Pozycjonowanie wizytówek Google – poradnik | Famatech
mężczyzna analizujący dane na ekranie komputera

Pozycjonowanie wizytówek Google może przynieść Ci wiele korzyści. Coraz więcej klientów korzysta z nich, aby znaleźć potrzebne im produkty lub usługi. Optymalizacja profilu firmy pomoże Ci zwiększyć widoczność Twojego biznesu w wyszukiwarce. Sprawi też, że będzie on łatwy do znalezienia. Dowiedz się, co to jest wizytówka Google i na czym się skupić podczas jej pozycjonowania. Zapraszamy do lektury!


Spis treści

  1. Czym są wizytówki Google?
  2. Wizytówka Google – czy warto ją pozycjonować?
  3. Pozycjonowanie wizytówki – na czym to polega?
  4. Jak pozycjonować wizytówkę Google?
  5. Podsumowanie

Czym są wizytówki Google?

Wizytówki Google to potoczne określenie profilu firmy w wyszukiwarce Google. Dawniej nosił on nazwę Google Moja Firma.

Jest to bezpłatny profil Twojej firmy, który pojawia się w wynikach wyszukiwania oraz w mapach Google (Google Maps). Aby go zobaczyć, wystarczy wpisać nazwę firmy lub słowa kluczowe z nią związane. Mogą zawierać również zdjęcia, opinie klientów oraz inne szczegóły, które ułatwiają poznanie Twojej firmy potencjalnym klientom.

Wizytówka Google zawiera podstawowe informacje o Twojej firmie. Są to m.in.:

  • adres,
  • godziny otwarcia,
  • numer telefonu,
  • link do strony internetowej,
  • adres e-mail.

Zasadniczym celem wizytówki w Google jest ułatwienie klientom kontaktu z firmą oraz uzyskanie potrzebnych informacji, np. na temat oferty.

W gruncie rzeczy wizytówka Google jest bardzo przydatnym narzędziem. Zwłaszcza dla lokalnych firm, którym przede wszystkim zależy na tym, aby dotrzeć do klientów w swojej okolicy. Może być również wykorzystywana przez firmy działające w innych branżach i na szerszym obszarze. Taka wizytówka pozwoli Ci się wyróżnić na tle konkurencji, ponieważ nie każdy z niej korzysta. Poniżej znajdziesz przykład wizytówki firmy w możliwych lokalizacjach.

wizytowka google w wynikach wyszukiwania i w google maps, zrzut ekranu
Wizytówka firmy w wynikach wyszukiwania i mapach Google


Wizytówka Google – czy warto ją pozycjonować?

Optymalizacja wizytówki Google jest jednym z istotniejszych elementów marketingu internetowego. Nie od dziś wiadomo, że dzięki optymalizacji strony internetowej Twoja firma może zyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. W efekcie zwiększy się ruch organiczny na witrynie, który prawdopodobnie sprawi, że zyskasz też kolejnych klientów.

Istnieje jednak więcej sposobów, które mają wpływ na zajęcie wyższej pozycji w wyszukiwarce. Optymalizacja wizytówki w Google jest jednym z nich. Musisz pamiętać, że prowadzi to również do zwiększenia widoczności Twojej firmy w Google Maps. Więc mówiąc w skrócie – zyskujesz podwójnie. Nie tylko lepszą widocznością w wynikach wyszukiwania, ale też w Mapach Google.

Wydaje się, że są to wystarczające powody do tego, aby zacząć pozycjonować profil firmy w Google. Zgodzisz się z nami?

Szukasz więcej informacji związanych z pozycjonowaniem stron internetowych? Zachęcamy do zapoznania się z naszymi poprzednimi wpisami na ten temat:


Pozycjonowanie wizytówki – na czym to polega?

Zacznijmy od początku, czyli od wyjaśnienia, na czym to w ogóle polega. Pozycjonowanie wizytówki, czyli profilu firmy w Google, opiera się na optymalizacji jej zawartości w odpowiedni sposób. W głównej mierze chodzi o to, aby była ona lepiej widoczna dla potencjalnych klientów. Druga kwestia polega na tym, aby była też bardziej atrakcyjna dla wyszukiwarek.

laptop lezacy na biurku, obok telefon, notatnik i dlugopisy


Mówiąc o pozycjonowaniu profilu firmy, należy wspomnieć o czynnikach, które mają wpływ na cały ten proces. Są to m.in.:

  • uzupełnienie informacji o firmie (jej nazwa, adres, numer telefonu, godziny otwarcia czy adres strony internetowej),
  • wybranie kategorii biznesowej firmy (dzięki temu klienci będą wiedzieć, czym się zajmujesz),
  • dodanie zdjęć i materiałów wideo (na których można zobaczyć, jak wygląda firma i jej pracownicy, oferta, a także otoczenie budynku i jego wnętrze),
  • uzyskanie opinii i recenzji od klientów (co wpływa na reputację firmy w sieci oraz budowanie jej pozytywnego wizerunku),
  • regularne publikowanie oferty firmy i wszelkich informacji na jej temat.

