Google Ads - co to?
Google Ads - co to?

Jeśli trafiłeś na nasz artykuł, to znaczy, że prawdopodobnie prowadzisz własny biznes i zaczynasz myśleć o jego promocji w Internecie. Skutecznych sposobów jest wiele, pisaliśmy o tym tutaj. Dzisiaj skupimy się jednak na jednym, konkretnym - Google Ads (dawniej Google Adwords).

System reklamowy Google pozwala na reklamowanie produktów i usług w wielu różnych przestrzeniach Internetu - sami możemy zadecydować gdzie dokładnie.

Po przeczytaniu naszego tekstu powinieneś wiedzieć:

  • Google Ads - co to właściwie za system?
  • Jak działa?
  • Jakie rodzaje reklam możemy w nim tworzyć?
  • Kiedy warto zainwestować w reklamy Google?
  • Jak długo trzeba czekać na pierwsze efekty?

Spis treści

  1. Co to jest Google Ads (dawne Google Adword)
  2. Kiedy warto pomyśleć o reklamowaniu w Google Ads?
  3. Od czego zacząć?
  4. Wybór celu
  5. Kilka słów o strukturze konta Ads
  6. Słowa kluczowe w Google Ads - do czego służą?
  7. Czas na reklamy!
  8. Walcz o konkretnych klientów, czyli garść informacji o targetowaniu reklam Google
  9. Jak działa system Google Ads - kiedy reklamy się wyświetlają?
  10. Ile to wszystko kosztuje?
  11. Kiedy efekty?
  12. Sami czy z Agencją?
  13. Podsumowanie

Co to jest Google Ads (dawniej Google Adwords)?

Najprościej będzie powiedzieć, że Google Ads to system reklamowy stworzony przez Google. Dzięki niemu możemy tworzyć linki sponsorowane pod postacią reklam tekstowych, graficznych czy wideo i wyświetlać je użytkownikom w najróżniejszych miejscach.

Na pewno wielokrotnie podczas wpisywania w Google dowolnego hasła, jako pierwsze wyświetlały Ci się wyniki oznaczone hasłem reklama - to właśnie jeden z rodzajów płatnych linków, jakie możemy tworzyć w Ads.

Inny przykład - wchodzisz na jakąś stronę z newsami, klikasz w dowolny artykuł np. dotyczący nowego modelu auta a tam oprócz tekstu, po który przyszedłeś zewsząd "atakują" Cię reklamy graficzne. Widać je po prawej lub lewej stronie tekstu, czasami go nawet rozdzielają (niejednokrotnie nas irytując). One również są jednym z typów reklam w Google Ads.

Kolejny przykład - chcesz obejrzeć nowy teledysk swojego ulubionego artysty albo jakiś pyszny przepis na Youtube, naciskasz play a później... reklama, taka, którą można lub nie można pominąć. Chyba Cię nie zaskoczę mówiąc, że to również Google Ads.

Reklamy Google obecne są w sieci niemal wszędzie, dają ogrom możliwości, o których warto wiedzieć coś więcej.


Kiedy warto pomyśleć o reklamowaniu w Google Ads?

Sytuacji, w których reklamy Google mogą być Twoim największym sprzymierzeńcem jest sporo. Warto jednak zainwestowanie w nie dobrze przemyśleć. Najważniejszy jest cel, do jakiego chcemy dotrzeć, a ten musi być dokładnie wyznaczony, by kampanie przynosiły korzyści. Przecież o to chodzi, prawda?

My wymienimy jedynie kilka ogólnych scenariuszy, w których Google Ads będą jedną z najlepszych opcji promowania. Dlaczego? Ponieważ potencjał Ads jest bardzo rozległy, a wykorzystanie go w efektywny sposób ogranicza jedynie nasza pomysłowość i wiedza o działających w tym systemie mechanizmach.

W Google Ads powinnienem zainwestować jeśli:

  • Mam nowy sklep internetowy

    Można powiedzieć, że sklepy internetowe to stały klient Ads. I nie ma się co dziwić, dzięki płatnym kampaniom możemy przetestować jakie słowa kluczowe będą przynosić konwersje, a co za tym idzie zyski. Te informacje można następnie wykorzystać w procesie pozycjonowania.

