Co to jest pozycjonowanie? Przewodnik dla początkujących
Wyniki pozycjonowania i reklam w wyszukiwarce w Google Analytics

Pozycjonowanie to gorący temat dla biznesu. Szczególnie w czasach, gdy coraz więcej sfer naszego życia przenosi się do świata online.

Warto wiedzieć, o co chodzi, bo może okazać się, że dla Twojej firmy to kolejny skuteczny sposób dotarcia do klientów. Uporządkowanie informacji pomoże Ci również, gdy już zleciłeś pozycjonowanie - dzięki temu łatwiej będzie Ci współpracować z wykonawcą i oceniać jego pracę.

Po lekturze tego artykułu będziesz wiedział:

  • Co to jest pozycjonowanie i jak działa?
  • Jakie są korzyści z pozycjonowania strony? Czy to dobry pomysł na promocję Twojej witryny?
  • Jak działa wyszukiwarka i jakie kryteria powinna spełniać Twoja strona, aby była widoczna w Google?
  • Co będzie Ci potrzebne do pozycjonowania?

Spis treści

  1. Co to jest pozycjonowanie?
  2. Korzyści z działań SEO
  3. Kiedy warto zainwestować w pozycjonowanie?
  4. Jak działa wyszukiwarka?
  5. Co ma wpływ na ranking wyników wyszukiwania?
  6. Podstawy Pozycjonowania
  7. Co jest potrzebne do pozycjonowania?
  8. Jak pozycjonować stronę? Od czego zacząć?
  9. Pozycjonować samodzielnie, czy z agencją?
  10. Ile trwa pozycjonowanie?
  11. Kiedy zacząć pozycjonowanie strony?
  12. Pozycjonowanie stron internetowych - Podsumowanie

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to wszystkie działania, które mają na celu zwiększyć widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google (lub innej wyszukiwarki) i w efekcie sprowadzić na nią użytkowników, którzy będą chcieli się zapoznać z jej treścią. Brzmi skomplikowanie? Już wyjaśniam!

Codziennie miliony ludzi szuka informacji i ofert w Internecie. Zwykle swoje pierwsze "kroki" kierują w stronę wyszukiwarki internetowej (w Polsce w przeważającej większości jest to Google). Tam wpisują swoje pytania i spośród wyświetlonych linków klikają w interesujący ich element.

Pozycjonowanie polega na tym, że robisz wszystko, by link do Twojej strony wyświetlił się możliwie jak najwyżej na liście wyników wyszukiwania na wybrane zapytanie. Jeśli tytuł i opis linku będzie atrakcyjny dla użytkownika, kliknie go i przejdzie do strony. A taki odwiedzający może być Twoim potencjalnym klientem!

SEM, SEO, czy pozycjonowanie - o co chodzi?

Hasło pozycjonowanie zastępuje się niekiedy skrótem SEO. W tym temacie często pojawiają się też kolejne zbitki literek: SEM i PPC. Co oznaczają te skróty? Jaki związek mają z pozycjonowaniem?

Wyniki wyszukiwania Google
Płatne i organiczne wyniki wyszukiwania w Google

Pewnie zauważyłeś, że wśród wyników wyszukiwania w Google możesz znaleźć linki ze znaczkiem "Reklama" (zwykle na początku i na końcu strony) - wyniki płatne oraz takie bez oznaczenia - tzw. wyniki bezpłatne. SEO, SEM, PPC i pozycjonowanie to określenia działań związanych właśnie z tymi rodzajami wyników wyszukiwania. I tak:

  • SEM (ang. Search Engine Marketing), czyli marketing w wyszukiwarkach internetowych obejmuje wszystko, co wiąże się z pracą nad widocznością w obu rodzajach wyników wyszukiwania: płatnych i bezpłatnych.
  • SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek. Dotyczy pracy nad widocznością w wynikach bezpłatnych i skupia się na kodzie, strukturze i treściach na Twojej stronie.
  • Pozycjonowanie to SEO wzbogacone o dodatkowe elementy, takie jak content marketing (tworzenie atrakcyjnych treści zgodnie z założonym planem), link building (o tym nieco później) i analitykę (sprawdzanie wprowadzanych i szukanie nowych rozwiązań).
  • PPC (ang. Pay Per Click), czyli koszt za kliknięcie. Dotyczy działań nad widocznością w płatnych wynikach wyszukiwania. W Google za tę część odpowiedzialny jest system reklamowy Google Ads.

