Co to jest On-page SEO? Czyli przepis na sukces w Google
Optymalizacja On-page SEO

Dziś nie wystarczy tylko stworzyć stronę WWW, by dało się ją odnaleźć w wyszukiwarce. Konieczna jest, chociaż podstawowa optymalizacja i wartościowe treści, by przebić się w morzu witryn.

Chcesz zrobić pierwszy krok w poprawie widoczności swojej strony? Poznaj i wykorzystaj działania związane z On-Page SEO!


Spis treści

  1. Co to jest on-page SEO?
    1. On-site a off-site SEO
  2. Optymalizacja strony internetowej - najważniejsze elementy
    1. Optymalizacja treści
    2. Optymalizacja nagłówków
    3. Optymalizacja grafiki
    4. Optymalizacja znaczników meta
    5. Optymalizacja adresu URL
    6. Linkowanie wewnętrzne
    7. Bezpieczeństwo
  3. Bonus
    1. Featured snippet
    2. Znaczniki Schema.org
    3. Zadbaj o CTR
  4. Błędy w optymalizacji strony
    1. Nie zapomnij o UX
    2. Blokada indeksacji
  5. Podsumowanie

 

Co to jest on-page SEO?

On Page SEO (ang. Search Engine Optimization - optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek; Page - podstrona witryny internetowej), czyli działania, które wykonujemy na naszej stronie, mające na celu poprawę jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Inaczej nazywana też on-site SEO.

To między innymi przygotowanie treści, dostosowanie elementów kodu strony, dodanie linków wewnętrznych itp.

 


On-site a off-site SEO

On-site SEO dotyczy optymalizacji elementów na Twojej stronie. W tej części działań skupiasz się na treściach, kodzie, szybkości ładowania witryny i jej bezpieczeństwie.

Działania związane z SEO możemy prowadzić też poza naszą witryną, wtedy jest to tzw. off site SEO. Do tej grupy działań zaliczamy przede wszystkim działania związane z pozyskiwaniem linków (link building).

Podział działań Onpage i offsite SEO
Działania on-site i off-site na stronie

Które z nich jest lepsze?

Nie można prosto określić, która z części SEO działa lepiej. Zazwyczaj w procesie pozycjonowania strony łączy się oba typy działań, by zwiększyć szansę na sukces w wynikach wyszukiwania. Wszystko zależy od stanu witryny, jej konkurencji w wyszukiwarce oraz od czasu i budżetu przeznaczonego na pozycjonowanie.

Dlatego, zanim zaczniesz pracować nad optymalizacją, najlepiej przeprowadzić audyt strony i analizę konkurencji. To pomoże wybrać taktykę, która będzie optymalna dla Twojej strony (i Twojego portfela).

Zwykle zaczyna się od optymalizacji on-site. Dobrze przygotowana witryna to już połowa sukcesu. Jeśli dodasz do tego odpowiedniej jakości linki, to możesz spodziewać się pozytywnych wyników.

A jakie są kluczowe składniki on-page SEO?


Optymalizacja strony internetowej - najważniejsze elementy

Dla Google kluczowe jest dostarczenie użytkownikom, jak najlepszej odpowiedzi na wpisane przez nich zapytanie.

Dlatego on-page SEO jest tak istotne.

Po pierwsze wyczula twórcę na stworzenie faktycznie wartościowej treści. A po drugie pomaga sprawić, że roboty Google będą w stanie do niej dotrzeć i ją ocenić.

Elementy On-Site SEO
Jakie elementy składają się na on-page SEO?

Jak już wiesz, on-site dotyczy wszystkiego, co powinieneś zrobić na swojej stronie. Kluczowe są trzy warstwy:

  1. treść,

  2. kod strony

  3. ogólne aspekty techniczne.

Każdy z tych elementów wpływa na widoczność strony w Google.

Od czego zacząć i na czym się skupić? Już podpowiadam!