  • Chcę powiadomić klientów o specjalnych promocjach czy akcjach w swoim sklepie

    Prowadzisz sklep z odzieżą i szykujesz wyprzedaż? A może świąteczną promocję dla wszystkich klientów, którzy zgłoszą się do Ciebie przed upływem wyznaczonej daty? Google Ads pozwala na podkreślenie i wypromowanie niemal każdej akcji specjalnej. W reklamach możesz nawet zastosować odliczanie czasu do końca wyznaczonej promocji.

  • Mam landing page i chcę sprzedawać z jego pomocą

    Powiedzmy, że prowadzisz firmę specjalizującą się w szkoleniach biznesowych. Masz swój landing page, którego celem jest zbieranie danych kontaktowych od zainteresowanych twoimi usługami potencjalnych klientów. To idealna sytuacja dla Google Ads, gdyż landing znacznie ułatwia osiąganie celów reklam płatnych, nie nadaje się natomiast do pozycjonowania.

  • Mam krótkookresowe cele do zrealizowania

    Masz cele, które musisz zrealizować tak szybko, jak tylko się da np. zwiększenie sprzedaży na koniec kwartału? Promowanie w Ads będzie idealnym rozwiązaniem.

  • Specjalizuję się w sprzedaży produktów lub usług sezonowych

    Prowadzisz wypożyczalnie kajaków, a może zajmujesz się sprzedażą ozdób świątecznych? Krótkoterminowa inwestycja w reklamy Google pozwoli na wypromowanie twojego biznesu w szczycie sezonu.

  • Właśnie założyłem stronę internetową dla swojej firmy

    Przeniosłeś biznes do sieci i chcesz, by zainteresowani użytkownicy się o tym dowiedzieli? Płatne reklamy pozwolą szybko zapoznać ze stroną potencjalnym klientom.

  • Chcę ochronić swoją markę przed konkurencją

    Konkurencja reklamuje się na słowa związane z twoim biznesem albo nazwą firmy? Możesz ochronić się przed takim działaniem. Wystarczy, że uruchomisz kampanię brandową dla swojej marki!


Od czego zacząć?

Załóżmy, że jesteś pewien swojej decyzji i stwierdziłeś, że płatne reklamy Google będą dla Ciebie idealne. Musisz zacząć od założenia konta Google Ads (potrzebujesz jedynie adresu Gmail) i połączenia go z Google Analytics (liczymy, że twoja witryna jest pod niego podpięta).

Jeśli dwa powyższe warunki zostały spełnione możemy przejść dalej. Jak zacząć? Najlepiej przez...


Wybór celu

Absolutnie kluczowa sprawa. Od reklam oczekujemy zysku, musimy więc ustanowić cele, do jakich mają dążyć i w efekcie przełożyć się na sukces naszej inwestycji.

Zastanów się, na czym Ci zależy. Na zwiększeniu ruchu na stronie? Wyprzedaniu konkretnego produktu? Zapoznaniu użytkowników z Twoją marką? A może większej liczbie zapisujących się na newsletter? Pamiętaj, że cel powinien być SMART - skonkretyzowany (prosty i jasny), mierzalny (liczbami), osiągalny (realny), istotny (byś mógł widzieć postęp) i określony w czasie.

Kiedy już będziesz wiedzieć, na czym zależy Ci najbardziej, Ty lub agencja, którą wynająłeś do prowadzenia reklam, będziecie mogli ustawić cele (konwersje) w Google Analytics, skonfigurować pod nie konto Google Ads oraz w przyszłości oceniać efekty.

Konwersja to działanie, które podejmuje użytkownik po wejściu w interakcję z reklamą i które możemy policzyć. Konwersją jest np. kliknięcie w reklamę, obejrzenie reklamy wideo, kliknięcie w numer telefonu czy wysłanie maila.