Marketingu w wyszukiwarce - podział na SEO i PPC
Ogólny podział działań markteingowych w wyszukiwarce

Skoro wyjaśniliśmy już wątpliwości związane z nazewnictwem, czas przejść do konkretów!


Korzyści z działań SEO

Głównym efektem działań SEO jest zwiększenie ruchu organicznego na stronie. To znaczy, że Twoją stronę zaczyna odwiedzać coraz więcej użytkowników, którzy klikają link w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Co więcej, są to osoby zainteresowane produktem, usługą lub informacjami, które udostępniasz. To sprawia, że łatwiej je nakłonić do działania, czyli zakupów lub realizacji zlecenia właśnie u Ciebie - zyskujesz więc szerokie grono potencjalnych klientów!

Lista korzyści z pozycjonowania
Co możesz zyskać dzięki pozycjonowaniu?

Dużym plusem pozycjonowania jest też trwałość efektów prowadzonych działań. Gdy przestaniesz po jakimś czasie inwestować w pozycjonowanie, wypracowane wcześniej rezultaty powinny utrzymać się jeszcze przez jakiś czas. To odwrotnie niż w przypadku reklam np. Google Ads, gdzie zakręcony kurek z pieniędzmi powoduje automatycznie odcięcie ruchu na stronę.

Jednym z elementów pozycjonowania (o którym szerzej przeczytasz w dalszej części) jest tworzenie wysokiej jakości treści, które odpowiadają na problemy i potrzeby użytkowników. Umieszczanie na witrynie poradników, artykułów i inspiracji związanych z Twoją branżą sprawia, że możesz podkreślić swoje doświadczenie i wiedzę - budujesz wizerunek eksperta w branży. To ważne, bo pomaga zbudować zaufanie klienta do Ciebie jako wykonawcy lub dostawcy produktów, co może być kolejnym plusem dla Twojej oferty.

Dobre treści i poprawnie działająca strona to również ułatwienie w prowadzeniu innych typów działań marketingowych. Zoptymalizowana strona z blogiem może uzyskać lepsze wyniki jakości w systemie reklamowym Google Ads, dzięki czemu maleją koszty i rośnie efektywność kampanii. Treści z bloga możesz też wykorzystać w różnych kanałach np. w E-mail marketingu lub prezentować w mediach społecznościowych.

SEO to również poprawny kod i sprawna technicznie strona, a to częściowo pomaga w korzystaniu z niej osobom z niepełnosprawnościami. Dzięki temu możesz poszerzyć grono odbiorców o użytkowników odwiedzających strony w niestandardowy sposób za pomocą specjalnych czytników.


Kiedy warto zainwestować w pozycjonowanie? Kiedy odpuścić?

Wizja korzyści jest bardzo kusząca. Jednak, czy zawsze warto robić SEO? Czy pozycjonowanie sprawdzi się w przypadku każdego projektu?

Głównym kryterium jest przede wszystkim opłacalność. Pozycjonowanie to inwestycja. Potrzebne są czas, wiedza i oczywiście pieniądze. Warto byłoby wycisnąć z nich jak największe zyski.

Kiedy więc pozycjonowanie strony może działać na Twoją korzyść?

  • Gdy użytkownicy szukają Twoich usług i produktów w Internecie. To jest podstawowy warunek. Niby oczywisty, ale nie we wszystkich projektach jest spełniony.
  • Gdy działasz na rynku lokalnym lub masz niszowy produkt/usługę. Znacznie łatwiej jest osiągnąć efekty w mniejszej skali (a później ją rozszerzać).
  • Gdy masz czas i wiedzę lub pieniądze na prowadzenie działań. SEO to wymagająca i ciągle zmieniająca się dziedzina. Wprowadzanie zmian, analizy są dość czasochłonne i często wymagają dodatkowego oprogramowania. A to generuje koszty.

Nie bierz się za pozycjonowanie, gdy:

  • potrzebujesz szybkiego zwrotu w ograniczonym budżecie (np. masz nowiutki sklep internetowy i chcesz w jak najkrótszym okresie sprowadzić na niego klientów);
  • działasz w bardzo konkurencyjnej branży, gdzie inni wydają ogromne kwoty na marketing, a Twój budżet to niewielki ułamek tych stawek (np. odzież, biżuteria, czy elektronika to tylko niektóre z tego typu branż, gdzie trudno jest się przebić);
  • masz nowy produkt, który nie istnieje jeszcze w świadomości klienta (np. robota do wiązania krawatów, o którym nikt jeszcze nie słyszał);
  • Twoja strona technicznie nie nadaje się do pozycjonowania - CMS nie daje możliwości wprowadzania koniecznych zmian, czy edycji elementów ważnych z punktu widzenia SEO.

