Pozycjonowanie organiczne: na czym polega? | Famatech
pozycjonowanie organiczne – na czym polega?

Czy wiesz, na czym polega pozycjonowanie organiczne? Jak wypozycjonować stronę w 2023 roku? Odpowiedzi poznasz w poniższym artykule. Zobacz też, jakie są zasady optymalizacji witryny pod kątem SEO i czym jest pozycja strony w wynikach wyszukiwania. Zapraszamy do lektury!


Spis treści

  1. Co to jest pozycjonowanie organiczne stron internetowych?
  2. Jaki jest cel pozycjonowania strony internetowej?
  3. Jak strony internetowe trafiają do wyników wyszukiwania?
  4. Zalety organicznego pozycjonowania
  5. Jakie są zasady optymalizacji witryny pod kątem SEO?
  6. SEO a pozycjonowanie organiczne – różnice
  7. Podsumowanie

Co to jest pozycjonowanie organiczne stron internetowych?

Pozycjonowanie organiczne jest procesem, na który składa się cały zbiór określonych działań. Wśród nich główną rolę odgrywają słowa kluczowe.

Wszystkie działania związane z optymalizacją strony i treści mają na celu poprawienie widoczności danej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Wynikami organicznymi są wyniki bezpłatne, czyli zdobyte w sposób naturalny.

Chcąc pozycjonować swoją stronę internetową, należy m.in. używać wybranych wcześniej słów kluczowych. Poza tym bardzo istotne są treści, które publikujemy na witrynie.

Kod strony jest kolejnym elementem, który ma znaczący wpływ na pozycjonowanie strony. Witryna musi posiadać odpowiednie linkowanie, zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne.


na czym polega pozycjonowanie organiczne, wizualizacja pracy nad stroną

Pozycjonowanie jest więc połączeniem słów kluczowych, optymalizacji strony i linkowania.

Wykonywanie tych wszystkich działań pozwala uzyskać wyższe pozycje w wyszukiwarce, takiej jak Google.

Dzięki tym zabiegom możemy zwiększyć ruch organiczny (czyli właśnie bezpłatny) na naszej stronie. Jeśli strona jest lepiej widoczna dla użytkowników, to automatycznie odwiedza ją więcej osób.

Wielu odwiedzających tworzy z kolei sprzyjające warunki ku temu, aby nasz biznes stale się rozwijał i generował coraz lepsze zyski. Jeśli więcej osób będzie zainteresowanych naszymi usługami lub produktami, to istnieje większe prawdopodobieństwo, że zostaną oni naszymi klientami.


Co oznacza pozycja strony w wynikach wyszukiwania?

Czym jest wspomniana pozycja w wynikach wyszukiwania? Na pewno wiesz, że po wpisaniu konkretnej frazy kluczowej w wyszukiwarce, wyświetla się lista wyników – dokładnie 10 wyników (konkretnych stron internetowych) na każdej stronie wyników (SERP). Wśród nich znajdziemy również naszą stronę internetową.

Liczba stron wyników wyszukiwania będzie różna w zależności od wpisanego hasła. Poniżej znajdziesz przykład.


widok stron wyników wyszukiwania w google
Strony wyników wyszukiwania Google

Pozycja strony oznacza więc miejsce, na którym znajduje się dana witryna w rankingu wyszukiwarki. Mówiąc prościej – chodzi o to, która z kolei wyświetla się ona w wynikach.

Jeśli pojawia się jako trzecia od góry, to znaczy, że zajmuje 3. pozycję w wynikach wyszukiwania.

Generalnie zasada jest prosta – im wyższa pozycja Twojej strony, tym lepiej.

Jak myślisz, czy ktokolwiek sprawdza, co znajduje się na 2. stronie wyników i dalej? Według ekspertów i przeprowadzanych badań naprawdę niewiele osób to robi.

Użytkownicy najczęściej odwiedzają jedynie strony, które wyświetlają się jako pierwsze. Dlatego tak istotne jest dzisiaj pozycjonowanie stron internetowych.


Wyniki organiczne i płatne – jak je rozpoznać?

