Znacznik Meta Title

W tym poradniku znajdziesz wszystko to, co musisz wiedzieć o optymalizacji znacznika meta title.

Jeżeli jesteś początkującym pozycjonerem lub pragniesz zająć się samemu optymalizacją swojej witryny firmowej czy bloga, pokażę Ci, jak się za to zabrać.

Jeżeli jesteś już doświadczonym pozycjonerem, to potraktuj lekturę tego poradnika jako odświeżenie i uporządkowanie posiadanej wiedzy.

Bez zbędnego przedłużania – zaczynajmy.


Przejdź do interesującego Cię zagadnienia:

  1. Czym jest znacznik title?
    1. Wygląd znacznika tytułowego
  2. Tytuł strony a pozycjonowanie - 8 praktycznych wskazówek
    1. Optymalna długość meta title
    2. Słowa kluczowe
    3. Unikalność
    4. Dopasowanie do treści
    5. Marka
    6. Czytelność
    7. Dopasowanie do intencji wyszukujących
    8. Optymalizacja CTR tytułu
  3. Jak zmienić tytuł strony w Google?
    1. Jak zmienić tytuł strony w Wordpressie?
    2. Jak zmienić tytuł strony w Drupal?
    3. Jak zmienić meta tytuł w PrestaShop?
    4. Nagłówek strony w HTML
    5. Zmieniłem title, ale Google wciąż pokazuje jego starą wersję! Pomocy!
  4. Podsumowanie
  5. Inne ciekawe zasoby

I. Czym jest znacznik title?

Znacznik meta title to inaczej tytuł strony internetowej.

Tagi tytułowe stron www są wyświetlane w wynikach wyszukiwania przeglądarek internetowych oraz w oknach wyszukiwarek.

Tytuł jest dla strony internetowej tym samym, czym tytuł dla artykułu w czasopiśmie. To krótkie i trafne podsumowanie treści, które serwujemy czytelnikom.

 

Na tym podobieństwa do magazynu papierowego się nie kończą!

W obydwu przypadkach dobrze przygotowany tytuł decyduje o sukcesie artykułu. To od niego zależy, czy czytelnik zdecyduje się go w ogóle przeczytać. Źle przygotowany, nieprzekonujący tytuł może sprawić, że artykuł zostanie zignorowany i ciśnięty w otchłanie wirtualnego zapomnienia.

 

Jest jednak jedna, zasadnicza różnica: znacznik tytułu w wersji online decyduje również o tym, czy internauci w ogóle natkną się na twoją treść w Google (lub w jakiejkolwiek innej wyszukiwarce)!

 

Meta tytuł strony jest jednym z ważniejszych czynników rankingowych Google. A do tego jednym z najłatwiejszych elementów do optymalizacji na stronie.

To (między innymi) dzięki niemu wyszukiwarka jest w stanie zrozumieć, czego dotyczy Twoja strona. I to również (między innymi) na jego podstawie oceni, czy warto Twoją treść pokazywać potencjalnym odbiorcom, a jeśli tak – to jak wysoko.


Wygląd znacznika tytułowego

Wspomnieliśmy już, że znacznik meta title jest wyświetlany w 2 miejscach: w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek oraz w oknie przeglądarki. Przyjrzyjmy się bliżej każdej z tych sytuacji.

1: Znacznik title w wynikach wyszukiwania

Wygląd znacznika title w wynikach wyszukiwania

Znacznik title wpływa na prezentację Twojej strony w Google. To najbardziej rzucający się w oczy element opisujący ją. Co więcej, to na niego patrzy większość osób zastanawiających się, na którą z prezentowanych stron wejść.

Pierwsze wrażenie ma kolosalne znaczenie. To, jakie wywrzesz ty, będzie w głównej mierze zależeć od tego, w jaki sposób przygotujesz znaczniki tytułowe swoich stron.