Optymalizacja treści

Zaczynamy od treści, ponieważ to ich szuka Google. Wartościowy tekst spełniający oczekiwania wyszukujących to jest to, co powinieneś umieszczać na swojej stronie. Jeśli prowadzisz witrynę firmową, ta zasada dotyczy nie tylko wpisów na blogu, ale również (a może przede wszystkim) Twojej oferty.

Ważne jest tu kilka aspektów:

  • Przygotowanie treści
    Powinna dokładnie opisywać dane zagadnienie. Spokojnie, nie zawsze konieczny jest referat na 10 tysięcy znaków. Wszystko zależy od tego, czego potrzebują Twoi czytelnicy, jak temat przedstawia Twoja konkurencja i co TY chcesz tym tekstem osiągnąć.
    Pamiętaj, że najważniejsi w tym trójkącie są Twoi odbiorcy! Opisz temat tak, by odpowiedzieć na ich potrzeby.

  • Słowa kluczowe w tekście
    Przygotowałeś prawdziwy brylant wśród treści, trzeba jeszcze nadać mu odpowiednią oprawę, czyli uwzględnić w nim słowa kluczowe. Są to frazy, które ludzie wpisują w wyszukiwarkę (np. "najlepsza suszarka do włosów"). Dobrze jest je zawrzeć w tytule i w treści oraz użyć słów powiązanych tematycznie.
    Więcej o tym, jak korzystać ze słów kluczowych dowiesz się z naszego artykułu: Jak skutecznie wykorzystać słowa kluczowe?
    A jak wybrać odpowiednie słowa kluczowe? Przeczytaj: Analiza i dobór słów kluczowych – Krok po kroku

  • Zadbaj o komfort czytania
    Dobre treści trzeba dobrze przedstawić. Zadbaj o to, by tekst był czytelny. Ustaw odpowiednią wielkość fontu i odstępy między wierszami, podziel treść na mniejsze akapity, dodaj wypunktowania, podkreślenia i pogrubienia. Podkreśl to, co najistotniejsze i pomóż czytelnikowi odnaleźć w treści to, co go najbardziej interesuje.


Optymalizacja nagłówków

Nagłówki to wyróżnione fragmenty w tekście (jak hasło "Optymalizacja nagłówków" powyżej). Dzielą treść na mniejsze kawałki, a dobrze oznaczone w kodzie mogą być dodatkową wskazówką dla robotów wyszukiwarki.

Jak użyć ich dobrze?

  • Używaj zgodnie z hierarchią
    Nagłówki mają hierarchię - tak jak w spisie treści książki, czy artykułu: jest tytuł (znacznik <h1>), rozdział (znacznik <h2>), podrozdziały (<h3>) itd. Przy planowaniu tekstu spróbuj wypisać najważniejsze zagadnienia i stwórz spis treści. Powstałe w ten sposób nagłówki oznacz odpowiednimi znacznikami kodu HTML (<h1> - <h6>).
    Staraj się unikać sytuacji, gdy używasz ich do tego, by wyróżnić fragment tekstu - do tego lepiej nada się arkusz stylów.

  • Nagłówek ma wskazywać na tematykę
    Te kilka wyrazów powinno wskazać użytkownikowi, co znajdzie w tekście pod nagłówkiem. Warto zrobić to tak, by zachęcić do czytania. Wskaż jasno jakiego zagadnienia dotyczy ta część tekstu.

  • Dodaj słowa kluczowe
    To miejsce na wstawienie słów kluczowych powiązanych z tematem. Dodaj je rozsądnie - tam, gdzie pasują. Tak by cały nagłówek brzmiał naturalnie i był zrozumiały dla czytelnika.

Przeczytaj więcej o optymalizacji nagłówków.


Optymalizacja grafiki

Jeśli do swojej treści dodajesz grafiki lub zdjęcia, to warto dobrze je przygotować. To część trudna dla robotów wyszukiwarki - nie rozpoznają one tego, co jest na obrazie. Gdy grafika jest duża, może też utrudnić pobieranie całej treści strony.