Tak jak pisaliśmy wcześniej, działa to następująco: po wpisaniu interesującego nas zapytania w wyszukiwarce, wyświetla się lista wyników.

Najczęściej na samej górze pokazują się wyniki płatne, a dopiero niżej wszystkie inne, czyli tzw. organiczne wyniki wyszukiwania.

Poniżej możesz zobaczyć, jak dokładnie wygląda to w wyszukiwarce Google.


organiczne i płatne wyniki wyszukiwania
Organiczne i płatne wyniki wyszukiwania

Płatne wyniki najprościej rozpoznać dzięki temu, że są opisane jako „reklama”. Jak to więc rozumieć – czym są te płatne wyniki?

W zasadzie nie ma w tym nic trudnego. Wygląda to tak, że właściciele tych konkretnych stron opłacili reklamy, które widzą użytkownicy po wpisaniu odpowiedniej frazy.

Czyli reklamodawcy po prostu zapłacili za to, aby się tam wyświetlać. Dlaczego? Głównym powodem jest to, że umożliwia im to wyświetlanie się najwyżej.

Możliwe, że nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale wiele osób klika pierwszy wynik wyszukiwania, zupełnie się nad tym nie zastanawiając.

Często też nie mają pojęcia, że to wynik reklamowy – po prostu robią to automatycznie.

Wyniki organiczne to inaczej wyniki naturalne, które nie zostały opłacone. Znajdują się tam dlatego, że spełniają wymagania algorytmu wyszukiwarki (najczęściej będzie to Google).

Dodatkowo algorytm uznał je za wartościowe dla użytkowników. Tych, którzy wpisali dane słowo kluczowe w tym konkretnym kontekście. Czyli poszukujących odpowiedzi na swoje pytanie.


Jaki jest cel pozycjonowania strony internetowej?

Zasadniczym celem pozycjonowania witryn internetowych jest to, aby nasza strona zajmowała jak najwyższą pozycję w rankingu wyszukiwarki.

Innymi słowy, chodzi o to, aby witryna wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Dlaczego jest to ważne?


na czym polega seo
Image by pikisuperstar on Freepik

To dosyć proste: strony znajdujące się najwyżej, czyli zajmujące najwyższe pozycje, są również najczęściej odwiedzane przez użytkowników.

Więcej odwiedzin to też więcej potencjalnych klientów. Z kolei więcej klientów to większe zyski.

Z biznesowego punktu widzenia to wszystko jest ze sobą połączone, poza tym jedno wynika z drugiego. 

Jak osiągnąć wysoką pozycję w wynikach? Dzięki przestrzeganiu pewnych zasad, które omówimy w dalszej części artykułu.


Jak strony internetowe trafiają do wyników wyszukiwania?

Strony internetowe są skanowane przez roboty wyszukiwarek, nie przez ludzi. Dlatego musimy im ułatwiać zrozumienie poszczególnych treści i innych materiałów.

Działamy tym na swoją korzyść, ponieważ jeśli lepiej zrozumieją stronę, wtedy też lepiej ją zindeksują. To wszystko wpływa na naszą widoczność i związaną z tym pozycję.

Jak działają roboty Google? Wchodzą na konkretną stronę i analizują jej kod, zbierając jednocześnie informacje.

Sprawdzają też, jakie podstrony są na niej podlinkowane, a następnie je odwiedzają. W dalszej kolejności pobierają całą jej zawartość na swoje serwery.


robot, google bot, wizualizacja

Gdy już to zrobią, pobrana treść jest analizowana przez kolejne programy, które wyodrębniają interesujące je dane, m.in. słowa kluczowe i meta opisy.

Następnie zostaje przyporządkowana do określonej szufladki w całym tym ogromnym systemie. Nazywa się to indeksacją strony.

Zebrane informacje są przechowywane w bazie danych, dzięki czemu nasza strona zostaje później wyświetlona w wynikach wyszukiwania.

Oczywiście nie kiedykolwiek, ale wtedy, gdy użytkownik wpisze frazę kluczową związaną z naszymi produktami czy usługami. Inaczej mówiąc – frazę kluczową, na którą się pozycjonujemy.

