Wpływ na pozycjonowanie strony internetowej ma wiele czynników. Ogólnie można powiedzieć, że liczy się dobra treść, sprawna technicznie strona i odpowiedni profil linków przychodzących. Pod tymi ogólnymi hasłami kryje się jednak wiele szczegółów.
Poniżej zebraliśmy informacje o czynnikach rankingowych Google i podpowiadamy, jak dobrze je wykorzystać na stronie.
Nasza lista czynników podzielona jest na 4 grupy. Trzy pierwsze (Czynniki związane z treścią, Czynniki techniczne i Czynniki zawiązane z domeną) dotyczą tego, co możesz zrobić na swojej stronie lub co powinieneś wziąć pod uwagę, planując taką stworzyć, czyli są to tzw. czynniki on site. Czwarta grupa (Czynniki offsite) to działania, które wykonujesz poza swoją witryną.
Z wszystkich popularnych list czynników wybraliśmy takie, które są często wymieniane i stosunkowo łatwo możesz je wdrożyć u siebie. Na końcu tekstu znajdziesz też odnośniki do bardziej szczegółowych źródeł.
Spis treści
- Czynniki związane z treścią
- Czynniki techniczne
- Czynniki zawiązane z domeną
- Historia domeny
- Krajowa domena najwyższego poziomu
- Zadbaj też o...
Zanim zaczniesz...
Lista czynników rankingowych Google może być bardzo przydatna, ale trzeba z niej umiejętnie korzystać. Żeby nie pogubić się w gąszczu usprawnień, pamiętaj o jednym:
Najważniejszy jest użytkownik*
Dla niego tworzymy treści na stronie i dla niego Google szuka odpowiedzi. Im lepiej odpowiesz na potrzebę użytkownika, tym większa szansa na wyższą pozycję w rankingu wyników wyszukiwania.
Dlaczego przy tej zasadzie jest gwiazdka?
Ponieważ łącznikiem między naszą treścią a użytkownikiem jest wyszukiwarka, to o niej też nie możemy zapominać. Trzeba więc stworzyć treść, jak najbardziej wartościową dla odbiorcy i zrobić wszystko, żeby wyszukiwarka była w stanie ją odnaleźć i połączyć z zapytaniem użytkownika.
Mając tę zasadę "z tyłu głowy", możemy przejść do właściwej listy czynników rankingowych.
Czynniki związane z treścią
Wszystkie czynniki, które znajdują się w tej grupie, dotyczą treści, które zamieszczasz na swojej stronie. Niektóre są związane z pisaniem tekstu, a część z nich z kodem strony.
Bez obaw! O większość z nich będziesz w stanie zadbać samodzielnie. Nie są to bardzo skomplikowane sprawy. Na ich temat znajdziesz w Internecie wiele poradników i instrukcji (również na naszym blogu ;)).
Ta część (w zależności od konkurencji Twojej witryny) może być bardzo pracochłonna. Stworzenie tekstu, odpowiadającego kompleksowo na pytania użytkownika i optymalizacja istotnych elementów może zająć trochę więcej czasu.
Na co zwrócić uwagę podczas pracy nad treścią na stronach internetowych?
Wartościowe treści
Dobre treści na stronie to podstawa. Dzięki nim robot wyszukiwarki może określić, o czym jest dana strona i przyporządkować ją do odpowiedniego zapytania użytkownika. Jest to podstawowy czynnik rankingowy! To dzięki nim realizujemy również nasze cele biznesowe - sprzedaż, zdobycie kontaktu do potencjalnego klienta, czy zwiększenie zysków z wyświetlania reklam.
Jak jednak określić, czy treści na stronie są wartościowe?
Przede wszystkim powinny w jasny i kompleksowy sposób odpowiadać na zapytanie użytkownika. Jeśli wpisał w wyszukiwarkę hasło "ranking kont oszczędnościowych", szuka zapewne listy z porównaniem ofert z różnych banków. Wartość w takim tekście możesz nadać na różne sposoby np. w postaci czytelnej tabeli z wygodnym filtrowaniem wyników, komentarza eksperta albo informacji na temat, na jakie parametry zwrócić uwagę i czego unikać.
Ogólnie rzecz ujmując: Wartością jest wszystko, co jest użyteczne dla odbiorcy. Im lepiej odpowiesz na jego potrzebę, tym większe szanse na dobre pozycje w wyszukiwarce, na zdobycie nowych klientów, a nawet polecenie innym (np. w postaci linków z innych witryn).
