Ile kosztuje strona internetowa? | Famatech

Koszt stworzenia strony internetowej może się wahać od kilkuset do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wszystko zależy od tego kto ją wykona, jaki jest planowany zakres prac i czas realizacji. Po stworzeniu strony internetowej koszty niestety się nie kończą - utrzymanie witryny również wymaga dodatkowych środków.

Ile pieniędzy powinieneś zatem przeznaczyć na stworzenie strony internetowej? Jaką kwotą musisz dysponować, by utrzymać witrynę? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.


Ile kosztuje założenie strony internetowej?

Pierwszy i największy koszt to stworzenie strony internetowej. Niezależnie od tego, czy będzie to mała strona wizytówka, rozbudowany portal dla korporacji, czy średniej wielkości sklep, ta część pracy zwykle będzie najbardziej kosztowna.

Ile w takim razie kosztuje nowa strona www?

To zależy.

Na cenę wpływa zwykle kilka czynników. Przede wszystkim kluczową rolę grają trzy z nich:

  • rodzaj strony,
  • doświadczenie i sposób pracy wykonawcy,
  • czas wyznaczony na realizację.

Czas, rodzaj strony i wykonawca to czynniki wplywające na koszt stworzenia strony WWW.

Im bardziej rozbudowana witryna, tym koszta będą wyższe. Jeśli potrzebujesz strony na już, cena również w tym przypadku może wzrosnąć. W obu przypadkach wymagana jest większa ilość pracy lub jej zwiększony nakład, a to w każdej usłudze powoduje zwykle wzrost kosztów.

Doświadczenie wykonawcy również ma wpływ na cenę. Jeśli wybierzesz się do fryzjera, który ma zarządza ogólnopolską siecią salonów, wygrywał wielokrotnie konkursy dla stylistów i niedawno wprowadził na rynek nową linię kosmetyków do włosów, to koszt strzyżenia włosów u niego z pewnością będzie wyższy niż w salonie za rogiem.

Tak samo jest z zatrudnieniem wykonawcy dla Twojej strony internetowej. Możesz zlecić pracę agencji interaktywnej, która robiła duże projekty i dysponuje nowoczesnym oprogramowaniem lub rozpoczynającemu karierę programiście, który stworzył witryny kilku znajomym.

Jak widzisz, sprawa nie jest prosta. Przyjrzymy się teraz dokładniej tym trzem czynnikom, żebyś mógł z większą świadomością wybrać dobrą ofertę.


Jaki rodzaj strony?

Strona internetowa, jaka jest, każdy widział... ale czy na pewno? Internet pełen jest różnorakich witryn od blogów, przez strony firmowe aż po sklepy internetowe. Każdy z tych typów ma cechy charakterystyczne, które wpływają na koszt stworzenia takiej strony.

Czas na krótki przegląd "gatunku". Poznasz najpopularniejsze typy witryn, ich przeznaczenie i szacunkowe koszta stworzenia.

Landing page

Pod tą obcobrzmiącą nazwą kryje się bardzo prosty (ale niezwykle skuteczny) rodzaj witryny. To typ strony internetowej, która ma za zadanie realizować określony cel np. zbierać adresy e-mail do bazy newslettera, sprzedawać jeden konkretny produkt. Zwykle jest to tzw. one page, czyli dosłownie jedna strona. Na próżno będziesz szukał na niej rozbudowanego menu, czy podstron z ofertą.

Koszt takiej strony to zwykle od kilkuset złotych do kilku tysięcy.

Tak dużo za jedną stronę?

Cena w tym przypadku zazwyczaj rośnie, gdy chcesz stworzyć landing page z autorskim projektem, dodatkowymi elementami i integracjami np. z narzędziami do wysyłki newslettera. Chcesz mieć możliwość łatwej edycji w przyszłości? Również trzeba będzie dorzucić trochę pieniędzy do budżetu.

Strona firmowa

Ten typ witryny służy głównie do prezentowania oferty handlowej lub usług danego przedsiębiorstwa. Zwykle poza stroną główną i ofertą znajdziesz tam informacje kontaktowe, krótki opis "O nas", a czasem referencje klientów lub galerię realizacji.

Cena strony internetowej dla firmy zaczyna się od kilku tysięcy złotych wzwyż.