  • Odpowiednia waga i wymiary
    Plik ze zdjęciem powinien być w wymiarach, w jakich będzie widoczny na stronie. Nie wrzucaj wersji ultra HD, gdy potrzebny jest obrazek o wymiarach 800 x 600 pikseli. Tak duża grafika ma znaczną wagę, a to sprawia, że cała strona może ładować się znacznie wolniej. Użytkownicy i roboty mogą nie być aż tak cierpliwe w oczekiwaniu na treść.

  • Optymalizacja atrybutu alt
    Atrybut alt (inaczej tekst alternatywny) pokazuje się, gdy grafiki nie uda się załadować. Korzystają z niego również czytniki stron internetowych dla osób z niepełnosprawnością. Opisz, co znajduje się na grafice, możesz też użyć słowa kluczowego (jeśli pasuje) i dodaj to jako tekst alternatywny.

Więcej szczegółów i rozwiązań znajdziesz w artykule: Optymalizacja grafiki na potrzeby www – Kompletny poradnik.


Optymalizacja znaczników meta

Znaczniki meta to fragmenty kodu strony, które są przede wszystkim odczytywane przez przeglądarki i roboty wyszukiwarki. Przekazują dodatkowe informacje na temat witryny.

W przypadku optymalizacji strony internetowej kluczowe są dwa:

  • meta title - inaczej tytuł strony. Wyświetla się na pasku przeglądarki, a w wynikach wyszukiwania klikasz w niego, by przejść na wybraną witrynę. W optymalizacji tego elementu powinieneś połączyć optymalizację i zachętę do kliknięcia. Pamiętaj o dodaniu słowa kluczowego i wskaż coś, co wyróżnia Twoją stronę spośród innych.
    Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj artykuł: Znacznik Meta Title: 8 Praktycznych Wskazówek.

  • meta description - inaczej opis strony. To element widoczny w wynikach wyszukiwania pod tytułem. Nie jest oficjalnym czynnikiem rankingowym, jednak jego optymalizacja może pomóc zwiększyć "klikalność" Twoich linków w wyszukiwarce. Tu też dodaj słowo kluczowe, wskaż wyróżniki i zachęć do konkretnego działania.
    Więcej szczegółowych wskazówek znajdziesz w artykule: Jak stworzyć skuteczny opis strony?


Optymalizacja adresu URL

Ważnym elementem strony jest też jej adres. Krótki, łatwy do zapamiętania zawierający słowo kluczowe może pomóc poprawić Twoje wyniki. Nie jest to może jeden z oficjalnych czynników rankingowych, ale dobrze skonstruowany będzie przyjaźniejszy dla użytkownika.

Staraj się unikać znaków specjalnych, spróbuj utworzyć go tak, by był zrozumiały. Adres powinien wskazywać, gdzie trafi użytkownik. Dzięki temu masz szanse, że kliknie go bez większych obaw.

Jak stworzyć zoptymalizowany adresu URL? Dokładny przepis znajdziesz w naszym artykule o Przyjaznych adresach URL.


Linkowanie wewnętrzne

Poza optymalizacją treści ważne jest też jej "umiejscowienie" na stronie. Za to dopowiadają linki wewnętrzne, czyli odnośniki, które umieszczasz do danej treści w innych miejscach Twojej witryny (np. menu, linki w tekście lub obrazku, listy typu "Najnowsze wpisy" itp.).

Dlaczego warto dodać linki wewnętrzne do treści?

Linki po pierwsze pomagają robotom Google dotrzeć do nowej podstrony. Jeśli łatwiej ją znaleźć, wyszukiwarka szybciej je odkryje i zaprezentuje swoim użytkownikom.

Po drugie linki pomagają robotom "zrozumieć", o czym jest treść na danej podstronie. Dlatego warto dodawać odnośniki w treściach powiązanych tematycznie (przykład takiego linka masz w poprzedniej części tego teksu).