Jeśli zmierzasz zacząć pozycjonowanie we współpracy z agencją SEO lub freelancerem, to istnieje jeszcze jedna przeszkoda - brak podstawowej wiedzy. Zanim zwiążesz się z kimkolwiek umową, spróbuj trochę zgłębić temat pozycjonowania (np. czytając ten artykuł do końca). Dzięki temu łatwiej wybierzesz ofertę i będziesz czuł się pewniej w kontaktach z osobami realizującymi pozycjonowanie dla Ciebie. Brak wiedzy może niestety działać na Twoją niekorzyść lub powodować niepotrzebne nieporozumienia.

Jeśli pozycjonowanie jest dla Ciebie, czas przejść dalej. W kolejnej części poznasz podstawowe zasady działania wyszukiwarki i więcej szczegółów na temat tego, jak działa SEO. Gotowy?


Jak działa wyszukiwarka?

Wbrew pozorom odpowiedź na to pytanie jest ściśle związana (jeśli nie kluczowa) w temacie pozycjonowania. Żeby zrozumieć, na czym polega pozycjonowanie stron, trzeba poznać mechanizm, z którym będziemy współpracować - czyli wyszukiwarkę.

W dużym uproszczeniu wyszukiwarka dzieli się na dwie "części":

  1. widoczną dla użytkowników z polem wyszukiwania. Tu wpisują swoje pytania i otrzymują na nie odpowiedź w postaci listy linków, karuzeli zdjęć, produktów itp.
  2. niedostępny dla użytkowników algorytm (nazywany też często robotem), który przeszukuje Internet i dopasowuje do pytania odpowiednie linki.

Schemat działania wyszukiwarki
Schemat działania wyszukiwarki

Lista odpowiedzi, którą użytkownik widzi w wyszukiwarce to właśnie wspomniany wcześniej ranking wyszukiwania.

Za kolejność stron na tej liście odpowiada druga część wyszukiwarki, czyli algorytm przeszukujący Internet. Sprawdza on witryny, które zna i przechodzi do kolejnych poprzez linki, które są na nich umieszczone. Gdy wejdzie na stronę "zapoznaje się" z jej treścią. Jeśli treść spełnia kryteria, to trafia do tzw. indeksu, czyli zostaje przypisana do wybranego przez algorytm zapytania w katalogu rankingów wyszukiwania.

Stąd więc można wyznaczyć dwa konieczne warunki, które trzeba spełnić, aby strona zaczęła się pojawiać jako odpowiedź na zapytania użytkowników:

  1. powinna być widoczna i dostępna dla robotów (algorytmów) wyszukiwarki
  2. treści na niej zawarte powinny być dobrej jakości.

I tym, pisząc bardzo ogólnie, zajmuje się pozycjonowanie. Robimy wszystko, by robot wyszukiwarki najpierw odnalazł stronę, "przeczytał" to, co się na niej znajduje i (oceniając pozytywnie) dodał jak najwyżej w rankingu interesującego nas hasła w indeksie.

Dlaczego strona powinna być wysoko w wynikach wyszukiwania?

Pewnie wiesz to z własnego doświadczenia - przypomnij sobie ile razy ostatnio zaglądałeś na kolejne strony wyników w poszukiwaniu odpowiedzi. Użytkownicy korzystający z Google, zwykle klikają linki do stron, które są tuż pod polem wyszukiwania. Dlatego im wyżej, tym lepiej. Potwierdzają to również testy przeprowadzane przez różne agencje, np. poniższy wykres od Backlinko.

Wykres zależności CTR od pozycji strony w rankingu wyszukiwania
CTR, czyli stosunek kliknięć do liczby wyświetleń rośnie, gdy strona znajduje się wyżej w rankingu - Źródło: Backlinko


Co ma wpływ na ranking wyników wyszukiwania?

Czytając o pozycjonowaniu, możesz dość często trafić na hasło "czynniki rankingowe Google". To elementy i działania, które mogą wpłynąć na pozycję Twojej strony w rankingu.

Specjaliści SEO korzystając z dostępnych źródeł wiedzy (dokumentów i poradników Google) oraz na podstawie własnych doświadczeń i testów podają ok. 200 takich czynników. Dzięki temu wiemy mniej więcej, na czym się skupić i czym się zająć, by zwiększyć szansę na pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania.