2: Tytuł strony widoczny na karcie przeglądarki

Tytuł strony na karcie przeglądarki

Tytuł strony nie jest widoczny bezpośrednio na stronie internetowej.

Zamiast tego wyświetla się na karcie przeglądarki internetowej. Opisowy i unikalny tag tytułowy ułatwia szybką nawigację internautom, którzy mają otwartych wiele kart przeglądarki naraz. Czyli praktycznie każdemu z nas :)

3: Znacznik title w mediach społecznościowych

Tytuł strony w udostępnionym artykule

Tak właściwie tytuł strony wyświetla się również w trzecim przypadku: gdy ktoś udostępnia nasz artykuł w mediach społecznościowych.

Nie ma to bezpośredniego wpływu na SEO, ale nie samym SEO właściciel strony żyje, prawda?

Wygląd udostępnianego posta będzie inny w różnych social media. Poniżej prezentujemy wygląd posta opublikowanego na Facebooku.


II. Tytuł strony a pozycjonowanie - 8 praktycznych wskazówek

Jak wspomnieliśmy, tag tytułowy ma olbrzymie znaczenie dla SEO. Co więcej, jego przygotowanie wymaga naprawdę niewielkiego wysiłku. Dlatego wybierając się na przygodę z optymalizacją strony pod pozycjonowanie, warto rozpocząć ją od poprawy znaczników meta title stron.

No dobrze, ale jak przygotować dobry tytuł strony i jak zoptymalizować go pod SEO?

Prezentujemy Wam 8 sprawdzonych wskazówek do wdrożenia od zaraz – bez technicznego bełkotu i konieczności angażowania firmowych informatyków.

Chcecie znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania? A więc do dzieła!


1. Optymalna długość meta title

W internecie można natknąć się na liczne "porady" dotyczące idealnej ilości znaków dla tytułu strony. Problem w tym, że nie istnieje coś takiego, jak "idealna ilość znaków tytułu".

Jak to? Przecież Google skraca zbyt długie tytuły! Musi więc istnieć górna granica długości!

Ktoś, kto tak myśli... ma rację.

Zbyt długi tytuł

Zapamiętaj uważnie: oceniając długość tagu tytułowego, Google bierze pod uwagę jego szerokość w pikselach, a nie ilość znaków!

 

Dlaczego?

Otóż wielkie litery zajmują więcej miejsca od małych. Co więcej, niektóre znaki zajmują więcej miejsca w wynikach wyszukiwania od innych.

Na przykład: duża litera "M" jest znacznie szersza od małej literki "i". Spójrz na przykłady poniżej:

Szerokość liter tytułu w wynikach wyszukiwania

No dobrze, więc jaka jest maksymalna szerokość meta title?
Odpowiedź brzmi: 600 pikseli.

 

Warto zaznaczyć, że zbyt długi tytuł nie szkodzi pozycjonowaniu. Czemu więc się tym przejmować?

Bo ucięty, niezrozumiały tytuł zdecydowanie zaszkodzi pierwszemu wrażeniu internautów. Twoja strona będzie się prezentować niedbale, nieatrakcyjnie i niezrozumiale.

Dlatego tworząc znaczniki tytułowe, koniecznie upewniaj się, że nie są zbyt długie! W internecie jest wiele narzędzi, które to ułatwiają. Oto jedno z nich: https://seomofo.com/snippet-optimizer.html.

 

Z drugiej strony warto, żebyś maksymalnie wykorzystał możliwą długość meta tytułu strony. Dzięki temu łatwiej będzie ci zmieścić w nim cenne słowo kluczowe, lepiej opisać zawartość strony i przekonać internautę do odwiedzin właśnie twojej witryny.

 

Podsumowując: pisz meta title tak długie, jak to możliwe, ale nie przekraczaj limitu 600 pikseli szerokości!