Skup się na kompleksowości w pokryciu tematu, a nie długość całego tekstu. Czasami wystarczy 2000 znaków, by opisać dokładnie dany temat np. produkt w sklepie. Nie patrz na licznik słów, tylko zastanawiaj się, czy treści, które stworzyłeś, odpowiadają na wszystkie najważniejsze pytania użytkownika.
Słowa kluczowe
Słowa kluczowe to frazy, które wpisują użytkownicy w pole wyszukiwania Google. Dzięki nim roboty wyszukiwarki (i użytkownicy) wiedzą, że dana treść odpowiada na zapytanie.
Jak wykorzystać słowa kluczowe na stronie?
Dodaj je w treści - akapitach i nagłówkach, użyj w znacznikach meta i adresie URL. Zrób to ostrożnie i nie na siłę. Jeśli przesadzisz, wyszukiwarka może ocenić Twoje starania jako upychanie słów kluczowych (tzw. keyword stuffing) i zamiast piąć się na szczyty rankingu, zostaniesz z na końcu stawki.
Śmiało możesz korzystać z odmian i dodatkowych fraz - algorytmy Google są dobrze "wyszkolone" i radzą sobie coraz lepiej z zawiłościami naszego języka. Najważniejsze, żeby było naturalnie i zrozumiale dla użytkownika.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, przeczytaj nasz artykuł o słowach kluczowych na stronie.
Znacznik meta title
Znacznik meta title to tytuł strony, który wyświetla się na karcie przeglądarki i w wynikach wyszukiwania. Dodajemy go w kodzie strony. To najczęściej linijka tekstu o długości ok. 150 znaków, w której opisujemy zawartość strony. Często jego treść jest pobierana z głównego nagłówka (H1) strony.
Dobrą praktyką jest umieszczenie słowa kluczowego w meta title. Dzięki temu roboty Google łatwiej powiążą jej treść z zapytaniem. Frazy kluczowe w title zachęcają też użytkowników, którzy widzą go wyszukiwarce, do kliknięcia.
Aktualnie po aktualizacji algorytmu wyszukiwarki Google często nadpisuje tytuł strony, ale wciąż korzysta z tekstu, który przygotowujemy, więc mimo wszystko warto poświęcić kilka chwil na jego napisanie. Chociaż na najważniejszych stronach Twojej witryny.
Zobacz, jak przygotować skuteczny tytuł strony.
W parze z meta title w wynikach wyszukiwania wyświetla się meta description. Google oficjalnie potwierdziło, że od dłuższego czasu ten element nie jest czynnikiem rankingowym.
Nagłówki
Linijka tekstu powyżej to właśnie nagłówek. W języku HTML, w którym zazwyczaj pisane są strony, można tworzyć nagłówki, które mają określoną hierarchię. Jeśli odpowiednio ich użyjesz, możesz nieco zwiększyć widoczność strony w wyszukiwarce.
Nie jest to czynnik bardzo wielkiej wagi, ale jest łatwy do wdrożenia i może przynieść dodatkowe korzyści. Jakie?
Od niedawna Google wprowadziło tzw. passage indexing. Oznacza to, że algorytm wyszukiwarki potrafi przyporządkować do zapytania konkretny akapit tekstu! Dobrze zaplanowana struktura treści i nagłówki ze słowami kluczowymi mogą sprawić, że przygotowany artykuł będzie widoczny nie tylko na główne słowo kluczowe, ale również na frazy powiązane z konkretnymi fragmentami tekstu. A więcej wyświetleń to potencjalnie większy ruch na Twojej stronie.
Chcesz dowiedzieć się, jak dobrze wykorzystać śródtytuły w tekście? Przeczytaj artykuł o optymalizacji nagłówków.
Zoptymalizowane grafiki
Wyszukiwarka nie potrafi "odczytywać" obrazów. Dlatego, że by pomóc jej zrozumieć, co przedstawia zamieszczona na stronie grafika, dodaj do niej tekst alternatywny (tzw. atrybut alt). To krótki fragment tekstu w kodzie strony. Możesz w nim wykorzystać słowo kluczowe.
Zadbaj też o to, by dodawać zdjęcia o odpowiednich wymiarach i niezbyt dużym rozmiarze pliku. Te parametry rzutują na szybkość ładowania strony, która również ma wpływ na pozycje strony, ale o tym później.