Trzecim ważnym powodem jest przekazywanie tzw. link juice. Sok z linków to określenie używane opisanie na wartości, którą do Twojej witryny przekazują linki zewnętrzne (te z innych stron w Internecie). Link juice podkreśla więc wartość poszczególnych podstron. Jeśli dodasz do nowego wpisu odnośnik z bogatej w "sok" strony głównej, przekazujesz nim dalej autorytet, który zyskała dzięki linkom.

Jak linkować?

Dodawaj linki ze stron:

  • powiązanych tematycznie,

  • które już są widoczne w Google,

  • do których prowadzą linki zewnętrzne.

Ostrożnie! Nie przesadź z ilością odnośników na jednej stronie. Im więcej ich będzie, tym mniej autorytetu popłynie do kolejnych podstron. Pamiętaj też o użytkownikach. Dodawaj linki tam, gdzie będzie to dla nich użyteczne.


Bezpieczeństwo

Ważnym aspektem jest też bezpieczeństwo. Możesz o nie zadbać, dodając do strony certyfikat SSL. Przed adresem Twojej strony pojawi się skrót https, który oznacza, że od tej pory wszystkie przesyłane dane są szyfrowane. Ten sposób zabezpieczenia jest szczególnie ważny w sklepach internetowych i na stronach, które zbierają dane (np. poprzez wysłanie formularza).

Podstawowa wersja certyfikatu jest darmowa i odnawia się ją co roku. Jeśli nie wiesz, jak się za to zabrać skontaktuj się ze swoim dostawcą hostingu.


Bonus

Możesz zastosować jeszcze dwie dodatkowe techniki, które pomogą Ci zwiększyć widoczność w Google. Dotyczą one odpowiedniego zbudowania fragmentu treści i dodatkowych elementów w kodzie. Dodatkowo zwrócimy też uwagę na jeden parametr, który pomoże widoczność zamienić w ruch na stronie.

Gotowy na kolejne usprawnienia?


Featured snippet, czyli Fragment z odpowiedzią to specyficzny sposób prezentacji wyników wyszukiwania w Google. Zwykle przyjmuje postać ramki widocznej tuż pod polem ze wpisanym zapytaniem. Mogą przyjmować różne formaty np.:

  • akapit (najczęściej spotykany),

  • lista,

  • tabela.


Przykładowy wynik z fragmentem z odpowiedzią w Google
Przykład Featured snippet w Google

Aby trafić w to miejsce, cała strona musi być po pierwsze dobrze zoptymalizowana i być widoczna w TOP10 wyników wyszukiwania. Drugim elementem jest dobrze przygotowany fragment treści - zwykle nagłówek zawierający słowo kluczowe i krótką (w przypadku akapitu ok. 300 znaków) odpowiedź. Jeśli przyłożyłeś się do pracy, tworząc tekst, to prawdopodobnie wystarczy tylko niewielka korekta, by znaleźć się na tym wyróżnionym miejscu.


Znaczniki Schema.org

Znaczniki Schema.org to dodatkowe fragmenty kodu, które nadają znaczenia poszczególnym elementom treści lub całej strony. Wprowadzając je do kodu, dajesz wyszukiwarce więcej uporządkowanych informacji. Robot nie musi się "zastanawiać", czym jest dany fragment. Dzięki oznaczeniom "wie", że np. jest to cena produktu i może ją pokazać w wyszukiwarce (powstaje wtedy tzw. Rich snippet).

Przykładowy Rich snippet
Przykładowy Rich Snippet z oceną w formie gwiazdek

Taki rozbudowany wynik wyszukiwania może sprawić, że wyróżni się pośród innych i będzie chętniej klikany.

Dzięki temu zabiegowi Twoja strona staje się bardziej zrozumiała dla wyszukiwarki i zyskujesz szansę na większy współczynnik kliknięć.


Zadbaj o CTR

CTR (ang. Click-through rate), czyli współczynnik klikalności. To parametr, który określa, ilu z użytkowników widzących link do strony kliknęło go. Im wyższa wartość (wyrażona w procentach), tym lepiej. Wyniki dla Twojej strony możesz sprawdzić w darmowym narzędziu Google Search Console w raporcie "Skuteczność".