Sprawa jednak nie jest taka prosta. Nie na wszystkie elementy mamy wpływ, nie na wszystkie zmiany będzie nas stać i nie wszystkie czynniki będą wpływać na pozycję strony tak samo mocno. Zwykle nie ma szans, by odhaczyć jako "Zrobione" wszystkie elementy z listy.

Istnieje jednak jeden czynnik rankingowy, o którym zawsze powinieneś pamiętać: użyteczność dla użytkownika.

Sensem każdego działania SEO jest dostarczenie najlepszej odpowiedzi na potrzebę osoby, która odwiedza naszą stronę np. kompleksowe wyjaśnienie jakiegoś zagadnienia, przedstawienie najlepszego rozwiązania jego problemu lub korzystnej oferty produktu, czy usługi. Google zależy, by dać szukającym najlepsze odpowiedzi, których szuka na stronach. Dlatego cokolwiek planujemy, należy zrobić to tak, by jak najlepiej zaspokajało potrzeby użytkownika!

Co więc robić, żeby Twoja strona spełniła warunki stawiane przez wyszukiwarkę?


Podstawy Pozycjonowania

Pozycjonowanie opiera się na kilku elementach: Treściach, Sprawach technicznych i Link buildingu, które wspierają dane z Analityki. Praca nad każdym z nich pomaga w osiągnięciu wysokiej pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

podział działań SEO
Na pozycjonowanie składają się działania z różnych dziedzin

Treści to podstawa działań. Wyszukiwarka szuka wartościowych tekstów, zdjęć, filmów itp. Chce znaleźć, jak najlepszą odpowiedź na potrzebę swoich "klientów", czyli użytkowników, którzy wpisują zapytania w jej okienku. Dlatego jako pozycjonerzy staramy się przygotowywać kompleksowe artykuły, dokładne opisy produktów, czy proste i czytelne teksty oferty. Tak, by po wejściu na stronę i przeczytaniu, użytkownik uznał je za wartościowe.

Sprawy techniczne związane są z działaniem Twojej strony - poprawnością kodu, szybkością ładowania, dostępnością dla użytkowników i robotów wyszukiwarek. To bardzo ważne! Możesz mieć na stronie fantastyczne treści, ale nikt ich nie przeczyta, bo robot wyszukiwarki nie będzie mógł się do nich dostać. Jeśli on tego nie zrobi, strona nie trafi do wyszukiwarki i w efekcie nikt inny nie dowie się o niej (chyba że sam komuś podeślesz do niej link, ale takie działanie ma jednak dość ograniczony zasięg).

Link building, czyli w wolnym tłumaczeniu "budowanie linków" polega na zdobywaniu odnośników do naszej strony z innych miejsc w Internecie. Takie odnośniki tworzą tzw. profil linków. Trzeba zadbać o to, by były jak najlepszej jakości i było ich możliwie jak najwięcej.

Analityka to podstawa dla wszystkich powyższych trzech elementów. Obserwując, kto odwiedza Twoją stronę, jak z niej korzysta oraz jak wypadasz na tle innych, jesteś w stanie określić, co jest do poprawy/zmiany, a co działa, jak powinno. Pozycjonowanie w dużej mierze opiera się na testowaniu różnych rozwiązań - dane z narzędzi analitycznych pomogą Ci zaplanować takie testy, a później określić ich rezultat.

Te ogólne elementy pozycjonowania przekładają się na konkretne działania. Zwykle dzieli się je na te, które wykonujemy na naszej stronie (tzw. On-page SEO) i poza nią (tzw. Off-page SEO).

Co należy do obu tych grup?


On-page SEO

On-page SEO to optymalizacja strony. Głównie są to zadania związane z pracą nad jej stanem technicznym i treściami:

  • optymalizacja treści - odpowiedź na intencję użytkownika, nasycenie słowami kluczowymi, optymalizacja nagłówków, optymalizacja grafik i video, poprawność gramatyczna i czytelność tekstu itd.;
  • struktura strony i linkowanie wewnętrzne - dodawanie linków do ważnych treści z innych podstron witryny, zaprojektowanie logicznego i intuicyjnego układu podstron ;
  • praca nad szybkością ładowania;
  • dostosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych;
  • optymalizacja adresów URL;
  • optymalizacja znaczników meta (description, title);
  • dodanie znaczników Schema;
  • dbanie o pozytywne doświadczenia użytkowników (UX).

Przeczytaj więcej wskazówek związanych z On-page SEO.