Wskazówka

Samo Google Ads, już na etapie tworzenia pierwszej kampanii zapyta o Twoje cele. Ich wybór nie jest obowiązkowy, jeśli jednak się na to zdecydujemy, system będzie na jego podstawie podsyłać nam zalecenia i uwagi dotyczące naszych reklam. Wpłynie to także na to jakie typy kampanii Ads (o tym więcej piszemy w dalszej części artykułu) zostaną Ci zaproponowane.

Jakie więc cele rozróżnia Google Ads?

  • Sprzedaż (jeśli zależy nam na zwiększeniu sprzedaży lub konwersji na stronie, przez telefon, w aplikacji czy naszym sklepie stacjonarnym)
  • Potencjalni klienci (jeśli chcemy zachęcić użytkowników do zainteresowania się usługą czy produktem i finalnie do działania np. zostawienia kontaktu)
  • Ruch na witrynie (jeśli zależy nam na zwiększeniu ilości odwiedzin na witrynie)
  • Rozważenie zakupu produktu (jeśli chcemy by użytkownicy zapoznali się z naszą ofertą)
  • Świadomość i zasięg marki (jeśli zależy nam na dotarciu do jak największej liczby osób i poinformowaniu ich o naszym istnieniu)
  • Promowanie aplikacji (jeśli mamy aplikację i chcemy, by większa liczba użytkowników ją instalowała i z niej korzystała)
  • Wizyty w lokalnym sklepie stacjonarnym (jeśli chcemy by klienci przychodzili do naszego sklepu)


Jeśli zadecydowałeś już jakie cele mają spełnić reklamy i przeniosłeś je do Analyticsa oraz Google Ads możemy przejść do kolejnego etapu, czyli przygotowania całej struktury Twojej przyszłej kampanii.


Kilka słów o strukturze konta Ads

By lepiej zrozumieć w jaki sposób Ads funkcjonują warto będzie na początku wytłumaczyć jak wygląda struktura tego systemu reklamowego. Jest ona trzywarstwowa i dzieli się na:

  • Konto
  • Kampanie
  • Grupy reklam


Poznanie zależności, jakie między tymi grupami występują jest kluczowe do prawidłowego działania reklam i co za tym idzie osiągania oczekiwanych efektów.


Konto

W przypadku konta nie warto się rozpisywać. Jest powiązane z niepowtarzalnym adresem mailowym oraz hasłem. Na tym poziomie znajdziemy również informacje związane z rozliczeniami.


Kampanie

Element, od którego zaczyna się magia. Możemy utworzyć wiele kampanii, a każda z nich posiada własny budżet i ustawienia. Rodzaj kampanii decyduje o tym gdzie wyświetlać się będą nasze reklamy.

W zależności od tego, jakie cele sobie wyznaczyliśmy do wyboru będziemy mieli kilka dostępnych typów kampanii reklamowych:


Sieć wyszukiwania

Najczęściej wybierany rodzaj kampanii płatnych. Reklamy w sieci wyszukiwania mają formę tekstową, przez co łatwo pomylić je z normalnymi (organicznymi) wynikami wyszukiwania. Czym zatem się różnią? Oznaczeniem i stałym umiejscowieniem - reklamy tekstowe pojawiają się jedynie nad lub pod organicznymi wynikami w wyszukiwarce Google.

Reklamy w sieci wyszukiwania

Reklamy w sieci wyszukiwania




Sieć reklamowa

W ramach sieci reklamowej Google możemy tworzyć reklamy graficzne (banery reklamowe). Wyświetlają się one na witrynach należących do sieci partnerów Google, a ich zadaniem jest podążanie za użytkownikami zainteresowanych konkretnym tematem.

Reklamy graficzne w sieci reklamowej

Reklamy graficzne w sieci reklamowej




Produktowe

Idealne dla właścicieli sklepu internetowego. Dzięki kampaniom produktowym możemy generować reklamy graficzne poszczególnych produktów. Wyróżnia je specjalna forma, wyświetlająca się cena, nazwa sprzedawcy, konkretnego produktu oraz jego zdjęcie.

Przykładowa reklama produktowa

Przykładowe reklamy produktowe




Wideo

Jeśli zależy ci na zdobyciu uwagi użytkownika odwiedzającego serwis Youtube, to ten rodzaj kampanii będzie do tego najlepszy. Reklamy wideo łatwo zapadają w pamięć i stanowią tańszą alternatywę dla reklam telewizyjnych.