Taka strona, jest bardziej skomplikowana niż landing page. Co wpływa na koszta?

Jeśli chcesz wprowadzać zmiany na stronie np. mieć możliwość dodawać nowe lub zmieniać istniejące opisy usług i realizacji, wtedy konieczny będzie system CMS. To narzędzie, które umożliwia w łatwy sposób modyfikowanie i dodawanie treści. Programista stworzy od podstaw całą witrynę i przygotuje w systemie odpowiednie narzędzia do zarządzania treścią. Profesjonalna strona internetowa z CMS = wyższa cena.

Każdy dodatkowy element prawdopodobnie zwiększy koszt. Co to może być? Przygotowanie dedykowanego formularza kontaktowego np. z możliwością przesłania zdjęcia, albo innych dodatkowych danych. Dołączenie bloga do witryny lub przygotowanie miejsca na dodawanie Aktualności. Takie elementy można wymieniać w nieskończoność, ale już chyba zauważasz zależność - im bardziej skomplikowanej strony potrzebujesz, tym więcej pieniędzy musisz przygotować.

Blog

Jeśli na poważnie traktujesz swoje pasje i chcesz je spieniężyć, może przyjść Ci do głowy założenie bloga.

Blogi to zwykle proste witryny składające się z kliku podstawowych stron (np. "O mnie", "O blogu", "Współpraca"), kategorii i pełnych dobrej treści wpisów.

Koszt stworzenia indywidualnego projektu bloga to kilka tysięcy złotych.

Za co zapłacisz?

Za projekt graficzny, dobre rozplanowanie struktury witryny, przygotowanie systemu CMS tak, by każdy wpis po publikacji wyglądał dobrze. Każdy dodatkowy element np. podpięcie systemu do wysyłki newslettera, to również dodatkowy koszt zwiększający cenę.

Sklep internetowy

Jeśli chcesz sprzedawać produkty online, zwykle potrzebujesz dobrze skonfigurowanego sklepu internetowego.

Taką stronę internetową należy wyposażyć we wszystkie niezbędne funkcje, które umożliwią użytkownikom wygodne zakupy, a Tobie sprawne zarządzanie. Czego będziesz potrzebował?

Czytelnych stron z ofertą produktów, podstron kategorii, miejsca na regulaminy i politykę prywatności. Dodatkowo możliwość tworzenia i obsługi konta klienta oraz porządne "zaplecze", czyli wszystkie elementy związane zarządzeniem złożonymi zamówieniami.

To wszystko to już ogrom pracy. Klasycznie przyda się też design oraz sporo integracji z innymi narzędziami np. systemami dostawców, programami do fakturowania, czy wysyłki maili.

Dlatego sklep internetowy kosztuje kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych.

Tu kluczowa jest przede wszystkim liczba produktów, która wpływa na skomplikowanie projektu. Na koszt może też mieć wpływ wybór systemu CMS, który pomoże Ci zarządzać produktami i treścią.

Jak widzisz na ceny stron internetowych, ma bardzo mocno wpływ rodzaj witryny. Wiąże się to głównie z tym, że zlecając stworzenie witryny, tak naprawdę kupujesz czas pracy programisty. Dlatego im projekt bardziej złożony i wymagający większej ilości pracy, tym wyższa cena.


Ile trwa stworzenie strony internetowej?

Czas wykonania strony internetowej zależy głównie od stopnia skomplikowania całego projektu. Zwykle jest wyceniany na podstawie wstępnych założeń i materiałów, które przesyłasz wykonawcy.

Stworzenie strony zajmuje szacunkowo od jednego do kilku miesięcy dla projektów indywidualnych i bardziej rozbudowanych stron. Nowa strona internetowa składająca się z kilku podstron może powstać nawet w kilka dni, ale zwykle jest ona wtedy oparta na prostym i powtarzalnym na innych witrynach motywie z podstawowymi ustawieniami.

Zlecenie na stworzenie wiyrtnt zwykle jest realizowane według ustalonego harmonogramu. Na koszt strony internetowej może wpłynąć także to, jak szybko chcesz zacząć lub zakończyć pracę. Im krótszy termin oddania strony WWW do użytku, tym kwota na fakturze będzie wyższa. I znowu związane jest to z tym, że potrzebny jest większy nakład pracy. Wykonawca musi np. zaangażować dodatkowych pracowników lub przegrupować inne projekty i zadania tak, by zdążyć przed upływem terminu wpisanego w umowę.