Off-page SEO

Na pierwszym miejscu na tej liście zadań jest link building. Można go realizować na różne sposoby.

Pierwszym z nich (tym idealnym i najbardziej pożądanym) jest tworzenie takich treści u siebie, że inni ludzie, którzy na nie trafią, w zachwycie podzielą się linkiem do nich na własnej stronie.

Możesz też skorzystać z różnych innych technik i zdobywać linki np. dzięki artykułom gościnnym, czy sponsorowanym lub udzielać się na forach tematycznych.

Jednak off-page SEO to nie tylko linkowanie. Do tej kategorii wpadają również:

  • działania w mediach społecznościowych;
  • prezentacja firmy (i jej strony WWW) w Google Moja Firma i portalach z podstawowymi informacjami o biznesach (współczesnych odpowiednikach książek telefonicznych);
  • wzmianki o stronie w różnych miejscach i przestrzeniach Internetu bez linka do niej;
  • dbanie o dobre opinie (nie tylko te online).

Co jest potrzebne do pozycjonowania?

Jeśli chcesz powalczyć o wysoką pozycję strony w wyszukiwarce, przyda Ci się parę elementów i narzędzi. Będziesz ich potrzebował, żeby w ogóle zacząć pozycjonowanie, zrealizować konieczne zadania i oceniać efekty.


Wiedza

Bez dobrej teorii, praktyczne działania mogą nie dać żadnych efektów lub wręcz odwrotne od oczekiwanych. Dlatego ważne jest, żebyś zanim zaczniesz cokolwiek robić, zapoznał się z podstawami, analizami i najważniejszymi zagadnieniami związanymi z pozycjonowaniem. Dzięki temu będziesz wiedział co i w jakim celu zrobić na swojej stronie.

Wiedza (podstawowa) z zakresu SEO przyda się nie tylko w przypadku, gdy chcesz pozycjonować stronę samodzielnie. Jak wspomniałam wcześniej, pomoże Ci lepiej współpracować i oceniać efekty pracy agencji lub pozycjonera, któremu zlecisz to zadanie.

SEO to bardzo dynamiczna dziedzina. Poza nauką podstaw, poświęć trochę czasu na śledzenie branżowych newsów - żebyś nie przegapił okazji i ważnych zmian w wyszukiwarce.


Czas

To kluczowy zasób dla pozycjonowania z kilku względów.

Po pierwsze efekty Twojej pracy na stronie pojawiają się z mniejszym lub większym opóźnieniem. Wpływ na taki stan rzeczy ma przede wszystkim fakt, że zasoby Google są ograniczone (wciąż przegląda tylko niewielką część Internetu). Jeśli wprowadzisz zmiany, zwykle trzeba odczekać, aż robot wyszukiwarki ponownie odwiedzi i sprawdzi stronę. A takie odwiedziny mogą powtarzać się z nieco mniejszą częstotliwością (np. co kilka dni). Potrzeby jest więc po to, by cierpliwie czekać na rezultat.

Po drugie same działania wymagają czasu - Twojego lub specjalisty, który podejmuje się pozycjonowania. Przygotowanie wartościowej treści, analiza zebranych danych i zaplanowanie kolejnych kroków, badanie dotychczasowych wyników, to niestety zadania, których nie zrealizujesz w 5 minut.

Po trzecie wspomniane wcześniej zdobycie wiedzy i potrzebnych umiejętności również wymaga godzin pracy, czytania, słuchania, oglądania. Pozycjonowanie to bardzo obszerna kategoria, która zawiera w sobie wiedzę z różnych dziedzin (od podstaw pisania treści przez programowanie, aż po analizę danych). Przeczytanie jednego artykułu nie wystarczy, jeśli chcesz zrobić to dobrze.

Po czwarte, jeśli decydujesz się na współpracę z kimś bardziej doświadczonym, również zarezerwuj trochę czasu w miesiącu na temat SEO. Czasem trzeba sprawdzić tekst na firmowego bloga, wprowadzić techniczne poprawki lub przemyśleć wspólnie kolejny etap strategii, czy zmiany na stronie.


Budżet

Na co wydaje się pieniądze w SEO?

Możesz przekazywać co miesiąc określoną kwotę agencji lub freelancerowi. Wtedy płacisz za wiedzę i umiejętności specjalistów, potrzebne oprogramowanie i narzędzia. Jeśli strategia zakłada np. dodawanie artykułów sponsorowanych, to wtedy doliczasz koszty stworzenia treści i ich publikacji.