Google stale aktualizuje swoje algorytmy, aby w jak największym stopniu były pomocne dla użytkownika. To z kolei pomaga wyświetlać wyniki wyszukiwania, które jak najbardziej pasują do jego oczekiwań, czyli wpisanego zapytania.


Zalety organicznego pozycjonowania

Osoby, które nigdy dotąd nie pozycjonowały swojej strony, często zadają specjalistom następujące pytanie: „Co daje pozycjonowanie strony?”.

Optymalizacja witryny może przynieść naprawdę wiele korzyści. Przykładowe efekty pozycjonowania organicznego znajdziesz poniżej.


wykres wzrostu, biznesmen na drabinie

Zalety pozycjonowania strony internetowej:

  • większa widoczność w Google – dotarcie do szerszego grona odbiorców,
  • wzrost ruchu organicznego na stronie, co zwykle wiąże się ze wzrostem konwersji,
  • efekty bywają widoczne przez bardzo długi czas, nawet przez lata,
  • budowanie wizerunku eksperta w branży,
  • oszczędność pieniędzy (w porównaniu z reklamami),
  • budowanie świadomości marki (osobistej lub Twojej firmy),
  • dotarcie do grupy docelowej – osób, które faktycznie są zainteresowane danymi usługami lub produktami,
  • poprawienie wrażeń użytkowników na Twojej stronie (UX to doświadczenia użytkownika w serwisie).

Jakie są zasady optymalizacji witryny pod kątem SEO?

Przede wszystkim musisz wiedzieć, że należy optymalizować nie tylko treść na stronie, ale również jej strukturę.


optymalizacja strony internetowej, wizualizacja

Do głównych zasad optymalizacji stron internetowych należą:

  • optymalizowanie treści: tekst musi być wartościowy i unikalny. Poza tym nie można kopiować treści innych twórców. Jest to nie tylko kwestia praw autorskich, ale również algorytmu Google. Zwraca on uwagę na tzw. duplikację treści, czyli istnienie identycznych tekstów na różnych witrynach,
  • optymalizowanie znaczników meta: meta title i meta description. Jest to tytuł strony i jej opis. W obu powinno znaleźć się słowo kluczowe oraz coś, co zachęci użytkownika do kliknięcia, tzw. CTA,
  • używanie słów kluczowych: dobranych w odpowiedni sposób i pasujących do tematyki witryny. Należy zamieszczać je we właściwych miejscach, m.in. w tytule tekstu, w adresie URL oraz w poszczególnych nagłówkach. To jednak nie koniec, ponieważ tych miejsc jest znacznie więcej i obejmują one nie tylko tekst. Przejrzyj artykuł, który w całości został poświęcony słowom kluczowym na stronie,
  • optymalizowanie nagłówków: ich celem jest wskazanie tematyki danego akapitu oraz oddzielenie fragmentów tekstu. Należy stosować hierarchię nagłówków, czyli określać ich znaczenie dla całości tekstu. Mamy do dyspozycji nagłówki od H1 do H6, przy czym musimy pamiętać, aby wybierać je rozsądnie – muszą tworzyć logiczną całość,
  • optymalizowanie grafik: każdy obrazek musi mieć odpowiednią wagę i wymiary. Zbyt duże zdjęcie sprawia, że strona ładuje się wolniej. Na pewno wiesz po sobie, że nikt nie lubi czekać, aż strona się załaduje. Dlatego najlepiej zadbać o to jeszcze przed publikacją. Drugą kwestią jest odpowiednie podpisanie grafiki – musisz pamiętać o atrybucie „alt”. Jest to tekst alternatywny, który opisuje zawartość obrazka – jest to bardzo istotne, ponieważ roboty wyszukiwarki nie widzą tego, co przedstawia grafika,
  • optymalizowanie adresu URL: powinien być krótki i jasny, aby użytkownik wiedział, dokąd prowadzi. Zadbaj o to, aby unikać w nim polskich znaków i zawrzeć słowa kluczowe,
  • linkowanie wewnętrzne: odnośniki do innych treści wewnątrz witryny. Możesz np. w treści jednego artykułu zamieścić link do innego (w obrębie Twojej strony), który jest z nim powiązany tematycznie,
  • linkowanie zewnętrzne: linki do naszej strony zamieszczone w innych miejscach w sieci. Wpływają na ocenę naszej strony i jej pozycję.