Reklamy w serwisie Youtube

Reklamy w serwisie Youtube


Szczegółowe informacje o tych i innych rodzajach kampanii Google Ads znajdziecie w naszym artykuleTypy kampanii Google Ads.


Grupy Reklam

Ostatni i zarazem najważniejszy element struktury Ads to grupy reklam. To w nich znajdują się reklamy oraz słowa kluczowe, na które owe reklamy będą się wyświetlać. W ramach danej grupy reklam możesz ustalić stawkę, czyli cenę za kliknięcie (o tym więcej w dalszej części artykułu).

W ramach jednej kampanii może znaleźć się wiele grup reklamowych - bardzo często tworzy się grupę reklamową powiązaną z jednym, konkretnym słowem kluczowym. Wszystko po to, by reklamy w jej ramach były jak najdokładniejsze.


Słowa kluczowe w Google Ads - do czego służą?

Słowa lub jak kto woli frazy kluczowe to hasła, które użytkownicy potencjalnie zainteresowani danym tematem, ofertą bądź usługą wpisują w wyszukiwarce Google. Najprawdopodobniej codziennie używasz słów kluczowych nawet nie zdając sobie z tego sprawy! W końcu przy większości naszych poszukiwań w wynikach wyszukiwania Google występują reklamy. Wywołują je właśnie wpisywane przez nas hasła!

Wspominaliśmy już o kampaniach i grupach reklam. Po tym jak je utworzymy, kolejnym bardzo ważnym krokiem będzie dobór początkowej listy fraz, na które nasze reklamy będą miały się w wyszukiwarce pojawiać.

Czy proces doboru takich fraz jest prosty? Tylko pozornie, nie możemy bowiem słów kluczowych wymyślić sobie samemu kompletnie nie popierając tego żadnym uprzednim reasearchem. Przy ich doborze można już na samym początku narazić się na kilka poważnych błędów:

  • Źle dobraną intencję frazy
  • Brak zainteresowania daną frazą
  • Zbyt dużą konkurencję
  • Wybór fraz zbyt ogólnych


Kluczem jest dobra znajomość biznesu, który reklamujemy i intencji użytkownika - nasze frazy muszą jej jak najlepiej i najdokładniej odpowiadać. Przy doborze słów warto sugerować się także działaniami konkurencji, a w przypadku prowadzenia biznesu lokalnego warto np. wziąć pod uwagę frazy z nazwą miejscowości czy regionu, w którym działamy.

Bardzo istotna będzie także średnia liczba miesięcznych wyszukiwań dla frazy. Jeśli będzie ona na niskim poziomie, zmniejszy się szansa na to, że ktoś nasze reklamy w ogóle zobaczy. Konkurencyjność to również bardzo ważny element - im większa, tym ciężej będzie przebić inne reklamujące się na te frazy marki (często z większymi od nas budżetami).

Kiedy działania marketingowe prowadzimy dłużej i posiadamy odpowiednią ilość danych na temat tego czego konkretnie szukają nasi potencjalni klienci możemy posłużyć się również frazami tzw. długiego ogona lub frazami pod Direct Answer.

Frazy długiego ogona są zazwyczaj o wiele mniej konkurencyjne, głównie przez to jak dokładne są i jak bardzo precyzują zamiary użytkownika. Frazy pod Direct Answer występują natomiast w formie pytania - dokładnie takiego samego, jakie wpisują użytkownicy w wyszukiwarce Google. Nasza reklama ma być w tym wypadku poszukiwaną odpowiedzią.


Gdzie szukać fraz kluczowych?

Posłużyć można się np. narzędziami:

  • Płatnymi (Senuto, SEMSTORM, Surfer)
  • Darmowymi (Ubersuggest, Answer the Public czy adsowy Planer Słów kluczowych)


To ostatnie narzędzie będzie dobre zwłaszcza na początek. Jest bowiem darmowe i znajduje się bezpośrednio w Ads. Keyword Planner podpowiada jakie słowa kluczowe mogą interesować użytkowników w wyszukiwarce Google. Poznamy tam szacowaną cenę za kliknięcie (CPC) i ilość wyszukiwań danego słowa dla dowolnego kraju czy regionu.