Chcesz dowiedzieć się, jak przygotować obrazy do zamieszczenia na stronie? Przeczytaj artykuł o optymalizacji grafiki.
Zadbaj też o...
- Świeżość treści - to przede wszystkim ważne ze względu na użytkowników. Chętniej klikamy wyniki, które odnoszą się do naszej aktualnej sytuacji. Dlatego warto dbać o to, by dostarczać, jak najświeższe informacje.
- Zasada E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), czyli zadbaj o Ekspertyzę, Autorytet i Wiarygodność strony. Chodzi o to, by wszystko, co pojawia się na Twojej witrynie, było zgodne z ekspercką wiedzą w temacie, było poparte autorytetem i wzbudzało zaufanie. Jest to bardzo szeroka zasada i możesz ją realizować poprzez szereg działań - od dobrze napisanej treści po dbanie o to, by w profilu linków pojawiały się odnośniki z ważnych dla danej branży stron.
- Unikanie thin i duplicate content - thin content to treści o bardzo niskiej jakości, natomiast duplicate content to kopie tekstu na różnych stronach tej samej witryny. Pojedyncze przypadki i elementy mogą nie wpłynąć na pozycję strony w Google, ale jeśli większość Twojej witryny składa się z duplikatów i bardzo małej ilości treści to robot wyszukiwarki może ocenić wartość strony jako bardzo niską. Zadbaj o unikalność Twoich treści, o ile to tylko możliwe.
Czynniki techniczne
Ta grupa czynników dotyczy całej witryny. To usprawnienia bardziej techniczne związane z tym, jak jest zbudowana i z jakich rozwiązań korzysta Twoja strona.
Z częścią czynników z listy poradzisz sobie sam, ale w tym przypadku warto skonsultować się ze specjalistą SEO i poprosić o pomoc programistę. Często proste rozwiązania, jak np. dodanie wtyczki może spowodować więcej szkód niż pożytku.
Praca nad niektórymi czynnikami jest bardziej pracochłonna. Najlepiej zadbać o nie już na etapie planowania strony. Im wcześniej je uwzględnimy, tym większa szansa na zmniejszenie kosztów działań i przyspieszenie efektów pozycjonowania.
Struktura strony
To jak "ułożone" są strony w Twojej witrynie, ma wpływ na to, jak robot wyszukiwarki porusza się po nich.
Dobrze zaplanowana struktura strony jest logiczna nie tylko dla algorytmów Google, ale przede wszystkim dla użytkowników. Odpowiednio poukładane kategorie, strony produktów, czy usług i inne strony informacyjne (np. Kontakt, Polityka prywatności), mogą dać dodatkowe sygnały robotom dotyczące tematyki, czy ważności danej strony w całej strukturze witryny.
Ogólnie ważne podstrony powinny być "bliżej" strony głównej. To znaczy, że aby się do nich dostać użytkownik nie powinien klikać więcej niż trzy razy.
Jeśli masz więcej treści, możesz je pogrupować tematycznie i zebrać linki do nich np. na stronach odpowiednich kategorii lub tematycznie powiązanych sekcji. Tak, by dać kolejny sygnał Google, jakie treści dokładnie znajdzie tam robot (i użytkownik).
Linkowanie wewnętrzne
Linki wewnętrzne to elementy, które przenoszą nas z jednej strony do innej w obrębie witryny (np. z artykułu na bloga do strony produktu w sklepie). Dla robotów wyszukiwarek mogą być źródłem dodatkowych informacji o stronie.
To, z jakich stron linkujesz, jakich słów używasz w tekście odnośnika i jak dużo dodasz linków, wskazuje na ważność strony docelowej i jej tematykę. Pomaga również sprawniej przemieszczać się po witrynie i szybciej znajdować te najważniejsze strony.
Częściowo możesz (i warto to zrobić) zaplanować je jeszcze przed powstaniem strony internetowej, w ramach przygotowywania struktury strony. Dzięki temu będziesz w stanie lepiej wykorzystać potencjał tego czynnika i unikniesz dużych (i czasem kosztownych) przeróbek na stronie w przyszłości.
Szybkość wczytywania strony
Jeśli twoja strona ładuje się wolno - to znaczy od kliknięcia linku do pojawienia się oczekiwanej treści na ekranie mija więcej niż kilka sekund - użytkownik może się zniecierpliwić i wyjść.