  • widok przeglądarki internetowej na ekranie laptopa
    Image by rawpixel.com on Freepik

    Pamiętaj, że działania te bywają efektywne, gdy wykonujemy je równolegle do siebie.

    Nie zapomnij też w tym wszystkim o użytkowniku. Wszystkie swoje treści tworzysz właśnie dla niego, nie dla algorytmu Google.

    Algorytm może Ci jedynie pomóc w tym, aby Twoja strona i poszczególne wpisy dotarły do właściwych osób. Bardzo możliwe, że w przyszłości te osoby zostaną Twoimi klientami.


    SEO a pozycjonowanie organiczne – różnice

    Terminy te często bywają używane zamiennie, dlatego niektórym wydaje się, że to synonimy. Trzeba mieć jednak na uwadze, że ich znaczenie nie jest identyczne. Czym jest więc SEO, a czym pozycjonowanie?

    SEO to skrót od Search Engine Optimization, który oznacza optymalizację strony internetowej pod kątem wyszukiwarek. Dotyczy to zwiększenia widoczności nie tylko naszej strony, ale też poszczególnych treści (publikowanych na niej) w sieci.

    Chodzi o to, że za pomocą określonych działań wpływamy na wyszukiwarkę. Dzięki temu jest ona w stanie lepiej rozumieć treści, które publikujemy, a następnie lepiej dopasowywać wyniki wyszukiwania.


    seo a pozycjonowanie organiczne
    Image by pch.vector on Freepik

    Pozycjonowanie jest znacznie szerszym pojęciem – można powiedzieć, że jest to SEO rozszerzone o dodatkowe elementy.

    Pozycjonowanie to cały proces, na który składa się zarówno optymalizacja witryny, jak i działania poza stroną. Działania wewnątrz witryny noszą nazwę on-site SEO, a poza witryną – off-site SEO.

    Do działań zewnętrznych należy np. zdobywanie backlinków. Są to linki zamieszczone na innych stronach, które prowadzą do naszej witryny. Backlinki są głównym elementem wpływającym na reputację danej witryny.

    Mówiąc o pozycjonowaniu, nie możemy zapomnieć o tak ważnej dzisiaj analityce. Polega ona na monitorowaniu wprowadzonych zmian, czyli optymalizacji strony. Analityka obejmuje też wyszukiwanie kolejnych ulepszeń.

    Celem pozycjonowania jest – tak samo jak w przypadku SEO – zwiększenie widoczności strony internetowej w wyszukiwarce. W efekcie będą to też inne korzyści, które wymieniliśmy wcześniej.


    Podsumowanie

    Teraz już wiesz, na czym polega pozycjonowanie organiczne. Rozumiesz też, dlaczego używamy słów kluczowych w tak wielu miejscach na stronie. Pozycjonowanie stron jest czasochłonnym procesem, ale warto się na nie zdecydować. Zwłaszcza gdy chcesz osiągnąć sukces w sieci.

    Pamiętaj, że spora część użytkowników uznaje pierwsze wyniki za te najbardziej wartościowe. Twierdzą, że skoro dana strona wyświetla się wysoko, to musi za nią stać jakość. Oczywiście nie zawsze tak jest, ale generalnie mówimy o sposobie, w jaki odbierają to użytkownicy. A to na nich nam przecież najbardziej zależy – do nich mówisz poprzez swoje treści.

    Chciałbyś zacząć pozycjonować swoją witrynę, ale sam nie masz na to czasu? My się tym zajmiemy! Zajrzyj do naszej oferty pozycjonowania stron internetowych i sprawdź, jak możemy Ci pomóc.


    Źródło głównej grafiki: Image by storyset on Freepik

Dodaj komentarz

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.
×

Zostaw numer, omówimy Twój projekt

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.