Jaki wykonawca?

Wybór wykonawcy również może mieć wpływ na to, ile kosztuje strona internetowa. Jak już wiesz, płacisz głównie za czas specjalisty, który odpowiada za utworzenie strony WWW dla Ciebie. A jak to ze specjalistami bywa - im bardziej doświadczony, tym droższy.

Dlaczego duże agencje często biorą większe pieniądze?

Ponieważ poza zatrudnieniem specjalistów ponoszą też inne koszta. Zwykle korzystają z płatnych rozwiązań, które usprawniają pracę i pozwalają realizować projekty lepszej jakości. Mają w zespole lub współpracują ze specjalistami z innych dziedzin np. UX, czy SEO, aby dostarczyć jak najbardziej funkcjonalną stronę internetową.

Freelancerzy i osoby hobbystycznie zajmujące się tworzeniem stron mają zazwyczaj mniejsze zaplecze. Ta druga grupa zwykle też nieco mniejsze doświadczenie, co może (ale nie nie musi!) wpływać na jakość usługi.


Tania strona internetowa - Czy to się opłaca?

Czy strona internetowa za 500 złotych to zawsze zły wybór? To zależy.

Nie zawsze musisz wybierać najdroższą opcję. Jeśli np. marketing Twojego biznesu opierasz głównie na działaniach w social mediach i potrzebujesz strony tylko do celów "wizerunkowych" możesz skorzystać z tańszej opcji.

Są natomiast branże, w których możesz dużo zyskać np. poprzez pozycjonowanie strony internetowej lub kierowanie na nią reklam Google Ads. Wtedy rekomendujemy działanie z agencją, która ma większe doświadczenie i w pakiecie usług zaproponuje Ci dostosowanie nowej witryny do wymogów wyszukiwarki. To ważne, bo wiele rzeczy związanych SEO warto zrobić już na etapie realizacji strony internetowej. W przeciwnym razie narażasz się na kosztowne przebudowy.

Za doświadczenie w tworzeniu i projektowaniu stron internetowych zwykle warto zapłacić nieco więcej. Może Ci to oszczędzić w przyszłości wielu zmartwień... i dodatkowych wydatków. Z naszego doświadczenia wynika, że dobrze przygotowana witryna z czasem zwraca się, gdy generuje ruch zainteresowanych Twoja ofertą.

Przewagą agencji (czyli zwykle opcji droższej) jest zespół. Twoim projektem zajmuje się więcej niż jedna osoba, która może być niedostępna. Grupa specjalistów ma też większy "bank kompetencji", z którego możesz skorzystać -mogą doradzić Ci, co działa, a czego nie warto robić.

Wybranie tańszej oferty może też wiązać się z pewnym ryzykiem. Jeśli zatrudnisz początkującego dewelopera, który ma mniejsze doświadczenie, może on zastosować nieoptymalne rozwiązania. To może utrudnić zmiany w przyszłości, albo narazić na luki bezpieczeństwa. Jesteś pewien, że chcesz, by ktoś "eksperymantował" na Tobie i Twoim biznesie?

Dlatego, zanim rozpoczniesz współpracę, dokładnie sprawdź wykonawcę. Zobacz i zweryfikuj jego portfolio. Spróbuj zasięgnąć o nim opinii innych. Zrób to niezależnie od tego, z kim podpisujesz umowę — z dużą agencją, czy początkującym freelancerem.


Cennik stron internetowych w Famatech

My też tworzymy strony internetowe dla biznesu i nie tylko. W naszym portfolio znajdziesz witryny przygotowane dla spółek związanych przemysłem, firm z branży beauty, a nawet blogi.

Dlaczego warto zlecić nam zaprojektowanie i stworzenie witryny?

Stronami internetowymi zajmujemy się kompleksowo. Od programowania, przez przebudowy, aż po marketing związany z SEO i reklamami Google Ads. Łączymy te wszystkie doświadczenia, by naszym klientom dostarczać jak najlepsze rezultaty.