Dlatego zwróć uwagę na to, by cały proces ładowania przebiegał jak najsprawniej. Nie jest to może jeden z najważniejszych czynników, ale z pewnością pomoże poprawić ocenę użytkowników, którzy chętniej będą się przemieszczać po Twojej witrynie i do niej wracać.
To również ten typ czynnika, o którym warto pomyśleć wcześniej, już na etapie tworzenia strony. Wiele elementów wpływających na ładowanie strony jest związanych z jej kodem i dodatkowymi skryptami, które wykorzystuje. Czasem będzie wymagało to wprowadzenia modyfikacji w projekcie, albo zastosowania dodatkowych mechanizmów, ale pamiętaj: robisz to wszystko dla użytkownika i jego komfortu.
To kolejny z potwierdzonych czynników rankingowych Google (dla wyszukiwań na urządzeniach mobilnych).
Dostosowanie do użytkowników urządzeń mobilnych
Coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych do przeglądania internetu. W ten sposób przegląda internet ponad połowa użytkowników. Dlatego Twoja strona powinna się dobrze prezentować również na małym ekranie.
To element, który warto wziąć pod uwagę już na etapie projektowania i tworzenia strony internetowej. Wiele z elementów wymaga dostosowania do odpowiedniej rozdzielczości tak, by przeglądanie treści na stronie było tak samo wygodne jak na większym ekranie.
Dostosowanie do urządzeń mobilnych to kolejny potwierdzony oficjalnie czynnik rankingowy.
Bezpieczeństwo strony - Używaj HTTPS
Protokół HTTPS to zabezpieczona wersja protokołu, który umożliwia przesyłanie danych w sieci między przeglądarką a serwerem. Dzięki temu, że przesyłane informacje są dodatkowo szyfrowane, trudniej je przechwycić i odczytać.
Włączenie tej opcji w najprostszej formie jest darmowe, więc nie ma się co zastanawiać! Jeśli nie wiesz, jak się za to zabrać skorzystaj z pomocy programisty lub zapytaj o szczegóły u hostingodawcy.
Stosowanie protokołu HTTPS jest oficjalnie potwierdzonym przez Google czynnikiem rankingowym.
Zadbaj też o...
- Dane strukturalne - to dodatkowy fragment kodu, który pomaga wyszukiwarce określić, o czym jest strona. Na stronie Schema.org dostępna jest lista, elementów i informacji, jakie można zamieścić na stronie w ten sposób. Każdy z nich jest dopasowany do tematyki strony, np. jeśli prowadzisz sklep internetowy, to na stronach produktów możesz dodać znacznik Product, w którym określisz wszystkie podstawowe parametry (cena, dostępność itp.) w sposób zrozumiały dla wyszukiwarki.
- Mapa strony - zwykle jest to plik w formacie XML, który zawiera listę wszystkich adresów URL witryny, które chcemy prezentować w wyszukiwarce. Roboty Google korzystają z niej, by szybciej zapoznać się ze strukturą i łatwiej przemieszczać po witrynie. W większych serwisach czasami stosuję się też mapę w wersji HTML.
- Dostępność strony - uważaj na wszelkie możliwe awarie serwera i strony. Jeśli wyszukiwarka klikukrotnie natknie się na niedziałającą stronę (błąd serwera 500 albo 4xx), może ją wyrzucić z wyników wyszukiwania.
- Breadcrumbs, czyli nawigacja okruszkowa - to kolejny ze sposobów na ułatwienie przemieszczania się po stronie i sygnał o jej strukturze. Ten typ nawigacji najczęściej spotkasz w sklepie internetowym. Zwykle znajduje się na stronie produktu i pokazuje w prosty sposób ścieżkę, jaką trzeba "przekilkać" od strony głównej do miejsca, w którym aktualnie znajduje się użytkownik.
- Przyjazne adresy URL - przyjazny adres strony jest zrozumiały dla użytkownika i obrazuje strukturę witryny. Możesz w nim zawrzeć słowa kluczowe, ale ostrożnie, bez zbędnego upychania. URL strony wyświetla się w wynikach wyszukiwania, nawet jeśli nie jest ważnym czynnikiem, może pomóc trochę zachęcić użytkownika do kliknięcia go.