Jeśli pozycjonujesz stronę internetową całkowicie samodzielnie to poza opłaceniem oprogramowania i kosztów publikacji, dolicz koszt zdobywania wiedzy (dobre źródła i szkolenia kosztują). Jeśli chcesz możesz uwzględnić również koszt audytu strony - by mieć solidną podstawę do pracy.

Gdy działasz sam, koszty mogą być niższe, ale płacisz za to czasem. Swoim poświęconym na naukę i działania oraz projektu - testowanie i dojście do efektów osiąganych przez specjalistów może potrwać nieco dłużej.


Strategia

Zadowalające efekty trudno osiągnąć bez celu i planu - w pozycjonowaniu również.

Każda strona wymaga indywidualnego planu działania. W wynikach wyszukiwania wciąż obowiązują rynkowe zależności - jest popyt i podaż, jest też konkurencja i chęć zwiększenia zysku.

Ogólne założenia pozycjonowania trzeba dostosować do warunków, w jakich funkcjonuje Twoja strona online. W strategii powinieneś uwzględnić:

  • aktualny stan witryny (czy i co trzeba poprawić, zoptymalizować, by przypadła do gustu użytkownikom i wyszukiwarce?);
  • słowa kluczowe (czyli zapytania użytkowników, na które chcesz być widoczny w Google);
  • otoczenie (czyli inne konkurencyjne strony, które wyświetlają się na słowa kluczowe, które wybrałeś);
  • branżę, w jakiej działasz (każda ma swoją charakterystykę i to również widoczne jest w sieci. Inaczej będzie wyglądać pozycjonowanie sklepu internetowego z akcesoriami dla zwierząt, a inaczej strony firmy instalacyjnej);
  • zasoby: czas, pieniądze i wiedzę (by określić, na jak dużo możesz sobie pozwolić).

Narzędzia SEO

Do skutecznego pozycjonowania przyda Ci się trochę narzędzi, które pomogą w planowaniu, działaniu i sprawdzaniu efektów. Niektóre są darmowe, a za niektóre będziesz musiał zapłacić.

Co więc powinno się znaleźć w Twoim przyborniku SEO?

  • narzędzie do analizy ruchu na stronie (najczęściej jest to darmowe Google Analytics). Pomoże Ci określić, jaki jest ruch na Twojej stronie i jak zachowują się na niej użytkownicy. Przyda się do mierzenia efektów i ustalania kolejnych usprawnień;
  • Google Search Console - kolejne darmowe narzędzie od Google. Służy do sprawdzania, jak Twoja strona radzi sobie w wyszukiwarce. Z wykresów dowiesz się, na jakie frazy się wyświetla, ilu ludzi kliknęło link. To również miejsce "komunikacji" z wyszukiwarką - to tu znajdziesz informacje o elementach, które sprawiły problem robotom i informacje o ogólnym stanie strony;
  • narzędzie do sprawdzania pozycji w rankingu - w końcu chcesz dostać się na szczyt wyników wyszukiwania. Taki program pomoże Ci określić jak daleko jeszcze do celu i podpowie kiedy otwierać szampana.
  • narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych - aby znaleźć i wybrać najbardziej wartościowe zapytania użytkowników, na które chcesz pojawiać się w Google. Jest sporo darmowych opcji, jednak większość z nich pokazuje bardzo ograniczoną ilość danych - tu zwykle trzeba liczyć się z wydaniem kilku groszy;
  • narzędzie do badania stanu technicznego i optymalizacji (tzw. crawler) - to program, który sprawdza wszystkie podstrony Twojej witryny pod względem SEO. Działa na podobnej za sadzie jak robot wyszukiwarki. Dla mniejszych stron jest opcja skorzystania z darmowych wersji (np. Screaming Frog Seo Spider).
  • narzędzie do sprawdzania linków zewnętrznych prowadzących do twojej strony i stron konkurencji - żeby mieć oko na sytuację i wynajdywać nowe miejsca na odnośniki.
  • "kombajny" SEO - istnieją narzędzia, które łączą większość powyższych opcji w jednym. Umożliwiają dodatkowo analizę konkurencji i wyników wyszukiwania, czy pisanie treści w specjalnych edytorach, które biorą pod uwagę wymogi SEO. Korzystanie z nich wiąże się jednak z wyższymi kosztami.

Jak pozycjonować stronę? Od czego zacząć?

Czas uporządkować nieco przedstawione wcześniej elementy i ułożyć w logiczny proces. Poniżej przeprowadzę Cię bardzo ogólnie przez kolejne kroki.


