Zobacz, jak sprawdzić pozycję strony w Google | Famatech
jak sprawdzić pozycję strony w google, wizualizacja wyników wyszukiwania

„Jak sprawdzić pozycję strony w Google?” to jedno z typowych pytań, które zadają sobie osoby działające w sieci. Ze szczególnym uwzględnieniem właścicieli witryn. Prowadzenie strony internetowej wiąże się z koniecznością monitorowania jej aktualnej pozycji w wynikach wyszukiwania. Pomaga to m.in. w ocenie strategii SEO. Kolejną istotną kwestią jest dbanie o to, aby znajdowała się jak najwyżej. Dzięki temu zyskujesz wiele korzyści. W tym wpisie wyjaśniamy, w jaki sposób sprawdzić pozycję strony w wyszukiwarce Google. Znajdziesz tutaj aż 11 narzędzi, które to umożliwiają – na pewno wybierzesz coś dla siebie!


Spis treści

  1. Czym jest pozycja strony w Google?
  2. Pozycja strony w Google – co ma na nią wpływ?
  3. Sprawdzanie pozycji strony w Google – jak to zrobić?
  4. CTA, czyli sposób na zachęcenie do kliknięcia Twojej strony
  5. Podsumowanie

Czym jest pozycja strony w Google?

Pozycja strony w Google jest jednym z najważniejszych czynników, które mają wpływ na sukces Twojej strony internetowej. Mówiąc krótko, pozycja strony to miejsce, które zajmuje ona w wynikach wyszukiwania na konkretne słowo kluczowe. To znaczy, że na różne frazy (słowa) kluczowe będzie zajmowała inną pozycję.

Mamy tutaj do czynienia z całkiem prostą zależnością. Im wyżej na liście znajduje się dana strona internetowa, tym większa szansa na to, że internauci ją odwiedzą. Jeśli ją odwiedzą, to już pierwszy krok do tego, aby zamienili się w Twoich potencjalnych klientów. Tylko zanim jeszcze ją odwiedzą, muszą w nią jednak kliknąć. Jak zachęcić ich do tego kliknięcia? Są na to pewne sposoby. Omówimy je w dalszej części artykułu.

Należy jeszcze wspomnieć o bardzo ważnej kwestii. Największe szanse na kliknięcie mają witryny, które znajdują się w pierwszej dziesiątce. Nie ma co do tego wątpliwości. Wiesz, czym jest pierwsza dziesiątka? To tzw. TOP 10 wyników wyszukiwania. Czyli po prostu pierwsze 10 wyników, które wyświetlają się po wpisaniu danej frazy kluczowej. Wyniki to inaczej strony internetowe, które omawiają dane zagadnienie (odpowiadające wpisanym słowom kluczowym).

Chodzi o to, że tylko tyle wyników znajduje się na pierwszej stronie. Jest to bezpośrednio powiązane z tym, że użytkownik nie musi klikać ani przechodzić nigdzie indziej. Wystarczy, że przewinie stronę niżej. Mnóstwo razy zostało udowodnione, że większość ludzi nie odwiedza w ogóle drugiej strony wyników wyszukiwania. Nie mówiąc nawet o kolejnych.

Teraz chyba sam widzisz, jak istotna jest wysoka pozycja Twojej strony w wyszukiwarce.


wizualizacja wynikow wyszukiwania

Pozycja strony w Google – co ma na nią wpływ?

Warto mieć na uwadze, że pozycja strony w wyszukiwarce ulega zmianie. Wpływa na to kilka czynników, m.in. jakość treści, które publikujesz na witrynie. Liczy się nie tylko to, aby były one oryginalne. Muszą być przydatne dla użytkowników, ponieważ to właśnie dla nich je tworzysz. Nie dla wyszukiwarki, jak niektórym się wydaje.

Kolejna kwestia to konkurencja – skoro Twoja pozycja się zmienia, to ich też musi. Do wspomnianych czynników należy również optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek. Na tym polu jesteśmy w stanie najwięcej zdziałać. Część rzeczy można zrobić nawet samodzielnie, bez wsparcia agencji.

Bardzo ważne są też zmiany w algorytmach wyszukiwania Google. Dlatego trzeba być na bieżąco ze wszelkimi aktualizacjami. Dzięki temu będziesz w stanie zoptymalizować swoją witrynę w taki sposób, aby odpowiadała najnowszym wytycznym. Informacje o najnowszych aktualizacjach znajdziesz na blogu Centrum wyszukiwarki Google.

