Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe na świecie | Famatech
najpopularniejsze wyszukiwarki, kobieta siedząca z laptopem na kolanach na pasku wyszukiwarki

Żyjemy w erze, gdzie dostęp do informacji jest dosłownie na wyciągnięcie ręki. Wyszukiwarki odgrywają kluczową rolę w naszym codziennym życiu online, bo to one są naszym kluczem do świata. Wykorzystujemy je do wszystkiego, od sprawdzenia prognozy pogody do zakupów online. Kiedyś chcąc napisać referat do szkoły, trzeba było wybrać się do biblioteki, aby znaleźć potrzebne materiały. Dzisiaj wystarczy sięgnąć po smartfona, połączyć się z internetem i wpisać interesujące nas zagadnienie, a po kilku sekundach zdobędziemy odpowiedź. Z tego wpisu dowiesz się, czym jest wyszukiwarka internetowa i jak działa. Poznasz też TOP5 wyszukiwarek internetowych na świecie. Przekonasz się również, czy SEO w każdej wyszukiwarce działa tak samo. Zapraszamy do lektury!


Spis treści

  1. Czym jest wyszukiwarka internetowa?
  2. Jak działa wyszukiwarka internetowa?
  3. Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe – ranking
  4. Rodzaje wyszukiwarek a SEO
  5. Podsumowanie

Czym jest wyszukiwarka internetowa?

Wyszukiwarka internetowa jest narzędziem, dzięki któremu w prosty sposób możesz znaleźć w sieci różne informacje. Wyszukiwarki są niezwykle przydatne, ponieważ umożliwiają szybkie i łatwe odszukanie informacji niemal na każdy temat. Bez nich użytkownicy musieliby ręcznie przeszukiwać setki stron internetowych, co byłoby nie tylko bardzo czasochłonne, ale też trudne.

Dzięki wyszukiwarkom możemy znaleźć treści, które nas interesują. W dodatku nie musimy znać adresu danej strony, aby znaleźć konkretne informacje. Przeszukiwanie sieci w celu znalezienia dla nas odpowiedzi jest zadaniem wyszukiwarki.

Korzystanie z wyszukiwarki jest bardzo proste. Wystarczy wpisać interesujące nas zapytanie w pole wyszukiwania, a w ciągu kilku sekund otrzymamy wyniki. Będzie to lista stron internetowych, które powinny zawierać odpowiedzi na nasze pytania.


Jak działa wyszukiwarka internetowa?

Wyszukiwarki działają na zasadzie indeksowania i przeszukiwania stron internetowych. Analizują one treść stron, a także inne czynniki, m.in. popularność i wiarygodność, aby dostarczyć jak najbardziej trafne wyniki.

Dzięki temu mogą je prezentować w formie odpowiedzi, które są zgodne z zapytaniem użytkownika, czyli tym, co wpisuje w wyszukiwarce. Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że otrzymamy wyniki, które spełnią nasze oczekiwania.


kobieta pisząca na klawiaturze laptopa, widoczne jedynie dłonie

Jak dokładnie wygląda ten proces?

  1. Najpierw wpisujesz swoje pytanie lub frazę w pasku wyszukiwania. Może to być cokolwiek, co w danej chwili Cię interesuje, np. „jak ugotować jajko”, „najlepsze knajpy w Krakowie” lub o jedzą wiewiórki”.
  2. Teraz wyszukiwarka zaczyna analizować miliony stron internetowych i znajduje te, które najlepiej pasują do Twojego zapytania. Bierze pod uwagę to, aby wybrane strony rzeczywiście były w stanie odpowiedzieć na Twoje pytanie.
  3. Na koniec wyświetla się lista wyników wyszukiwania, czyli stron internetowych, które zawierają informacje, których szukasz. Otrzymujesz listę stron, które są najtrafniejsze w przypadku tego konkretnego zapytania. 

