankingowe w Google i spraw, aby Twoja witryna stała się lepiej widoczna dla użytkowników.
Istnieje kilka kluczowych kwestii związanych z adresami URL, które warto wziąć pod uwagę w kontekście optymalizacji SEO. Przede wszystkim należy zadbać o to, aby istniała jedna wersja adresu URL. Równie ważne jest unikanie sytuacji, gdy dochodzi do mieszania adresów.
Chodzi o przypadki, gdy jeden adres zawiera na początku „www”, a drugi nie, ale poza tym nic ich nie różni. Musisz wiedzieć, że dla Google są to dwa różne adresy, dlatego skup się na tym, aby wybrać jedną wersję i się jej trzymać. Możliwe jest też zastosowanie przekierowań, które automatycznie dodają lub usuwają przedrostek „www”.
W kolejnym nagłówku opiszemy, na co zwrócić uwagę podczas tworzenia adresów URL na stronie internetowej.
Czym charakteryzują się przyjazne adresy URL?
Przyjazny adres URL to jeden z podstawowych elementów prawidłowej strategii SEO. Jak więc powinien on wyglądać?
Przede wszystkim powinien być czytelny i zrozumiały dla użytkowników. Druga kwestia to odzwierciedlenie zawartości strony lub jej tematyki. Przyjazne adresy URL powinny być też krótkie i proste. Dobrą praktyką jest umieszczanie w nich słowa kluczowego związanego z tym, co znajduje się na danej podstronie.
Dodatkowo unikamy znaków specjalnych i staramy się, aby link zawierał tekst, który jest łatwy do zapamiętania. Trzeba też przyznać, że przyjazne adresy URL znacznie lepiej się prezentują. Dostając linka od znajomego, który nawiązuje do tego, co znajdziesz na stronie, chętniej w niego klikniesz, bo wiesz, czego możesz się spodziewać.
Podobnie wygląda to w mediach społecznościowych, gdzie udostępniamy różne treści naszym znajomym. Przyjazne adresy są po prostu atrakcyjniejsze, bo zawierają jedynie niezbędne treści, a nie przypadkowe ciągi znaków i cyfr, które nic nam nie mówią.
Przyjazne adresy URL mogą też pozytywnie wpływać na pozycjonowanie witryny, ułatwiając odnalezienie się w strukturze strony. Struktura, która jest zrozumiała i nieskomplikowana przyczynia się do zwiększenia klikalności linków. Poza tym może mieć też wpływ na pozytywne doświadczenia użytkowników.
Unikanie skomplikowanych parametrów czy niepotrzebnych rozszerzeń pozytywnie wpływa również na indeksację strony przez roboty wyszukiwarek. Wszystkie te aspekty mogą sprawić, że nasza strona zajmie wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. A jak pewnie wiesz, to może skutkować większą liczbą odwiedzin strony internetowej, a ostatecznie również zwiększeniem liczby klientów.
Nie wiesz, czym jest pozycjonowanie strony internetowej? Odwiedź ten wpis: Pozycjonowanie – przewodnik dla początkujących.
Cechy przyjaznego adresu URL
Chcąc stworzyć przyjazny adres URL, zadbaj o te kwestie:
- odpowiednia długość – najlepiej, aby był możliwie jak najkrótszy. Skup się więc na tym, co najistotniejsze, aby był zrozumiały. Adres nie musi zawierać wszystkich słów, które znajdują się np. w tytule artykułu. Dobrą praktyką jest używanie haseł,
- obecność słów kluczowych– warto zamieścić w nim słowa lub frazy kluczowe. Chodzi o konkretne słowa, na które strona będzie się wyświetlać w wynikach wyszukiwania,
- treść – musi dopisywać zawartość danej strony lub podstrony. Jest to wskazówka, dzięki której użytkownik widzi, gdzie przeniesie go link. Poza tym ułatwia to pracę robotom wyszukiwarki,
- unikalność – każdy adres może pojawiać się tylko raz. W przeciwnym wypadku może dojść do duplikacji w obrębie serwisu,
- zawartość – w adresie URL nie stosujemy polskich liter ani innych znaków specjalnych. Unikamy też umieszczania parametrów i wszystkiego, co nie jest konieczne, a może jedynie utrudniać zrozumienie,
- oddzielanie wyrazów – w tym celu używamy łącznika, który ułatwia też czytelność. Postaraj się też nie mylić łącznika z myślnikiem, bo to bardzo częsty błąd pojawiający się w sieci. Dodamy jeszcze jedną ważną informację, a mianowicie nie możesz w tym celu użyć spacji. Należy ona bowiem do zabronionych znaków (w kontekście adresów URL).