Fraz kluczowych warto również szukać w podpowiedziach samego Google - zaczynając od wpisywania haseł w pasek wyszukiwania i sprawdzania jakie inne propozycje zasugeruje nam wyszukiwarka.

Szczegółowe informacje dotyczące analizy i doboru słów kluczowych znajdziecie w naszym artykule na ten temat, zachęcamy do lektury!


Czas na reklamy!

Jak już wcześniej wspominaliśmy Google Ads pozwala na tworzenie różnego typu kampanii, a co za tym idzie reklam. Proces tworzenia każdej z nich różni się nieco i jest tematem na zupełnie osobny artykuł. Warto jednak dla jasności wspomnieć tutaj o kilku kwestiach.

Reklamy tekstowe w wyszukiwarce składają się z adresu URL, na który je kierujemy, nagłówków oraz tekstu (dwóch linijek). Możemy tworzyć zwykłe reklamy tekstowe lub ich elastyczną odmianę (od czerwca 2022 roku będzie to jedyna dostępna wersja reklam). W tworzeniu takich reklam warto (a nawet trzeba!) wykorzystać wyszukane wcześniej słowa kluczowe oraz stosować zachęcające komunikaty podkreślające walory naszej oferty czy obecne promocje. Omawiając reklamy tekstowe, nie należy zapominać o rozszerzeniach. To specjalna opcja pozwalająca wzbogacić reklamę o dodatkowe informacje takie jak dodanie lokalizacji (np. naszego sklepu), połączeń (numeru telefonu), cen (jeśli sprzedajemy konkretne modele lub pakiety usług), linków do podstron (jeśli chcemy by użytkownik rzucił okiem również na inne podstrony naszej witryny) czy objaśnień (gdzie dodajemy informacje np. o możliwości darmowej dostawy).

Reklamy graficzne/banerowe zawierają, jak sama nazwa podpowiada grafikę lub kilka z nich. W przypadku tworzenia tego rodzaju reklam warto zadbać o ich estetykę, wysoką jakość i chwytliwe, krótkie hasła. Google Ads jest w przypadku reklam graficznych bardzo konkretne - akceptowane są jedynie obrazy o danym rozmiarze i wadze.

Reklamy wideo w serwisie Youtube mają wiele formatów - mogą być bardzo krótkie oraz nieco dłuższe. Kluczowe jest zainteresowanie potencjalnego klienta już w ciągu pierwszych sekund trwania reklamy. Jeśli to nam się nie uda, prawdopodobnie reklamy pozostaną bez odzewu, a my poniesiemy jedynie koszty.


Walcz o konkretnych klientów, czyli garść informacji o targetowaniu reklam Google

Ok, załóżmy, że mamy już ustaloną strukturę naszej kampanii, podział na konkretne grupy reklam, dobrane słowa kluczowe i gotowe do działania reklamy. Czy to koniec możliwości, jakie daje Ads? Nie.

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, który zna swoich klientów albo najzwyczajniej w świecie śledzisz analitykę swojej strony internetowej i posiadasz twarde dane to możesz reklamy kierować jeszcze dokładniej. Jak?


Na odbiorców

A właściwie na szczegółowe, konkretne grupy odbiorców określane zarówno na podstawie danych demograficznych, jak i zainteresowań, ich nawyków, tego co wpisują w wyszukiwarce czy tego jak wchodzą w interakcję z Twoją stroną.