Jest też coś takiego jak czynniki rankingowe Google. Są to zasady, które mają istotny wpływ na pozycję stron w wyszukiwarce. Co ciekawe, nie są one nigdzie oficjalnie udostępnione. Jednak na przestrzeni lat eksperci od SEO odkryli niektóre z nich. Trzeba też pamiętać, że te czynniki stale ulegają zmianie – wraz z wprowadzanymi aktualizacjami. Jeśli uda Ci się spełnić wszystkie najważniejsze wytyczne, zwiększysz tym samym szansę na to, że Twoja witryna będzie lepiej widoczna w wynikach.


jak sprawdzic pozycje strony w google, specjalisci pracuja nad seo strony
Image by pch.vector on Freepik

Chcesz dowiedzieć się więcej o znanych czynnikach rankingowych Google? Odwiedź nasz poprzedni wpis, w którym wyjaśniamy, jak wypozycjonować stronę w Google. Znajdziesz tu omówienie większości z nich. Jeśli jednak szukasz bardziej szczegółowych informacji, sprawdź wpis poświęcony czynnikom rankingowym.


Sprawdzanie pozycji strony w Google – jak to zrobić?

Przechodzimy teraz do najważniejszej części tego wpisu. A mianowicie odpowiemy sobie na następujące pytanie: „Jak sprawdzić pozycję strony w Google?”. Zacznijmy od przedstawienia możliwości. W zasadzie chodzi o to, że pozycję strony w wynikach wyszukiwania możesz sprawdzić ręcznie lub za pomocą odpowiednich narzędzi.

Ze względu na to, że nie każdy ma dostęp do specjalistycznych narzędzi lub nie potrafi ich obsługiwać, omówimy oba z tych sposobów. Dzięki temu absolutnie każdy będzie w stanie zrobić to na własną rękę.


Ręczne sprawdzanie pozycji strony

Zaczynamy od ręcznego monitorowania pozycji strony. Raczej będzie to czasochłonne, ale jeśli Twoja strona należy do tych mniejszych, to nie będzie aż tak źle. Polecamy wylogować się ze wszelkich kont związanych z Google, a następnie wykorzystać tryb incognito. Dobrze byłoby też wyłączyć usługę lokalizacji. Te działania pozwolą Ci zdobyć bardziej wiarygodne dane.

Wystarczy, że otworzysz wyszukiwarkę i wpiszesz interesujące Cię słowo kluczowe. Jak wspominaliśmy wcześniej, każda ze stron w Twoim serwisie będzie miała inną pozycję. Na początek wybierz jedną z fraz, którą chcesz sprawdzić. W następnej kolejności przejrzyj wyniki, które się wyświetlą w poszukiwaniu swojej witryny. I to wszystko! Wiesz już, jaką pozycję zajmujesz w wyszukiwarce.


jak sprawdzic pozycje strony w google, laptop lezacy na biurku

Sprawdzanie pozycji strony za pomocą narzędzi

Na rynku istnieje sporo narzędzi, które automatycznie sprawdzają pozycję Twojej strony w Google. Poniżej przedstawiamy wybrane narzędzia, które ułatwiają właścicielom witryn analizowanie ruchu organicznego. Dzięki temu mogą pracować nad optymalizacją strony pod kątem wyszukiwarek takich jak Google.

Przykładami tego typu narzędzi są:

  • Google Search Console – na początek skupimy się na najbardziej popularnym narzędziu, które oferuje nam Google. Jest darmowe i zawiera szereg funkcji, które pozwalają monitorować stan Twojej witryny. Wśród nich znajduje się oczywiście śledzenie aktualnej pozycji w Google. Warto wiedzieć, że w Google Search Console nie ma możliwości sprawdzenia konkurencji – to narzędzie przedstawia informacje jedynie o Twojej stronie.

    Po zalogowaniu się do panelu Google Search Console przechodzimy do zakładki „Skuteczność”. Tam na górze możesz ustawiać własne filtry, po kliknięciu w „nowa” wpisujesz konkretne zapytanie, które chcesz sprawdzić. Następnie wczytuje się wykres, na którym na pomarańczowo zaznaczona jest pozycja strony zawierającej frazę kluczową (wpisaną wcześniej).