Możliwe, że zastanawiasz się, skąd wyszukiwarki wiedzą, że dane wyniki pasują do Twojego zapytania. Bazują one na następujących czynnikach:

  • użytych przez Ciebie słowach kluczowych, czyli po prostu słowach, które wpisałeś w pasku wyszukiwania,
  • jakości witryny (znaczenie ma szybkość ładowania, optymalizacja pod kątem SEO, linki wychodzące i wiele innych),
  • treści strony internetowej, czyli wszystko, co się na niej znajduje),
  • Twoich poprzednich wyszukiwaniach.

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe – ranking

Poniższy ranking zawiera omówienie 5 najbardziej popularnych wyszukiwarek internetowych na świecie. Wykorzystane dane pochodzą ze strony Similar Web, na której znajdziesz mnóstwo informacji i danych analitycznych dotyczących stron internetowych.

Google


Wyniki wyszukiwania Google

Zaczniemy od wyszukiwarki, której nikomu nie trzeba przedstawiać, czyli Google. Bez wątpienia jest ona najpopularniejszą wyszukiwarką internetową nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Powstała w 1998 roku, szybko zdobyła ogromną popularność i stała się dominującą wyszukiwarką w wielu krajach na świecie.

Według raportu Digital 2024 aż 91,62% internautów na świecie korzysta z wyszukiwarki Google. Porównanie z innymi wyszukiwarkami znajdziesz na 92 stronie tego raportu. Jeśli interesują Cię szczegółowe dane dotyczące Polski, sprawdź tutaj: Digital 2024: Poland.

Według danych Similar Web w marcu 2024 roku witryna Google została odwiedzona przez 85,5 miliarda osób. Największy odsetek użytkowników stanowią internauci ze Stanów Zjednoczonych, Indii, Brazylii, Wielkiej Brytanii i Japonii.

Google wyróżnia się na tle innych wyszukiwarek wykorzystywaniem zaawansowanych algorytmów. Analizuje on setki czynników, do których należą m.in. treść strony, popularność witryny, jakość linków czy zachowania użytkowników. W ten sposób jest w stanie dostarczyć jak najbardziej trafne i wartościowe wyniki wyszukiwania.

To oznacza, że użytkownicy mogą szybko dostać informacje, których potrzebują. Jego algorytmy wyszukiwania są niezwykle zaawansowane i stale udoskonalane, aby zapewnić jak najlepsze rezultaty.

Google to wyszukiwarka znana z prostego i intuicyjnego interfejsu, który umożliwia łatwe korzystanie ze swoich narzędzi. Poza tym na bieżąco wprowadzane są nowe funkcje i ulepszenia, aby jeszcze bardziej ułatwić korzystanie z poszczególnych usług.

Pamiętajmy jednak, że Google to nie tylko wyszukiwarka. Firma oferuje bowiem wiele innych usług i narzędzi, które uczyniły ją bardzo wszechstronną platformą. Z pewnością znasz Google Chrome, czyli jedną z najczęściej wybieranych przez użytkowników przeglądarek internetowych. Gmail to popularna usługa poczty elektronicznej, YouTube to największa platforma wideo na świecie, a Google Maps oferuje szczegółowe mapy i nawigację.

Dodatkowo Google Drive umożliwia przechowywanie i udostępnianie plików online, a Google Translate tłumaczy teksty na wiele różnych języków. Google oferuje też darmowy dostęp do Dokumentów, Arkuszy i Prezentacji, czyli alternatyw dla płatnego pakietu biurowego od Microsoft.

Poza tym Google od pewnego czasu ma też własny czat korzystający z algorytmów sztucznej inteligencji – Gemini. Chcąc z niego korzystać, musisz mieć konto Google, bo to nim trzeba się zalogować.

Nie zapominajmy też o Google Ads, czyli platformie do tworzenia i zarządzania reklamami online. Reklamy Google są wyświetlane zarówno w wynikach wyszukiwania, jak i na stronach partnerskich. Oznacza to, że reklamodawcy mają zapewniony bardzo szeroki zasięg, więc ich możliwości dotarcia do potencjalnych klientów są naprawdę ogromne.