Możliwości jest kilka i są nimi:

  • Szczegółowe dane demograficzne - status rodzicielski, stan cywilny, edukacja czy posiadanie mieszkania lub domu
  • Odbiorcy o podobnych zainteresowaniach- pozwala dotrzeć do użytkowników na podstawie ich życia, nawyków, pasji, tego czym wyraźnie się interesują. Możliwych do wyboru kategorii jest mnóstwo dla przykładu wyselekcjonować możemy użytkowników z grupy odbiorców miłośników zwierząt albo biznesmenów
  • Odbiorcy na rynku są to osoby szukające informacji lub zastanawiające się nad zakupem produktu czy usługi. Są to więc wszyscy Ci, którzy znajdują się na ostatnim etapie decyzyjnym. Po raz kolejny kategorii jest bardzo wiele, jednak do ogólnych kategorii możemy zaliczyć m.in. edukację, nieruchomości, odzież, usługi dla rodzin czy naprawa samochodów
  • Zdarzenia z życia - ta konkretna kategoria zawiera osoby znajdujące się w szczególnej sytuacji życiowej np. emerytów, osoby w trakcie przeprowadzki, osoby w trakcie planowania ślubu itd.
  • Remarketing - w przypadku remarketingu nasze usługi kierujemy do osób, które już kiedyś weszły w interakcję z firmą np. odwiedziły Twoją stronę
  • Remarketing na podobnych odbiorców - po tym jak uruchomimy listy remarketingowe system Ads sam stworzy kolejne zawierające podobnych odbiorców (do tych, których mamy już na swoich listach, tacy użytkownicy będą podobni pod względem demografii czy zainteresowań)


Na treść strony

Tutaj warto omówić dwa konkretne przypadki - kierowanie na tematy oraz na miejsce docelowe.

Kierując na temat, kierujemy tak naprawdę na witryny albo aplikacje zbliżone do reklamowanego przez nas zagadnienia. Google Ads analizuje bowiem treści w Internecie pod względem tekstu na nim umieszczonego, języka, struktury, czy linków i na tej podstawie określa czego dana strona dotyczy, czyli jej temat.

W przypadku miejsca docelowego dobieramy konkretne miejsce, w którym wyświetli się nasza reklama. Miejscami tymi mogą być: kanały na Youtube, Aplikacje czy Witryny.


Na urządzenia

Wiedza na temat tego, jakich urządzeń używają nasi potencjalni klienci, pozwoli na dostosowanie stawek i wręcz kierowanie reklam tak, by wyświetlały się np. tylko i wyłącznie na konkretnych modelach telefonów komórkowych. Google Ads pozwala na śledzenie poczynań naszych reklam zarówno na komputerach, jak i smartfonach, tabletach czy telewizorach.


Na lokalizacje

Działasz na terenie jednego miasta? Konkretnej dzielnicy? Całego województwa? A może kilku krajów? Ads pozwoli Ci na ograniczenie zasięgu wyświetlania się Twoich reklam dla osób na wyznaczonym obszarze. Dzięki temu będziesz miał pewność, że trafią one do osób, które mogą faktycznie być zainteresowane Twoją ofertą albo znajdują się w zasięgu świadczonych przez Ciebie usług.

Kierowanie na lokalizacje

Wyznaczanie obszaru działania reklam



Jak działa system Google Ads - kiedy reklamy się wyświetlają?

Czy przygotowanie reklam, dodanie do nich słów kluczowych oraz zapewnienie budżetu wystarczy, by reklamy działały i przynosiły zyski? Oczywiście nie. Konieczna jest ciągła, regularna optymalizacja, która w sposób bezpośredni wpływa na to jak często nasza reklama będzie się wyświetlać.

Powtórzmy zatem jeszcze raz - na wyświetlenie się reklamy w wynikach wyszukiwania bezpośrednio wpływa wpisanie przez użytkownika konkretnej frazy kluczowej, którą uwzględniliśmy przy planowaniu kampanii. Czy zawsze jednak tak się dzieje? Niekoniecznie. Dlaczego? Ponieważ cały system Google Ads funkcjonuje w oparciu o tzw. aukcje.


Jak działają aukcje?

Powiedzmy, że użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę frazę "agencja reklamowa katowice". W tym momencie system Google Ads odnajduje wszystkie reklamy, które pasują i mogą być odpowiedzią na to hasło. Jednocześnie następuje odrzucanie reklam np. takich kierowanych na inne kraje lub tych kompletnie niepasujących do zapytania.

Kiedy reklamy mogące odpowiedzieć na wpisane hasło są już wyznaczone, wyświetlone zostają te, które posiadają wystarczająco wysoki ranking reklamy.