Pozycjonowanie profilu firmy (dawniej Google Moja Firma) wymaga stałej obserwacji przez osobę, której powierzono to zadanie. Należy aktualizować wszelkie zmiany w ofercie, przez cały czas mając na uwadze przede wszystkim potrzeby klientów.

Poza tym trzeba czuwać i w razie czego dostosowywać strategię działań do zmieniających się wymagań wyszukiwarek. Warto wypełnić każde z pól, które są dostępne podczas konfiguracji.


Czynniki wpływające na pozycję wizytówki firmy w Google

Pozycja konkretnej firmy w wizytówkach Google zależy od kilku czynników. Należą do nich:

  • dopasowanie – oznacza to, że frazy, które umieszczasz w wizytówce, muszą jak najbardziej pasować do tego, co wpisuje klient w wyszukiwarce,
  • odległość – dotyczy to odległości od firmy (urządzenia, z którego korzysta użytkownik podczas wyszukiwania produktu lub usługi),
  • aktywność użytkowników – określana w oparciu o wystawiane opinie, zadawania pytań i publikowania zdjęć.

Jak pozycjonować wizytówkę Google?

Pozycja naszej wizytówki w Google Maps zależy od kilku czynników, podobnie zresztą jak w przypadku każdego rodzaju pozycjonowania.

Aby zwiększyć widoczność swojej firmy w internecie, warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Omówimy sobie poszczególne kroki, przez które musisz przebrnąć, jeśli zależy Ci na tym, aby Twoja wizytówka znalazła się jak najwyżej.

laptop lezacy na biurku, obok telefon i przybory do pisania


Podstawowe informacje

Będąc w menedżerze profilu firmy, przechodzimy do zakładki „informacje”. Uzupełniamy tytuł, czyli nazwę firmy i usługi, jakie oferujemy. Dobrze dodać tutaj nazwę miejscowości, w której świadczysz usługi oraz słowa kluczowe.

Następnie przechodzimy do kategorii działalności, gdzie ustawiamy zarówno główną kategorię, jak i te dodatkowe. Jeśli nie masz pewności co do tego, jaką kategorię podstawową wybrać, możesz po prostu sprawdzić, jak zrobiła to Twoja konkurencja. Przejrzyj wyniki 3 firm, porównując ich kategorie, a następnie wpisz u siebie identyczną. To najprostsza metoda, dzięki której możesz znaleźć się wyżej.

Jeśli chodzi o kategorie dodatkowe, możesz ich wybrać całkiem sporo. Ważne, aby były one związane z Twoimi usługami czy produktami. Nie możesz wybierać na oślep czegoś, co nie ma żadnego związku z branżą, w której działasz.

Kolejnym krokiem jest uzupełnienie opisu firmy, gdzie masz do dyspozycji aż 750 znaków. Staraj się zawrzeć najważniejsze informacje w pierwszych 250 znakach – właśnie tyle wyświetla się w wyszukiwarce bez konieczności rozwijania.

Opis jest też miejscem, gdzie powinno się umieścić słowa kluczowe związane z firmą. Dobrą praktyką jest zawarcie w nim nazwy miasta czy miejscowości, w której działasz. Podobnie jak w tytule na początku. Im więcej informacji udostępnisz, tym łatwiej będzie Twoim klientom znaleźć Twoją firmę.


Opinie klientów

Dalej przechodzimy do opinii, które są bardzo istotne – nie tylko z perspektywy Google, ale również użytkowników. Ludzie bardzo często opierają swoje działania lub nawet decyzje zakupowe na podstawie społecznego dowodu słuszności. Dotyczy to sytuacji, gdy nie wiedzą, co powinni wybrać, a jednocześnie nie mają czasu albo możliwości, aby sprawdzić dostępne opcje i je ze sobą porównać.

Wtedy najczęściej kierują się decyzją tłumu, czyli po prostu robią to, co inni. W tym przypadku wybierają produkt lub usługę, którą wybrali inni użytkownicy – właśnie na podstawie opinii i recenzji. Poza tym opinie pokazują, że ludzie chętnie korzystają z Twoich usług.