Dodaj stronę do Google Search Console
Google Search Console to darmowe narzędzie, które pomoże Ci na bieżąco sprawdzać, czy Twoja witryna jest widoczna w Google i jak sobie radzi. To też miejsce komunikacji z Google - znajdziesz tam powiadomienia o "przewinieniach" i błędach w indeksowaniu, ale możesz też dać znać Google, że coś się zmieniło na Twojej stronie i warto, żeby to sprawdził.
Wskazówka
Czynniki zawiązane z domeną
Domena to adres Twojej strony. Możesz kupić "nowy" adres, z którego nikt do tej pory jeszcze nie korzystał lub "stary", na którym kiedyś funkcjonowała inna strona. Na kilka spraw związanych adresem witryny warto zwrócić uwagę, jeśli chcesz, by była widoczna w Google.
Prace związane z tymi czynnikami to przede wszystkim sprawdzenie i wybranie odpowiedniej domeny, a później prowadzenie dobrych działań i monitorowanie jej stanu.
Historia domeny
Jak w życiu - od przeszłości Twojej domeny może zależeć jej przyszłość. Jeśli kiedyś ktoś wykorzystywał ją źle, możesz mieć problem z uzyskaniem widoczności w wyszukiwarce.
Skąd wiadomo, że podziało się coś złego?
Jeśli masz dostęp do Google Search Console znajdziesz powiadomienie w zakładce "Ręczne działania". To "kary", które nakładają na stronę weryfikatorzy (ludzie, nie roboty!), gdy uznają, że strona nie spełnia standardów jakości. Zazwyczaj skutkuje to spadkiem widoczności lub usunięciem z indeksu wyszukiwarki części bądź całej witryny.
Taką domenę teoretycznie możesz uratować. Po naprawieniu "wykroczeń" zgłasza się ją do ponownej weryfikacji. Proces naprawy szkód bywa jednak pracochłonny i w niektórych wypadkach może być bardzo trudny, a więc często niezbyt opłacalny. Dlatego ważne jest rozsądne wybranie domeny.
A co w przypadku nowego adresu, bez "przeszłości"? Teoretycznie nie ma tu żadnych przeszkód. Choć niektórzy twierdzą, że wiek domeny ma też znaczenie. Taki wniosek jednak znowu prowadzi nas do historii domeny - starsza witryna jest lepiej znana Google, może mieć też przewagę w liczbie linków zewnętrznych, bardziej rozbudowanej strukturze itp. Jednak Google twierdzi, że wiek jako taki nie jest czynnikiem rankingowym.
Krajowa domena najwyższego poziomu
Krajowa domena najwyższego poziomu brzmi bardzo poważnie. Co to jest? Chodzi o "końcówkę" adresu Twojej domeny, czyli np. .com, .pl, .eu, .co.uk. Te literki (zazwyczaj) określają kraj.
Jeśli Twoja strona jest kierowana do odbiorców z Wielkiej Brytanii i ma końcówkę .co.uk to jest to sygnał dla Google, że treści na niej są przeznaczone przede wszystkim dla ludzi z tego regionu świata. Posiadanie takiego rozszerzenia może być plusem, gdy kierujesz swoje działania do użytkowników z określonego regionu. Jeżeli chcesz działać szerzej — niekoniecznie.
Warto wziąć pod uwagę ten element wcześniej, już przy wyborze adresu strony - przenosiny na nową domenę po dłuższym czasie zwykle wiążą się z mniejszą lub większą stratą widoczności i ruchu na witrynie, a dla działającego prężnie biznesu może to okazać się dużą stratą, również finansową.
Zadbaj też o...
- Bezpieczeństwo - często "Ręczne działania" pojawiają się w przypadku źle przemyślanych działań lub są skutkiem ataku na stronę. Wtyczka z niepewnego źródła, czy niezaktualizowany motyw są furtką dla hakerów i botów, które mogą wypełnić Twoją stronę spamem. Dlatego rób aktualizacje i korzystaj ze sprawdzonych rozwiązań, to pomoże zminimalizować ryzyko.
Czynniki offsite
To wszystko, co robisz w innych miejscach Internetu i jest związane z Twoją witryną. Przede wszystkim jest to dodawanie linków, ale inne działania również zawierają się w tej grupie.
Ta grupa wymaga pracy i często dodatkowych środków na zdobywanie linków. Możesz to robić samodzielnie lub skorzystać z pomocy specjalisty, który podpowie, jak wykorzystać w pełni potencjał tych czynników.