Prowadzimy konsultacje, by pomóc wybrać odpowiednie rozwiązania. Jeśli jest taka potrzeba, w pracy nad stroną biorą udział również specjaliści zakresu marketingu. Dzięki temu masz pewność, że strona będzie odpowiednio przygotowana do prowadzenia pozycjonowania lub reklamowania w Google.

Więcej korzyści i szczegółowe informacje oraz cennik znajdziesz na stronie oferty tworzenia stron internetowych.


Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej?

Wykonanie strony internetowej to pierwszy główny koszt, który poniesiesz. Potem jednak wydatki się nie kończą. Nie są to zwykle duże kwoty, ale trzeba o nich pamiętać.

Na te wydatki składa się kilka elementów:

  • domena

  • hosting

  • dodatkowe usługi np. zlecenie administracji strony internetowej lub marketing.

Każdy z tych kosztów ponosisz cyklicznie. Domenę i hosting opłaca się zwykle raz do roku. Dodatkowe usługi dopisz do miesięcznych wydatków.

Domena i hosting to podstawowe wydatki związane z utrzymaniem domeny

W takim razie ile kosztuje strona internetowa rocznie?

Jeśli nie decydujesz się na żadne dodatkowe usługi koszt utrzymania strony internetowej w ciągu jednego roku to wydatek rzędu kilkuset złotych. W tej kwocie mieści się:

  1. opłata za wykupienie/przedłużenie domeny
    Przy wykupie jest to zwykle koszt kilkunastu/kilkudzieisięciu złotych, jeśli kupujesz domenę wcześniej nieużywaną. Jednak zdarzają się przypadki, że pożądany adres wykupił ktoś wcześniej i tu kwoty mogą poszybować nawet w kierunku kilkutysięcy złotych.
    Później płacisz za przedłużenie domeny - to koszt w granicach kilkudzieisięciu złotych rocznie. Pilnuj, by opłacać domenę na czas! Inaczej może ją wykupić ktoś inny.

  2. opłata za hosting
    Opłata za hosting to koszt od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Wszystko zależy od opcji, którą wybierzesz: tańszy współdzielony lub pakiet indywidualny oraz od dodatkowych opcji.
    (Jeśli chcesz wiedzieć więcej na ten temat, przeczytaj nasz artykuł o tym, czym jest hosting i jak wybrać hostingodawcę.)

Co jeszcze możesz doliczyć do kosztów? Wszelkie usługi związane z obsługą strony i promocją w internecie. Najczęściej właściciele witryn decydują się na:

  • administrację strony internetowej, czyli usługi związane z dodawaniem treści na witrynę, przeprowadzaniem aktualizacji i tworzeniem kopii bezpieczeństwa itp. Zlecenie administarcji strony specjalistom, to duża oszczędność czasu i często stresu związanego z naprawą błędów, których nie.
    Koszt miesięczny: kilkadziesiąt do kilkuset złotych.

  • pozycjonowanie, czyli prace związane z widocznością w wynikach wyszukiwania Google. Specialista (lub specjaliści) pracują nad witryną i poza nią tak, aby link do niej pojawiał się jak najwyżej w rankingu.
    Koszt miesięczny: kilkaset do kilkunastu tysięcy złotych
    Dlaczego aż tyle? Zapoznaj się z cennikiem pozycjonowania, w którym wyjaśniamy koszt tej usługi.

  • reklamy Google Ads (kiedyś Adwords), czyli kolorowe banery wyświetlające się w róznych portalach lub aplikacjach i linki oznaczone dopiskiem "Reklama" w wyszukiwarce. Koszt miesięczny: kilkastet do kilkunastu tysięcy złotych
    Dokładniejsze wyjaśnienia i szacunki znajdziesz w Cenniku reklam Google Ads.

Wiesz już, ile kosztuje zrobienie strony internetowej oraz jakie kwoty powinieneś zaplanować na utrzymanie witryny.

Jeśli chcesz zlecić wykonanie strony lub promowanie jej w internecie zapoznaj się z nasza ofertą lub skontaktuj się z naszym doradcą!

Masz pytania? Napisz wiadomość lub zostaw je w komentarzu.

×

Zostaw numer, omówimy Twój projekt

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.