Jak możesz poprawić CTR?

Testuj różne warianty treści w meta title i description. Google nie zawsze prezentuje je w tej samej formie, w jakiej są widoczne w kodzie, ale często z nich korzysta. Zmieniaj, dodawaj lub usuwaj różne fragmenty i stwórz dobrze działający duet.

Uwaga! Zmian dokonuj nie częściej niż co 2-3 tygodnie lub rzadziej. Google potrzebuje czasu, zanim zorientuje się, że nastąpiła zmiana i ją przyswoi. Potem potrzeba jeszcze czasu, żeby sprawdzić, jak na nowe treści reagują użytkownicy.


Błędy w optymalizacji strony

Na koniec jeszcze dwie sprawy, których dobrze jest unikać. Nawet najlepsze treści i wartość mogą zgubić się w tłumie, gdy nie zadbasz o prezencję lub (przypadkiem) schowasz je głęboko. Jak tego uniknąć?


Nie zapomnij o UX

UX (ang. User Expirience), czyli tłumacząc dosłownie, doświadczenie użytkownika. Pod tym skrótem kryją się wszystkie usprawnienia, które zwiększają wygodę korzystania z witryny dla użytkownika.

To mogą być drobiazgi np. już sama praca nad czytelnością tekstu albo odnośniki do powiązanych artykułów lub usług. Klikalny numer telefonu w tekście, prosta struktura strony z dodatkowym bocznym menu.

Generalnie liczy się wygoda i prostota. Im lepsze wrażenie zrobisz na użytkownikach, tym dłużej zostaną i chętniej będą do Ciebie wracać.


Blokada indeksacji

To przeszkoda techniczna, bardzo niepozorna, ale potężna w skutkach. Blokada indeksacji to jeden z częstych problemów na nowych stronach internetowych. Programista w czasie tworzenia witryny włącza blokadę i... zapomina o niej. Gdy oddaje stronę do użytku, wszystko działa, ale strona nie wyświetla się w Google z powodu blokady.

Po przygotowaniu witryny sprawdź w ustawieniach, czy nie jest włączona blokada indeksacji lub w kodzie strony pojawia się tag <meta name="robots" content="noindex">, gdy chcesz, żeby strona była widoczna w Google.


Podsumowanie

John Mueller, pracownik Google stwierdził, że to niemożliwe, aby roboty wyszukiwarki przeskanowały i odkryły wszystkie adresy URL w Internecie [źródło]. Dlaczego? Bo liczba stron jest prawie nieskończona (i ciągle rośnie!), a zasoby Google wciąż są ograniczone. Dlatego warto wdrożyć podstawowe optymalizacje On-Page SEO, aby zwiększyć szanse na widoczność w wyszukiwarce.

Wszystkie najważniejsze elementy optymalizacji strony masz powyżej. Zostało już tylko działać! Nie chcesz zajmować się SEO samodzielnie? Sprawdź naszą ofertę pozycjonowania stron! Wciąż nie jesteś pewien, czy SEO jest dla Ciebie? Skorzystaj z konsultacji online!

 


 

*Nie dajemy 100% gwarancji, że wdrożenie wszystkich opisanych tutaj praktyk da zamierzony efekt. Jak to mawiają SEOwcy: "to zależy" - od Twojej konkurencji (tej w Google!) i stanu Twojej strony, a przede wszystkim od algorytmów wyszukiwarki. Nikt nie ma 100% działającej formuły - gdyby tak było, to pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania powinni dostać wszyscy, albo Ci mający największe zasoby. Poświęć trochę czasu, działaj i zobacz, jakie to przyniesie efekty.

Opublikowane: 
pt., 06/24/2022 - 13:51
Autor: 
Marta Cichoń
Kategoria: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.
×

Zostaw numer, omówimy Twój projekt

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.