W wizytówce wyświetla się średnia z opinii, przedstawiona za pomocą gwiazdek – im wyższa średnia, tym lepiej. Nie musisz mieć pięciu gwiazdek, ale im mniej, tym gorzej dla Twojej firmy. Mając ocenę poniżej 4, trudno będzie Ci się wypozycjonować w Google Maps. W tym miejscu dodamy jeszcze, że opinie powinny zawierać słowa kluczowe związane z Twoimi usługami lub produktami. Jeśli więc prosisz klientów o wystawienie opinii, warto od razu wspomnieć, żeby zawarli w nich frazy kluczowe – przygotuj krótką informację na ten temat i dodawaj ją do maila, łącznie z linkiem do wystawienia opinii.

opinie uzytkownikow, wizualizacja za pomoca gwiazdek
Image by pikisuperstar on Freepik


Pamiętaj, że klient zazwyczaj nie ma pojęcia o tym, na jakiej zasadzie działają słowa kluczowe. Dlatego w tej informacji dodaj możliwe ich odmiany. Dzięki temu klient będzie zadowolony, ponieważ będzie miał do wyboru określone frazy, które zamieści w treści swojej opinii. Dodatkowo dostanie gotowy link, gdzie od razu może ją wystawić, bez konieczności szukania. Zyskasz na tym również Ty – masz pewność, że opinia będzie zawierała właściwe słowa kluczowe, a to z pewnością pomoże w pozycjonowaniu wizytówki. Jeśli prowadzisz lokalny biznes, to dobrze by było, gdyby w opiniach pojawiała się też nazwa miejscowości, w której działasz

Staraj się zdobyć jak najwięcej pozytywnych opinii. Dzięki temu będziesz mieć większą szansę na to, że kolejni klienci wybiorą właśnie Ciebie. W czym oczywiście pomoże Ci wizytówka Google, czyli profil firmy. Na koniec dodamy jeszcze jedną rzecz, którą powinieneś mieć na uwadze. Pamiętaj, aby nie kupować fałszywych opinii.


Odpowiedzi na opinie

Zdobycie opinii jest bardzo ważne, ale na tym nie koniec. Mając już opinie, powinieneś na nie odpowiadać. Taki dialog sprawia, że klienci widzą Twoje zaangażowanie i wdzięczność za zostawienie opinii. Jest to dla nich znak, że dbasz o klientów i relacje z nimi. Co z kolei jest istotne z wizerunkowego punktu widzenia.

Poza tym z wizytówką jest podobnie jak ze stroną – Google lubi, gdy ona żyje. W przypadku strony może to oznaczać regularne publikowanie treści na blogu, a mówiąc o wizytówce – np. sekcję komentarzy.

Ostatnia rzecz to odpowiadanie na negatywne opinie. W żadnym wypadku nie powinieneś ich ignorować. Możesz zapytać, z czego wynika niezadowolenie klienta i zaoferować rozwiązanie, które będzie dla niego atrakcyjne.


Wizytówka Google – usługi i produkty

W zakładce „usługi” dodajesz osobno każdą z usług, jakie oferujesz. Dobrze byłoby wykorzystać tutaj słowa kluczowe – nie tylko w tytule, ale też w opisie danej usługi. W przypadku lokalnych biznesów warto dodać też nazwę miejscowości. Można też dodać link do konkretnej podstrony, gdzie klient od razu może skorzystać z danej usługi.

W zakładce „produkty” umieszczasz wszystkie produkty, które znajdują się w ofercie Twojej firmy. Co ciekawe, wyświetlają się one wraz z ceną, opisem, a nawet linkiem, który automatycznie przenosi klienta na stronę sklepu. Tam od razu może zamówić dany produkt, bez konieczności szukania na własną rękę.

Aby dodać produkt, należy uzupełnić: nazwę, kategorię, zdjęcie produktu, cenę lub jej zakres i opis produktu. Warto też dodać wezwanie do działania w postaci odpowiedniego przycisku. Tutaj również dobrze byłoby skorzystać ze słów kluczowych, które opisują Twój biznes.

kobieta robiaca zdjecia smartfonem


Zdjęcia i wideo

Dodawanie zdjęć i filmów w wizytówce Google może Ci przynieść sporo korzyści. Dobrą praktyką jest umieszczenie tutaj logo Twojej firmy, a także baneru, który zawiera kolorystykę firmową. Prawdopodobnie klienci widzą go w wielu miejscach – na witrynie czy na stronie na Facebooku.