1. Analiza sytuacji - Audyt SEO

Audyt SEO to absolutna konieczność na start przygody z pozycjonowaniem. Jego wynikiem jest dokument, w którym znajdziesz informacje na temat stanu witryny, a także zalecenia i wskazówki odnośnie elementów do poprawy.

To bardzo ważne informacje, bo pomagają nam określić:

  • w jakim miejscu jesteśmy,
  • jakie mamy możliwości,
  • jakie są aktualne przeszkody (oraz czy i jak można je wyeliminować).

Co zawiera audyt SEO?

Ogólnie znajdziesz w nim informacje na temat:

  • stanu technicznego badanej strony internetowej,
  • optymalizacji najważniejszych elementów,
  • linków prowadzących do strony.

W zależności od zakresu audytu możesz też otrzymać dodatkowo informacje na temat tego, jak w Google radzą sobie strony internetowe Twoich konkurentów.

To punkt wyjścia do rozpoczęcia pozycjonowania.


2. Wybór odpowiednich słów kluczowych

Słowami kluczowymi nazywamy frazy, które użytkownicy wpisują w pole wyszukiwania Google. To do nich Google dopasowuje odpowiednie strony i prezentuje w formie listy w wynikach wyszukiwania. Są więc łącznikiem między człowiekiem szukającym rozwiązania a treścią na Twojej stronie, która na nie odpowiada.

Wybranie odpowiednich fraz jest bardzo istotne. Sposób, w jaki użytkownicy szukają treści, usług i produktów, które oferujesz może się różnić od tego, jak Ty je opisujesz - np. nie wszyscy znają specjalistyczne nazwy urządzeń, czy produktów i szukając ich, wpisują inne hasła. Badanie fraz pomaga to zweryfikować i wybrać te najlepsze zapytania.

Dlaczego trzeba stworzyć listę słów kluczowych? Czemu nie działać ogólnie na wszystkie możliwe?

Audyt z poprzedniego punktu pokazuje aktualny stan sytuacji. Frazy wyznaczają kierunek działań. Dobrze wybrane słowa kluczowe sprawią, że ściągniesz na swoją stronę wartościowy ruch, czyli użytkowników, którzy są zainteresowani tematem i którzy mogą stać się Twoimi klientami.

To punkt wyjścia do wyznaczenia strategii. Nie zawsze masz odpowiednią ilość zasobów, by działać na wszystkie możliwe frazy, więc trzeba wybrać te najkorzystniejsze. Dodatkowo algorytmy Google są tak skonstruowanie, że dobrze zoptymalizowana strona pod jedną główną frazę, będzie się też wyświetlać na inne pokrewne.


3. Optymalizacja strony

Wiesz już, jak jest (audyt) i gdzie zmierzasz (słowa kluczowe) - czas wziąć się do pracy. Pod hasłem optymalizacja mieszczą się wszystkie działania z zakresu on-page i off-page SEO, o których wspominałam wcześniej.

Z tym że wybierasz takie techniki i sposoby działania, które są dopasowane do wybranego przez Ciebie słowa kluczowego i do sytuacji w wynikach wyszukiwania.


4. Badanie i analiza wyników

Po wprowadzaniu zmian CZEKASZ i monitorujesz efekty. Zbyt szybkie korekty i nieprzemyślane ruchy mogą zepsuć potencjalny rezultat.

Sprawdzasz, czy ruch rośnie, jaka jest jego jakość. Badasz pozycję w Google i czy ludzie klikają w Twój link. Dobrze ustawione narzędzia dadzą Ci też odpowiedź, czy pozycjonowanie się zwraca - czyli ilu odwiedzających stronę stało się Twoim klientem.

Wyniki analiz to punkt wyjścia do dalszych działań. Jeśli coś poszło nie tak, próbujesz dalej. Jeśli się udało, możesz w danych znaleźć podpowiedź, co robić dalej, by jeszcze poprawić wyniki.

Powyższy schemat działa ogólnie: gdy zaczynasz prace optymalizacyjne na swojej stronie i szczegółowo: gdy bierzesz się za działania związane z widocznością w wyszukiwarce na konkretne słowo kluczowe.


Pozycjonować samodzielnie, czy z agencją?

Jak mawiają pozycjonerzy: "To zależy". Głównie od zasobów, którymi dysponujesz: czasem, wiedzą i pieniędzmi.