Pamiętaj też o tym, aby w treści adresu URL stosować jedynie małe litery. Tutaj zapominamy o zasadzie, zgodnie z którą zawsze zaczynamy zdanie od dużej litery. Cały adres musi być napisany małymi literami, niezależnie od tego, czy chodzi o pierwsze, czy ostatnie słowo.
Więcej na temat przyjaznych adresów URL przeczytasz tutaj: Przyjazne adresy URL w 3 krokach. Omawiamy tam dodatkowe kwestie z tym związane, m.in. sposoby modyfikacji adresów w WordPressie i Drupalu. Koniecznie odwiedź ten wpis, jeśli nie wiesz, jak możesz to samodzielnie poprawić. Od razu uspokajamy, że wcale nie jest to skomplikowane – wystarczy poznać zasady i zacząć działać.
Przyjazne adresy URL – jakie mają zalety?
Do głównych zalet przyjaznych adresów URL należą:
- czytelność dla użytkowników – przyjazne adresy URL są łatwe nie tylko do odczytania, ale też zapamiętania. To ułatwia użytkownikom orientację w witrynie oraz pozwalają zrozumieć, czego mogą się spodziewać po kliknięciu w link,
- większa klikalność – zoptymalizowane adresy zachęcają użytkowników do kliknięcia, bo są bardziej atrakcyjne. Poza tym odzwierciedlają treść strony,
- lepsza czytelność dla robotów wyszukiwarek – dzięki temu są w stanie szybciej zrozumieć zawartość strony. To z kolei może wpłynąć pozytywnie na indeksację i pozycjonowanie (jeśli stosujesz też odpowiednie słowa kluczowe),
- przejrzysta struktura witryny – adresy URL często sugerują użytkownikom i robotom wyszukiwarek hierarchię strony. Ułatwiają w ten sposób nawigację między treściami. Przyjazne adresy URL sprawiają, że użytkownik może bez problemu znaleźć interesujące go treści, w dodatku w krótkim czasie.
Wspomnieliśmy wcześniej o tym, że zoptymalizowane adresy URL mogą też wpływać na SEO. Musisz jednak pamiętać, że w tym kontekście nie wystarczy jedynie opracować wszystkich adresów w witrynie. W rzeczywistości jest to tylko jedna ze składowych, które mają (lub mogą mieć) wpływ na pozycję strony w Google.
Przyjazne adresy URL, które zawierają odpowiednio dobraną frazę kluczową, mogą poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarki internetowe, czyli np. Google, preferują adresy URL, które zawierają słowa kluczowe odpowiadające temu, czego szuka użytkownik.
Jeśli więc planujesz przygotować jakiś tekst na swojego bloga, warto sprawdzić, co na ten temat pisze Twoja konkurencja oraz czego szukają użytkownicy. Kolejnym krokiem będzie przygotowanie tekstu, który będzie lepszy niż te dostępne w sieci.
Aby poszerzyć wiedzę na ten temat, polecamy następujące artykuły:
- Co oznacza pozycja strony w wyszukiwarce?
- Najlepsze słowa kluczowe dla Twojej witryny
- Jak wypozycjonować stronę w Google?
Podsumowanie
W powyższym wpisie omówiliśmy podstawowe zagadnienia związane z adresami URL. Są one kluczowe dla poprawnego funkcjonowania sieci, a bez nich nawigacja po stronach internetowych byłaby niemożliwa. To chyba wystarczający powód, dla którego warto zrozumieć, jak one działają i jak możemy je ulepszyć, aby nasza strona była lepiej widoczna w sieci.
Nie jesteś w stanie samodzielnie zoptymalizować adresów URL na swojej stronie? A może masz problemy z widocznością w wyszukiwarce? Jeśli zależy Ci na zwiększeniu wyświetleń Twojej strony, możesz skorzystać z naszej oferty pozycjonowania stron internetowych. Dzięki temu zdobędziesz wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, a może nawet wyprzedzisz konkurencję. Zapraszamy do kontaktu.
Źródło grafiki:
Dodaj komentarz