Linkowanie zewnętrzne
Linki zewnętrzne to odnośniki prowadzące z innych stron do Twojej witryny. Google traktuje je jak głosy w konkursie. Im więcej stron "głosuje" na Ciebie, tym lepiej. Ale uwaga! Jak to w przypadku Google liczy się nie tylko ilość, ale też jakość. Większą wartość najprawdopodobniej będzie miał link z portalu branżowego, niż odnośnik wklejony na dawno zapomnianym forum z totalnie innej tematyki.
Ważna jest więc liczba linków i ich jakość.
Linki teoretycznie powinny zbierać się same, ale w rzeczywistości trzeba jednak podwinąć rękawy i pomóc trochę naszej super wartościowej stronie dotrzeć do innych miejsc. Jednym ze sposobów, w jaki możesz zdobywać odnośniki, są artykuły/linki sponsorowane. Możesz też dodawać je w portalach zastępujących książki telefoniczne (to szczególnie ważne dla stron związanych z konkretną lokalizacją) lub umawiać się z właścicielami innych stron na wpisy gościnne.
Działania w mediach społecznościowych
Niektórzy twierdzą, że aktywne działanie w mediach społecznościowych ma wpływ na pozycjonowanie strony internetowej. I tu pojawia się gwiazdka. Aktywne działania, np. na stronie na Facebooku, mogą pomóc znaleźć się wysoko w Google, ale tej stronie z Facebooka, a nie Twojej witrynie www.
Warto jednak działać w mediach społecznościowych. Można je dobrze wykorzystać do wspierania działań SEO. Udostępnienie strony np. na Twitterze może zwiększyć krąg użytkowników, do których docieramy i przez to szanse na nowe linki przychodzące. Jak już wspomniałam, sam profil może stać się widoczny na zapytania związane z Twoją markę i zwiększyć w ten sposób zaufanie użytkownika do Twojej witryny.
Czynniki rankingowe - o czym pamiętać?
Można odhaczyć wszystkie punkty z listy, ale zwykle nie jest to możliwe. Ograniczenia finansowe lub technologiczne często utrudniają zrealizowanie takiego planu. Jak wybrać te właściwe usprawnienia, które rzeczywiście będą miały wpływ na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania?
Zacznij od sprawdzenia konkurencji. Jak to zwykle bywa w rankingach - trzeba być lepszym niż reszta. Dlatego przyjrzyj się innym stronom, które są wysoko w wynikach wyszukiwania. Jakie czynniki spełniają, a których nie? Czy możesz zrobić coś lepiej? Możesz popatrzeć całościowo przez pryzmat trzech grup czynników: treści, techniczność, jakość linków przychodzących. To powinno pomóc Ci ocenić, w jakich płaszczyznach musisz popracować nad swoja witryną.
Stosuj to, co da się zrobić i przyniesie efekty. Do sprawy trzeba podejść rozsądnie. Może się okazać, że np. poprawa szybkości ładowania pochłonie godziny pracy programisty (a co za tym idzie, dużo pieniędzy), a możesz nie zauważyć żadnej różnicy. Wróć do punktu wyżej i zrób listę usprawnień. Pamiętaj, że zwykle podstawą sa dobre treści, więc od tego powinieneś zacząć.
Sprawdzaj efekty, ale bądź cierpliwy! Każda zmiana wymaga czasu. Google ma ograniczone zasoby i niektóre strony odwiedza rzadko. Dlatego nie ma sensu się spieszyć. Poczekaj, aż robot wyszukiwarki trafi na zoptymalizowaną stronę, zapozna się ze zmianami i zdecyduje co zrobić. Niekiedy może to potrwać nawet do kilku tygodni, czy miesięcy. Dlatego ostrożnie z wprowadzaniem nowych zmian!
Jeśli masz wątpliwości, pamiętaj o zasadzie "Użytkownik jest najważniejszy". Algorytmy wyszukiwarki coraz lepiej radzą sobie z rozumieniem treści na stronie. Dlatego użytkownik jest ważniejszy, bo jeśli on będzie zadowolony, to i Google będzie szczęśliwe. Wystarczy tylko nie utrudniać robotom wyszukiwarki pracy, a odbiorcy dać to, czego potrzebuje. I to w duuużym skrócie przepis na skuteczne pozycjonowanie stron.
Dodaj komentarz