Jeśli możesz przeznaczyć kilka godzin w tygodniu na naukę, wdrażanie i testowanie, to samodzielne działanie powinno wystarczyć. Tu ważne jest dotarcie do wartościowych źródeł informacji na temat prowadzenia działań SEO. Przeszkodą może być natomiast koszt narzędzi, które ułatwiają pracę - niektóre z nich są bardzo drogie i nieopłacalne dla pojedynczej strony.

W przypadku współpracy z agencją możesz bardzo zyskać na czasie. Możesz poświęcić SEO dużo mniej uwagi i zająć się innymi zadaniami. Również efekty mogą być widoczne szybciej. Specjaliści od razu na starcie projektu dysponują wiedzą i doświadczeniem, które Ty musisz zdobyć, pozycjonując samodzielnie.

Zanim więc podejmiesz decyzję, zastanów się:

  • Ile środków możesz przeznaczyć na pozycjonowanie?
  • Czy masz czas (i chęci) do zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności?
  • Jak szybko oczekujesz efektów?
  • Czy możesz sobie pozwolić na ewentualne błędy spowodowane samodzielnymi działaniami? (Np. awarię strony i przez jakiś czas brak potencjalnych klientów, którzy ją odwiedzają).

Ile trwa pozycjonowanie?

Znów padnie tutaj odpowiedź: "to zależy". Ogólnie pozycjonowanie to nieskończony proces. Sytuacja w wyszukiwarce wciąż się zmienia. Google ciągle wprowadza korekty w ocenie stron i ich prezentacji w rankingu, również konkurencja działa lub przestaje funkcjonować online. Dlatego warto, po optymalizacji, chociaż monitorować sytuację i reagować na zmiany.

Jeśli chodzi o uzyskanie konkretnych wyników dla wybranych słów kluczowych to w zależności od branży, stanu strony i nakładów pracy na efekty trzeba będzie poczekać średnio od ok. 2 do 6 miesięcy.


Kiedy zacząć pozycjonowanie strony?

Jeśli pozycjonowanie jest dla Twojej działalności faktycznie opłacalnym sposobem na marketing w Internecie - zacznij jak najwcześniej.

Pozycjonowanie działa na zasadzie śniegowej kuli: efekty działań kumulują się i napędzają wzajemnie. Dlatego warto zaczynać tak szybko, jak to możliwe.

Dopiero planujesz stworzenie strony internetowej? To najlepszy moment, żeby zabrać się za SEO! Dlaczego?

Rozpoczęcie pozycjonowania na etapie planowania pomoże Ci ustalić optymalną strukturę strony (dopasowaną do potrzeb użytkowników i wybranych słów kluczowych), ułatwić wybór systemu CMS lub technologii, w jakiej zostanie napisana. To dobry moment na wyłapanie ewentualnych błędów i przeszkód, gdy są jeszcze w miarę proste (i tanie!) do usunięcia.

Każdy późniejszy etap również jest dobry, ale można napotkać więcej przeszkód, które zwiększą koszty lub utrudnią działania.


Pozycjonowanie stron internetowych - Podsumowanie

Pozycjonowanie polega na prowadzeniu działań, które prowadzą do osiągnięcia wysokich pozycji w rankingach wyszukiwania Google i w efekcie sprowadzeniu na stronę wartościowego ruchu. Obejmuje szereg działań z zakresu tworzenia treści, dbania o stan techniczny witryny i zdobywania linków z innych miejsc w Internecie.

W zależności od posiadanych zasobów możesz zająć się SEO samodzielnie lub zlecić je specjalistom. Następnie uzbrój się w cierpliwość i czekaj na efekty działań.

Ten artykuł to dopiero początek całej drogi. Przed Tobą morze wiedzy, doświadczeń (i potencjalnych klientów) do zdobycia. Życzę Ci, by pozycjonowanie stało się dla Ciebie fascynującą przygodą, a przede wszystkim kolejnym kanałem, który przyniesie solidny zysk dla Twojego biznesu!

  • Jeśli chcesz zacząć samodzielnie pozycjonować stronę, zachęcam do śledzenia naszego bloga. Znajdziesz tam sporo treści, która może Ci pomóc. Nie ma interesującego Cię tematu? Daj nam znać!
  • Jeśli chcesz zlecić pozycjonowanie agencji - sprawdź naszą ofertę pozycjonowania stron lub skontaktuj się z naszym doradcą.
Opublikowane: 
wt., 09/21/2021 - 14:15
Autor: 
Marta Cichoń
Kategoria: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.
×

Zostaw numer, omówimy Twój projekt

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.