2. Słowa kluczowe

Przede wszystkim koniecznie umieść w tytule wartościowe słowa kluczowe. Czyli krótko mówiąc: w tytule powinno się znaleźć zapytanie, które internauci wpisują w Google, szukając treści takich, jak twoje.

Pamiętaj, by fraza kluczowa w tytule miała postać jak najbardziej zbliżoną do zapytania użytkowników. Jednak nie przesadzaj – tytuł musi być przede wszystkim atrakcyjny i naturalny.

 

W żadnym wypadku nie napychaj znacznika meta title słowami kluczowymi! A już pod żadnym pozorem nie umieszczaj w nim kilku bardzo zbliżonych słów kluczowych. Google może Cię wtedy (słusznie) odebrać jako spamera. W takiej sytuacji możesz śmiało pomachać na pożegnanie swoim szansom na sukces w wynikach wyszukiwania.

 

Przykład złego tagu title: Pozycjonowanie, SEO, Search Engine Optimization, Pozycjonowanie w Wyszukiwarkach.

Przykład dobrego tagu title: Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych | Famatech

 

Pamiętaj też, by słowo kluczowe umieścić możliwie jak najbliżej początku tagu tytułu. Istnieją silne przesłanki, by sądzić, że Google przykłada większą wagę właśnie do słów znajdujących się na początku tytułu, nie zaś na jego szarym końcu.

 

Ma to sens, w końcu tekst czytamy od lewej do prawej strony. Co więcej, niecierpliwi internauci często co najwyżej "skanują" wyniki wyszukiwania. Ich uwaga skupia się najwyżej na dwóch, trzech słowach każdego tytułu. A potem? Skanują dalej. Pamiętajmy też, że tytuł strony na karcie przeglądarki często jest bardzo skrócony. Dalsze wyrazy i tak nie będą widoczne.

Przykład złego tytułu: Famatech | Oferta – Tworzenie stron internetowych

Przykład dobrego tytułu: Tworzenie stron internetowych | Famatech


3. Unikalność

Każda strona na twojej witrynie musi mieć własny, niepowtarzalny tytuł. Nie ma wyjątków.

W standardzie organizacji W3C czytamy, że "opisowe tytuły ułatwiają internautom odnalezienie i zrozumienie treści oraz nawigację po niej."

Dzięki temu internautom łatwiej będzie zrozumieć, na jakiej stronie się znalazł i czego może po niej oczekiwać. Co równie ważne, unikalny meta tytuł strony pomoże zrozumieć zawartość strony również robotom Google.

Niewybaczalnym błędem jest zastosowanie tego samego znacznika tytułu na wszystkich stronach witryny. Jak internauci mają w takiej sytuacji odnaleźć się na witrynie? Gwarantuję, że w jednym odnajdą się bardzo szybko: w decyzji, by opuścić twoją witrynę.

Przykładowy zły tytuł: Nazwa Firmy – www domena pl

 

Wymyślenie oryginalnych tytułów dla wszystkich stron może się wydawać karkołomnym przedsięwzięciem. Dotyczy to zwłaszcza wielkich witryn, takich jak sklepy internetowe.

Uspokajamy: najpopularniejsze CMS-y umożliwiają automatyczne generowanie tytułów stron. Możesz ustawić wzorzec, według którego mają być przygotowywane tagi tytułowe. A dla wybranych stron zawsze możesz przygotować tytuł samodzielnie i nadpisać automatyczne ustawienia.

Przykład wzorca title w sklepie www: Nazwa Produktu – Kategoria Produktu – Nazwa Sklepu


4. Dopasowanie do treści

Skoro Google ocenia zawartość strony na podstawie jej tytułu, to ten musi być z nią związany. Koniecznie zadbaj o to, by znacznik meta title krótko, jasno i trafnie opisywał to, co można znaleźć na stronie.