Ranking obliczany jest na podstawie ustawionej przez nas maksymalnej stawki za kliknięcie, wyniku jakości słowa kluczowego, konkurencyjności aukcji, kontekstu wyszukiwania oraz m.in. rozszerzeń reklam (dodanie numeru telefonu, cen, informacji o ofercie itd.).

Ok, w rankingu mowa o pieniądzach - czy za każdym razem kiedy nasza konkurencja będzie gotowa zapłacić więcej nasza reklama nie będzie miała szansy się wyświetlić? Nie, wciąż możemy zdobyć wyższą pozycję dbając o wysoką jakość reklamy.


Jak zadbać o wysoki Wynik Jakości?

Zacznijmy od tego, że jest on mierzony przez Google Ads w skali od 1 do 10 i widzimy go tylko i wyłącznie na poziomie słowa kluczowego (każde z nich ma swoją własną ocenę).

Wpływają na niego trzy elementy:

  • Przewidywany Współczynnik Klikalności (CTR), czyli wskaźnik prawdopodobieństwa, że użytkownik kliknie w naszą reklamę po jej zobaczeniu.
  • Trafność słów kluczowych, czyli stopień, w jakim reklama odpowiada intencji użytkownika wpisującemu dane hasło w Google
  • Jakość strony docelowej, czyli miernik tego jak bardzo użytkownicy uznają twoją stronę za przejrzystą i przydatną


Z poziomu Google Ads każdy z wymienionych elementów może otrzymać ocenę: Powyżej przeciętnej, Przeciętnie lub Poniżej przeciętnej. Wynika ona z porównania do innych reklamodawców.

Pamiętaj, że Wynik Jakości to nie koniec świata. Jak najbardziej warto, a nawet trzeba o niego dbać, ponieważ wskazuje, jak reklama wpływa na wrażenia użytkownika. Nie jest on jednak najbardziej kluczowym czynnikiem rankingowym reklamy.


Ile to wszystko kosztuje?

Po omówieniu tego jak działa system aukcji, warto omówić kwestie kosztów. Na początku trzeba zaznaczyć, że nie da się jednoznacznie wskazać kwoty jaką zapłacisz za reklamy Google. Budżet zależy bowiem od wielu czynników.

  1. Po pierwsze ważny jest typ wybranej reklamy - najpopularniejsza czyli taka w sieci wyszukiwania będzie miała prawdopodobnie najwyższe CPC, natomiast reklama w sieci reklamowej Google może być tańsza, ale za to mniej efektywna.
  2. Drugi czynnik wypływający na cenę to branża. Im większa konkurencja, tym większe stawki za kliknięcie. Dla niektórych fraz kluczowych w branżach takich jak usługi prawnicze, finanse czy ubezpieczenia mogą one sięgać nawet 10, czy 15 zł za kliknięcie. Elementu konkurencyjności niestety nie jesteśmy w stanie przeskoczyć, można oczywiście kierować reklamy na mniej konkurencyjne frazy, ale zazwyczaj będzie się to wiązało z węższym zasięgiem reklam.
  3. Kolejne czynniki to czas, w jakim chcemy, by reklamy się wyświetlały oraz urządzenia, na jakie chcemy je kierować. Harmonogram reklam może wpłynąć na koszty zwłaszcza wtedy, gdy wybierzemy okres, w którym wyświetla się również nasza największa konkurencja - przez to zapłacimy więcej.


Reklamy Ads to głównie reklamy oparte na modelu CPC (cost per click, cena za kliknięcie). Wyróżnia się również inne m.in. eCPC (ulepszone cost per click), CPV (koszt za wyświetlenie) czy CPA (koszt za kliknięcie mające zmaksymalizować konwersję).

Kiedy walczymy o wyświetlenie naszej reklamy z innymi firmami brana pod uwagę jest zadeklarowana przez nas kwota CPC (wszystko oczywiście zakładając, że jakość obu reklam jest na podobnym poziomie). Powiedzmy więc, że proponujemy stawkę o wysokości 3 zł a druga firma 2 zł, czy w takim wypadku za wyświetlenie się na wyższej pozycji zapłacimy nie 3 zł? Nie, jedynie 2,01 zł czyli minimalną kwotę wymaganą do "przeskoczenia" oferty bezpośredniej konkurencji.