    Pojawi się też liczba kliknięć i wyświetleń dla tej strony. Zobaczysz, że można sobie wybierać też zakres dat i typ wyszukiwania. Ważne, aby dostosować to do swoich potrzeb. Jeśli wpiszesz zapytanie i dodasz do tego konkretny adres strony, to narzędzie będzie w stanie określić pozycję tej danej strony,

  • Semstorm – kolejne narzędzie umożliwiające sprawdzenie pozycji strony w Google. Wśród funkcji, jakie oferuje znajdują się monitoring pozycji i analiza konkurencji (możesz sprawdzić każdą stronę). Poza tym dzięki audytom porównawczym masz też możliwość porównania swojej pozycji z konkurencją. Dodatkowo masz wgląd do tego, co łączy Cię z konkurencyjną witryną – dzięki wspólnym słowom kluczowym.

    Chcesz kontrolować pozycję poszczególnych fraz kluczowych na Twojej stronie? Wystarczy, że dodasz ten projekt (czyli domenę) jako kampanię, a następnie uzupełnisz słowa kluczowe, na które się pozycjonujesz.

    Semstorm jest płatnym narzędziem, ale w ramach testów możesz skorzystać z darmowego okresu próbnego,

  • Senuto – działa na podobnej zasadzie jak Semstorm. To narzędzie także oferuje analizę widoczności, monitoring pozycji i analizę konkurencji. Wystarczy, że podasz listę słów kluczowych i adresy stron konkurencji – te, które chcesz monitorować. Masz wgląd w to, jakie wyniki uzyskuje konkurencja na frazy, które są dla Ciebie ważne.

    Raport pozycji pozwala też sprawdzić, jak przedstawia się ranking strony w wybranej przez Ciebie lokalizacji. Jest to bardzo przydatne, szczególnie w przypadku lokalnych biznesów. Co ciekawe, możesz skorzystać z bezpłatnego okresu próbnego, który trwa 14 dni. Umożliwi Ci to przetestowanie wszystkich funkcji bez konieczności opłaty,

  • Seo-Stat – narzędzie stworzone ściśle do monitorowania pozycji Twojej strony w wyszukiwarce. Obsługuje monitoring w wielu wyszukiwarkach – Google, Bing, Yahoo, Yandex i innych. Jest dość przejrzyste, a jednocześnie bardzo proste w obsłudze. Seo-Stat jest narzędziem płatnym, umożliwia jednak darmowe monitorowanie 20 fraz.

    Poza tym na stronie znajduje się kalkulator, który pozwala obliczyć, ile będzie nas kosztował monitoring. Wystarczy wpisać liczbę fraz i dostajemy orientacyjną kwotę do zapłaty – jest to opcja dla nowych użytkowników,

  • Ahrefs – bardzo rozbudowane narzędzie do analizowania działań SEO. Za jego pomocą możesz sprawdzać widoczność swojej strony, monitorować słowa kluczowe, porównywać je z konkurencją i nie tylko. Można je połączyć z Google Search Console, aby mieć dostęp do większej ilości danych i bardziej rozbudowanych.

    Ogólnie rzecz biorąc, narzędzie należy do płatnych, ale oferuje też darmowe funkcje. Należą do nich m.in. sprawdzanie pozycji w wynikach wyszukiwania dla danego słowa kluczowego (obejmuje zakres TOP 10) czy generator słów kluczowych. Sprawdź bezpłatne funkcje do działań SEO,


  • jak sprawdzic pozycje strony w google, strona pod lupa
    Image by pikisuperstar on Freepik

  • Semrush – kolejne rozbudowane narzędzie, które mieści w sobie wiele funkcji związanych z SEO. Za jego pomocą możesz sprawdzić m.in. widoczność Twojej strony w wyszukiwarce oraz pozycje konkretnych słów kluczowych. Jest to płatne narzędzie, ale dla zarejestrowanych użytkowników niektóre funkcje są darmowe,
  • Similar Web – płatne narzędzie dla pozycjonerów. Dostarcza wielu istotnych informacji na temat witryny – ruch organiczny, pozycje poszczególnych fraz kluczowych oraz analizę konkurencji. Można skorzystać z darmowego okresu próbnego, aby przetestować jego funkcje w praktyce,
  • What's my SERP – darmowe narzędzie służące do monitorowania fraz kluczowych i ich pozycji w wyszukiwarce. Po wpisaniu wybranego adresu URL wyświetla ono wyniki w kolejności odpowiadającej ich aktualnej pozycji. Można również wybrać interesującą nas lokalizację,
  • SERP Robot – kolejne bezpłatne narzędzie, w którym możesz sprawdzić pozycję swojej strony w Google. Właściwie nie tylko swojej witryny, ale każdej, jaka Cię interesuje. Wpisujesz wybrane słowa kluczowe i po chwili otrzymujesz wyniki. Masz też do wyboru rodzaj urządzenia, którego mają dotyczyć wyniki,
  • Mangools – płatne narzędzie do analizy działań SEO. Sprawdzanie pozycji strony internetowej w wyszukiwarce jest jednak darmowe,
  • Seobase – płatne narzędzie, które umożliwia monitorowanie pozycji w Google, a także kilka innych rzeczy. Po zarejestrowaniu się na stronie masz możliwość korzystania z niektórych funkcji za darmo.