Ma to również kolosalne znaczenie dla odnalezienia się internautów w Twoich treściach. Jak pisze W3C w innym dokumencie, "Autorzy powinni wykorzystywać element TITLE do identyfikacji treści publikowanych w dokumencie. Ze względu na fakt, iż użytkownicy często przechodzą do dokumentów, nie znając kontekstu, autorzy powinni zapewniać bogato opisane tytuły".

Działa to również w drugą stronę. Koniecznie upewnij się, że w tekście znajdą się wszystkie słowa kluczowe wykorzystane w tytule. Zazwyczaj taki efekt osiąga się naturalnie, więc nie powinno Ci to nastręczać żadnych trudności. Po prostu napisz wysokiej jakości artykuł i opatrz go trafnym tytułem.


5. Marka

Jeżeli chciałbyś budować świadomość swojej marki w sieci, to warto, abyś umieszczał jej nazwę na końcu swojego tytułu. Na końcu, bo pamiętamy przecież, że na początku ma się znaleźć cenne słowo kluczowe.

Może się jednak zdarzyć, że warto informację o marce umieścić na początku tytułu. Kiedy?

Przede wszystkim wtedy, gdy jesteś właścicielem rozpoznawalnej, zaufanej marki. W takiej sytuacji internauci częściej wybierają strony znanych firm, choćby i te znajdowały się niżej w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu zabiegowi twój współczynnik klikalności (CTR) w wynikach organicznych może znacząco podskoczyć.


6. Czytelność

Dla poprawy czytelności meta title:

  • rozdzielaj jego poszczególne elementy znakami oddzielającymi, np. "-", "/", ":" czy ".";
  • używaj nawiasów;
  • stosuj liczby zapisane cyframi – wyrażają więcej niż tysiąc słów :)

7. Dopasowanie do intencji wyszukujących

Jedno spojrzenie na tytuł strony powinno wystarczyć internaucie do oceny tego, czy na twojej stronie znajdzie to, czego szuka.

Zaprezentuję to na popularnym przykładzie.
Załóżmy, że jesteśmy szewcem oferującym drobne naprawy zamków u spodni.

Czy tytuł "Zamki Śląsk" jest jasny i zrozumiały? Nie, bo internauta nie wie, czy trafi na witrynę informacyjną o budowlach obronnych z czasów średniowiecza, na blog fanatyków ślusarstwa czy może na wizytówkę firmową szewca.

A co z tytułem "Zamki w spodniach | Szewczyk Dratewka Katowice"? Już jest zdecydowanie lepiej.
Wciąż jednak nie do końca wiadomo, co ów szewc robi z tymi zamkami. Naprawia? Sprzedaje? Skupuje?

"Naprawa zamków w spodniach | Szewczyk Dratewka Katowice" powinien z kolei rozwiać wszelkie wątpliwości.


8. Optymalizacja CTR tytułu

Na ten temat można by napisać osobny artykuł. Podzielimy się więc z tobą kilkoma najważniejszymi wskazówkami:

  • upewnij się, że tytuł zawiera wezwanie do działania (tzw. CTA). Ma ono zachęcać internautów do wejścia na twoją witrynę i informować, jakiej akcji oczekujesz od nich po tym, gdy już się na niej znajdą.

    Przykładowy tytuł w sklepie online: "Kup Nazwa Produktu – Marka Produktu | Nazwa sklepu";

  • Możesz testować różne wielkości liter (tylko pod żadnym pozorem nie pisz CAPS LOCKIEM), wykorzystanie w tytułach znaków, cyfr, a nawet emoji;
  • Jeżeli sprzedajesz, pisz językiem korzyści;
  • wskazuj na aktualność treści – chociażby dodając w tytule rok (kogo obchodzi informacja o zeszłorocznym śniegu);
  • podkreślaj dokładność i obszerność treści – koniecznie w treściach poradnikowych!
  • Alternatywą jest podkreślanie łatwości i szybkości, z jaką czytelnicy mogą zastosować się do twoich wskazówek – np. "krótki", "szybki", "do wdrożenia od zaraz" itp.