Budżet kampanii

Koszt reklam Google nieodłącznie wiąże się z ustalonym przez nas budżetem, czyli kwotą, jaką jesteśmy w stanie na reklamy wydać.

Każda z utworzonych kampanii w ramach naszego konta posiada swój własny budżet dzienny. To maksymalna kwota, jaką mogą wykorzystać do wyświetlania się reklamy w ciągu jednego dnia. Po jej wyczerpaniu reklamy powinny przestać się pojawiać jednakże Google zastrzega sobie możliwość przekroczenia budżetu dziennego w sytuacji gdy wykryje, że reklamy w danym dniu mogą wygenerować większy ruch.

Jeśli zaś chodzi o budżet miesięczny, to nie ma on żadnych granic. Nie istnieje coś takiego jak minimalny budżet pozwalający na rozpoczęcie promocji w dawnym Adwords. Zacząć możemy zarówno z milionem złotych, jak i złotówką.

Jak więc zaplanować budżet? W tym na pewno pomoże wcześniej już wspominany Planer Słów Kluczowych od Google, który poinformuje nas o orientacyjnych kosztach per click (za kliknięcie) dla wybranych do reklam fraz. Warto pamiętać, że budżet zaoferowany przez Planer jest jedynie poglądowy, nawet jeśli nasze zasoby są mniejsze, nie powinno nas to odstraszyć. Wciąż możemy zainwestować w Google Ads musimy się jednak spodziewać, że reklamy wyświetlą się znacznie mniejszej ilości osób.


Kiedy efekty?

Załóżmy, że Twoja kampania jest gotowa, budżet został wyznaczony, a Twoje reklamy już wyświetlają się pierwszym użytkownikom. Kiedy więc osiągniesz zamierzony cel? No cóż, kampania Google Ads może przynieść niemal natychmiastowe efekty. Zazwyczaj jednak podstawowa optymalizacja trwa minimum 3 miesiące. Czy tyle wystarczy? Bardzo często nie, zwłaszcza jeśli konto, na którym prowadzimy kampanie jest nowe i brakuje na nim danych historycznych dotyczących stawek i pozycji fraz. Właśnie dlatego bezpiecznie będzie powiedzieć, że stworzenie i optymalizacja efektywnych reklam może potrwać nawet do 12 miesięcy. Nie warto rezygnować przedwcześnie z prowadzenia reklam - im więcej danych zbierzemy, tym lepsze będą efekty.


Sami czy z Agencją?

Podejmowanie się samodzielnego stworzenia i uruchomienia kampanii w Google Ads na zasadzie prób i błędów może wygenerować więcej kosztów niż pożytku. Reklamy muszą być optymalizowane i sprawdzane regularnie, aby ich koszty malały a efektywność rosła. Chociażby z tego powodu przydatne może się okazać zainwestowanie w specjalistę Google Ads. Dzięki temu zaoszczędzisz czas, uzyskasz lepsze efekty, a sam odciążysz się z dodatkowego, absorbującego obowiązku.


Podsumowanie

Mamy nadzieję, że nasz artykuł, chociaż w minimalnym stopniu zaznajomił Cię z tematem Google Ads (dawnego Google Adwords). Powinieneś teraz wiedzieć czym jest system Ads, na jakiej zasadzie działa, czym są kampanie, grupy reklam, reklamy czy słowa kluczowe. Jaśniejszy powinien być również system aukcji i to w jaki sposób Ads generuje koszty za reklamy.

Jeśli zachęciliśmy Cię do tego, aby spróbować promocji swojego biznesu w Google Ads i zainwestowania w linki sponsorowane - zapraszamy do kontaktu. Chętnie stworzymy dla Ciebie kampanie w wyszukiwarce, sieci reklamowej Google i inne. Chętnie odpowiemy również na każde pytanie!

Opublikowane: 
pt., 10/29/2021 - 09:35
Autor: 
Klaudia Żyła

Dodaj komentarz

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.
×

Zostaw numer, omówimy Twój projekt

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.