CTA, czyli sposób na zachęcenie do kliknięcia Twojej strony

CTA (call to action) to wezwanie do działania. Jest to jedno z pojęć, które najczęściej pojawiają się w kontekście marketingu internetowego. Zajmijmy się teraz tym, gdzie należy go używać, jeśli chcemy, aby więcej osób zdecydowało się kliknąć naszą stronę.

Są 2 miejsca, w których obecność CTA jest co najmniej mile widziana. Mówimy tutaj o znacznikach meta. Po pierwsze, warto go stosować w meta title. Jest to tytuł danej strony, który możesz zauważyć w trzech miejscach:

  • na górze tej strony,
  • w nazwie karty w przeglądarce,
  • w wynikach wyszukiwania.

przycisk cta
Image by studiogstock on Freepik

Jeśli chodzi o wyniki wyszukiwania – poznasz go po tym, że jest pogrubiony i znajduje się w pierwszej linijce konkretnego wyniku (czyli strony internetowej). Zwracaliśmy już uwagę na długość meta title, której trzeba się trzymać, zwięzłość jest tutaj bardzo istotna. Jeśli się jednak postarasz, to znajdziesz tam miejsce na krótkie wezwanie do podjęcia działania. To nie musi być nic skomplikowanego – wystarczy jedno słowo, choćby „sprawdź…” czy „zobacz”. Możliwe, że skłoni to użytkowników do odwiedzenia Twojej strony.

Drugim miejscem na umieszczenie CTA jest meta description. To z kolei jest opis konkretnej strony. Tutaj masz do dyspozycji nieco więcej miejsca, więc łatwiej jest coś wymyślić. Meta description zauważysz zaraz pod tytułem strony w wynikach wyszukiwania. Ten opis powinien być napisany w prosty sposób, ponieważ jego celem jest poinformowanie o zawartości strony, na którą można przejść po kliknięciu.

Poza tym w przypadku obu znaczników meta (meta title i meta description) warto używać słów kluczowych dla danej strony. Najlepiej w sposób naturalny.


Podsumowanie

Mamy nadzieję, że po zapoznaniu się z tym wpisem wiesz już, jak sprawdzić pozycję strony w Google. Jeśli jesteś właścicielem witryny, na pewno wiesz, że część ruchu pochodzi właśnie ze źródeł organicznych. Monitorowanie pozycji witryny w wyszukiwarce jest bardzo istotne, aby nie przeoczyć żadnego problemu związanego ze stroną. Sprawdzasz też w ten sposób swoją strategię SEO. Zajmując wysoką pozycję, zapewniasz sobie większą rozpoznawalność i zyskujesz więcej klientów.

Aby poprawić pozycję strony w wyszukiwarce, w głównej mierze należy zadbać o jakość treści, które publikujesz. Druga kwestia to optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarki, w tym przypadku Google. Ostatnia rzecz dotyczy zdobycia dobrej jakości linków, w dodatku takich, które będą związane z Twoją stroną. Najlepszym sposobem na zoptymalizowanie strony jest przestrzeganie zasad związanych z czynnikami rankingowymi Google.

Interesuje Cię tematyka związana z działaniami SEO? Chcesz zacząć pozycjonować swoją witrynę? Możesz sprawdzić jeden z naszych ostatnich wpisów, gdzie wyjaśniamy, na czym polega pozycjonowanie organiczne.

Opublikowane: 
śr., 03/01/2023 - 11:20
Autor: 
admin
Kategoria: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.
×

Zostaw numer, omówimy Twój projekt

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.