III. Jak zmienić tytuł strony w Google?

Na nic nam się zda wiedza o tym, jak przygotować dobry tytuł, jeśli nie będziemy wiedzieli o tym, jak go zmienić na stronie.

Bez obaw, to bardzo proste :)

Przeczytaj, jak krok po kroku zaktualizować title w Wordpressie, Drupalu, Prestashopie oraz w kodzie HTML.

A jeśli już to wiesz, to kliknij tu, by pominąć tę sekcję.


1. Jak zmienić tytuł strony w Wordpressie?

Krok 1: Zaloguj się do panelu administracyjnego Wordpressa.

Krok 2: Z menu bocznego wybierz "wpisy", "strony" lub dowolną inną kategorię, do której zalicza się edytowana strona.

Zmiana Title w Wordpressie: Krok 1

Krok 3: Wejdź do menu edycji konkretnej strony lub dodaj nową.

Krok 4: Wprowadź nowy tag title we wskazanym polu znajdującym się na górze strony.

Zmiana Title w Wordpressie: Krok 2

Krok 5: Kliknij "Podejrzyj" lub "Opublikuj".

Krok 6: Sprawdź, czy wszystko działa tak, jak powinno.


2. Jak zmienić tytuł strony w Drupal?

Krok 1: Zaloguj się do panelu administracyjnego Drupala.

Krok 2: Z menu górnego wybierz "Zawartość".

Jak zmienić tytuł strony w Drupalu: krok 1

Krok 3: Wejdź do menu edycji wybranego artykułu lub dodaj nowy.

Krok 4: Wpisz nowy tytuł w pole podpisane "Title".

Jak zmienić tytuł strony w Drupalu: krok 2

Krok 5: Kliknij "Podgląd" lub "Opublikuj".

Krok 6: Sprawdź, czy wszystko działa tak, jak powinno.


3. Jak zmienić meta tytuł w PrestaShop?

Krok 1: Zaloguj się do panelu administracyjnego PrestaShop.

Krok 2: W menu bocznym dostań się do kategorii treści, którą chcesz edytować. Produkty i kategorie produktów znajdziesz w zakładce "Katalog", inne najważniejsze strony znajdują się zaś w zakładce "Wygląd" i pod-zakładce "Strony".

Jak zmienić tytuł strony w PrestaShop: krok 1

Krok 3: Wyszukaj interesujący Cię produkt/kategorię/inną stronę:

  • produkt: kliknij ikonę ołówka obok produktu, który chcesz edytować.
  • kategoria: kliknij przycisk "Edytuj" obok wybranej kategorii. Jeśli dana kategoria składa się dodatkowo z podkategorii, to do opcji edycji dostaniesz się, klikając strzałkę obok przycisku "Zobacz". Z menu, które się pojawi, wybierz "Edytuj".
  • inne strony: kliknij przycisk "Edytuj" znajdujący się obok strony, na której chcesz zmienić tytuł.

Jak zmienić tytuł strony w PrestaShop: krok 2

Krok 4: Zmień tytuł

  • produkt: wejdź w zakładkę "SEO". Znajdź pole "Meta-tytuł" i wpisz przygotowany meta title.
  • kategorie i inne strony: znajdź pole "Meta-tytuł" i wprowadź swoją wersję tytułu.

Jak zmienić tytuł strony w PrestaShop: krok 3

Krok 5: Zapisz wprowadzone zmiany.

Krok 6: Sprawdź, czy wszystko działa tak, jak powinno.


4. Nagłówek strony w HTML

Jeśli twoja witryna nie działa na żadnym CMS-ie, to tytuł strony będziesz musiał ustalić ręcznie. W kodzie.

Brzmi strasznie? Wcale takie nie jest :)

Po pierwsze, znajdź plik html (albo php) strony, którą chcesz zedytować.