Warto dodawać zdjęcia budynku firmy, zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. Możesz pokazać też pracowników, np. podczas jakiegoś eventu. Publikowanie zdjęć wpływa również na to, że strona „żyje” – jest to znak dla Google, że coś się w tej wizytówce dzieje. W przypadku niektórych biznesów możesz przygotować tzw. wirtualny spacer. Dzięki temu użytkownicy mogą zobaczyć, jak wygląda firma bez konieczności pojawiania się tam. Poza tym można pokazać klientom, jakich sprzętów używasz czy jak wygląda dzień w Twojej firmie. Oczywiście wszystko będzie zależało od tego, jakie usługi oferujesz.

W niektórych przypadkach to właśnie zdjęcia mogą decydować o tym, czy znajdziesz się wysoko, czy wyprzedzi Cię konkurencja. Zwłaszcza gdy mówimy o bardzo konkurencyjnych frazach – wtedy samo uzupełnienie informacji nie wystarczy, aby Twoja wizytówka znalazła się na jednym z pierwszych miejsc.


Wizytówki Google – co jeszcze warto dodać?

W zakładce „obsługiwany obszar” należy wpisać miasto, na którego terenie działasz. W przypadku prowadzenia działalności na terenie gminy możesz wpisać też kod pocztowy.

Jeśli świadczysz usługi online, to nie ogranicza Cię jedno konkretne miasto. Możesz wpisać ich wtedy jak najwięcej.

Możliwe, że działasz na terenie określonego województwa – wtedy możesz wpisać wszystkie większe miasta w jego obrębie.

Jeśli chodzi o godziny otwarcia, to chyba nie trzeba niczego wyjaśniać. Zwróć uwagę, aby pokrywały się one z informacjami, które są dostępne w innych miejscach, np. na stronie internetowej. Jeśli w jakieś dni będzie zamknięte, np. ze względu na święto, to takie rzeczy również warto dodać.

Kolejna kwestia dotyczy nazwy użytkownika, która oznaczona jest znaczkiem „@”. W tym miejscu najlepiej wpisać słowa kluczowe. Te, które używane są w innych miejscach.

strona www, wizualizacja
Image by vectorjuice on Freepik


Strona internetowa

Idąc dalej, mamy adres strony internetowej. Jeśli mamy własną stronę, to go wpisujemy. Ciekawostką jest fakt, że tak naprawdę nie trzeba jej mieć, ponieważ Google umożliwia w tym narzędziu stworzenie prostej strony. Właściwie tworzy ją wtedy automatycznie na podstawie tych informacji, które zawarłeś w profilu firmy.

Można ją spersonalizować według własnych potrzeb w zakładce „witryna”. Dodamy, że tak stworzona strona będzie miała w adresie business.site – jeśli chcemy się tego pozbyć, można wykupić domenę z końcówką „.com”. Koszt wynosi ok. 50 zł rocznie.

Jeśli posiadasz własną witrynę, to dobrze byłoby w zakładce „kontakt” umieścić taką samą nazwę, jak w profilu firmy. Ma to wpływ na pozycjonowanie Twojej wizytówki. Możesz też używać tej nazwy w nagłówkach na stronie. Oczywiście w granicach rozsądku.

Wracając do zakładki umożliwiającej kontakt – warto dodać tam link, który będzie przenosił na stronę wizytówki Twojej firmy w Google. Wystarczy zdobyć adres URL wizytówki, a następnie skopiować i wkleić go na stronę. Najlepiej umieścić odnośnik (link) w konkretnym fragmencie tekstu, np. adresu siedziby. Linki do wizytówki Google oraz do wystawienia opinii można łatwo znaleźć, np. za pomocą darmowego rozszerzenia do Chrome o nazwie Gather Up.

Kolejna kwestia dotyczy zamieszczenia na naszej stronie pinezki z lokalizacją w Google Maps. Ułatwi to klientom dotarcie do siedziby firmy, a także umożliwi zlokalizowanie jej na mapie miasta.


Podsumowanie

Optymalizacja wizytówki Google umożliwia przede wszystkim wybicie się na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania oraz mapach Google. Wiąże się to bezpośrednio ze zwiększeniem widoczności strony w sieci, na czym na pewno Ci zależy. Poza tym pozycjonowanie profilu firmy może się też przełożyć na większą liczbę klientów.

W powyższym wpisie przedstawiliśmy najważniejsze kwestie związane z optymalizacją wizytówki Google, które ułatwią Ci to zadanie.

Nie masz czasu na samodzielną optymalizację profilu firmy? Szukasz specjalisty, który zajmie się optymalizacją Twojej wizytówki w Google Maps? Sprawdź naszą ofertę pozycjonowania i zostaw konkurencję w tyle!

Opublikowane: 
pon., 03/06/2023 - 11:00
Autor: 
admin
Kategoria: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.
×

Zostaw numer, omówimy Twój projekt

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.