Po drugie, dodaj w nim kod tagu meta title (patrz przykład poniżej) między znacznikiem otwierającym <head> i zamykającym </head>. Znaczniki te znajdziesz najszybciej, korzystając z wyszukiwarki – kliknij "Ctrl" + "F".

Po trzecie, wgraj plik na serwer.

Po czwarte, odśwież stronę i sprawdź na karcie przeglądarki, czy zadziałało. Jeśli nie, upewnij się, że o niczym nie zapomniałeś.

Przykładowy kod HTML znacznika title:

<title>Twój zoptymalizowany, porywający tytuł</title>


5. Zmieniłem title, ale Google wciąż pokazuje jego starą wersję! Pomocy!

Pamiętaj, że Google nie działa w czasie rzeczywistym.

Jasne, po wpisaniu zapytania otrzymujemy wynik właściwie błyskawicznie. Sama baza tych wyników jest jednak aktualizowana znacznie rzadziej. Zanim Google zorientuje się, że dokonałeś zmiany, może minąć trochę czasu. Musisz uzbroić się w cierpliwość i czekać.

 

Google jest niczym gigantyczna biblioteka:
Gdy ktoś przyjdzie i chce wypożyczyć książkę, to otrzymuje ją błyskawicznie. Niestety, bibliotekarka wybiera ją TYLKO spośród tych, które aktualnie znajdują się w księgozbiorze biblioteki.

 

Raz na jakiś czas pracownicy biblioteki otrzymują nowe wydania książek lub całkowicie nowe pozycje. Sprawdzają, czy książki te zasługują na pojawienie się w bibliotece. Gdy już biblioteka dołączy książkę do swojego księgozbioru, to dopiero wtedy pojawia się szansa, że bibliotekarka postanowi ją wręczyć czytelnikowi.

Możesz też ułatwić pracę strudzonym robotom Google. Jak? Zgłaszając zmiany na stronie na koncie w Google Search Console, uaktualniając mapę witryny i linkując do strony zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie.


Podsumowanie

To tyle – dotarliśmy do końca tego poradnika.

Dowiedziałeś się, czym jest znacznik tytułu strony, gdzie występuje i jak wygląda.

Wiesz już, dlaczego tytuł jest tak ważny i dla robotów i dla ludzi.

Poznałeś 8 najważniejszych wskazówek, dzięki którym już od dziś możesz zacząć tworzyć zoptymalizowane pod wyszukiwarki tytuły.

Wreszcie pokazałem ci, jak zmienić znacznik meta title strony w najpopularniejszych CMS-ach oraz w czystym HTML-u.

Wiesz już wszystko, co potrzebne do samodzielnego zdobywania serc internautów i spełniania żelaznych wymagań Google. Przynajmniej jeśli chodzi o title strony.

Do dzieła!

A jeśli sami chcielibyście podzielić się swoimi doświadczeniami i wskazówkami, koniecznie dajcie znać w komentarzu!


Inne ciekawe zasoby:

  • https://www.w3.org/TR/REC-html40/struct/global.html#h-7.4.2 – wytyczne dotyczące przygotowania tagu title od W3C – organizacji, która przygotowuje standardy pisania stron internetowych;
  • https://moz.com/learn/seo/title-tag – angielski artykuł o optymalizacji tagu title pod seo;
  • https://www.w3schools.com/TAGS/tag_title.asp – poćwicz tworzenie tagu title online;
  • Enge E., Spencer S., Stricchiola J., SEO, czyli sztuka optymalizacji witryn dla wyszukiwarek - książka nie bez powodu nazywana przez wielu specjalistów Biblią SEO;
  • Jerkovic J., Wojownik SEO - sztuka osiągania najwyższych pozycji w wyszukiwarkach – uboższa, ale bardziej przystępna pozycja. Idealna dla początkujących.

Dodaj komentarz

×

Zostaw numer, omówimy Twój projekt