Baidu


zrzut ekranu z wyników wyszukiwania baidu
Wyniki wyszukiwania Baidu

Drugą najpopularniejszą wyszukiwarką jest Baidu. Została założona w 2000 roku w Pekinie, a dzisiaj jest najbardziej popularną wyszukiwarką w Chinach. Kontroluje ok. 70% tamtejszego rynku wyszukiwarek.

Według danych Similar Web w marcu 2024 roku witryna została odwiedzona przez 4,6 miliarda użytkowników. Najwięcej internautów korzystających z niej mieszka w Chinach, następnie mamy Tajwan, Hongkong, Stany Zjednoczone i Japonię.

Działa wyłącznie w języku chińskim i japońskim, dlatego po wejściu na witrynę zobaczymy mnóstwo tzw. krzaczków. Początkowo Baidu koncentrowała się głównie na wyszukiwaniu w języku chińskim, dostosowując swoje algorytmy i interfejs użytkownika do specyfiki tego języka. Z czasem rozszerzyła działalność o inne usługi internetowe, np. mapy, wyszukiwanie obrazów czy wideo, a nawet przeglądarkę.

Wyszukiwanie w Baidu odbywa się podobnie jak w innych wyszukiwarkach. Użytkownik wpisuje zapytanie w pasek wyszukiwania, a Baidu prezentuje wyniki odpowiadające temu zapytaniu. Jeśli chodzi o selekcję stron, które pojawią się w wynikach, to również wygląda podobnie.

Baidu stosuje algorytmy, które uwzględniają m.in. popularność strony, jakość treści, linki zwrotne i inne czynniki. W ten sposób jest w stanie określić, które wyniki są najbardziej odpowiednie dla danego zapytania i użytkownika.

Baidu uwzględnia również lokalizację i preferencje użytkownika, aby dostarczyć bardziej spersonalizowane wyniki wyszukiwania. Można więc przyjąć, że jest to chiński odpowiednik Google.

Jedną z unikalnych cech Baidu jest jego silne powiązanie z chińskim rządem i cenzurą. W związku z tym wyniki wyszukiwania w Baidu mogą być poddawane pewnym ograniczeniom i filtrom, które są narzucane przez chińskie władze.


Yandex


zrzut ekranu z wyników wyszukiwania yandex, najpopularniejsze wyszukiwarki
Wyniki wyszukiwania Yandex

Trzecia najpopularniejsza wyszukiwarka to Yandex. Jest to rosyjski gigant w dziedzinie wyszukiwarek internetowych. Została założona w 1997 roku w Moskwie. Według danych Similar Web w marcu 2024 witrynę odwiedziło 3,2 miliarda użytkowników. Najwięcej użytkowników korzystających z tej wyszukiwarki to internauci z Rosji (ponad 92%), Białorusi, Niemiec i Ukrainy.

Dodatkowo oferuje wiele funkcji i usług, np. mapy, poczta e-mail, analizę zachowań użytkowników w internecie (odpowiednik Google Analytics), zakupy online i wiele innych. Jest to kompleksowy ekosystem, który zapewnia użytkownikom szeroki zakres usług.

Podobnie jak w innych wyszukiwarkach użytkownik wpisuje zapytanie w pasku wyszukiwania, a Yandex prezentuje wyniki odpowiadające temu zapytaniu. Wyszukiwarka oferuje zaawansowane funkcje wyszukiwania, które pozwalają użytkownikom ograniczyć wyniki np. do konkretnego miasta, języka i czasu. Użytkownicy mogą również wyszukiwać obrazy, filmy i najnowsze wiadomości.

Poza tym mamy tutaj do czynienia z podobną sytuacją, jaka występuje w Chinach z wyszukiwarką Baidu. Jest ona pod kontrolą rządzących, którzy decydują o tym, jakie treści pojawiają się w internecie. Ich celem jest nie tylko utrzymywanie odpowiedniej narracji propagandowej, ale też wpływ na różne części społeczeństwa. Zwłaszcza te, które nie mają dostępu do innych źródeł informacji, czyli poza cenzurą.

Dodatkowo istnieje lista zakazanych stron, do których należą m.in. witryny zagraniczne publikujące materiały niezgodne ze stanowiskiem Rosji, jak również rosyjskie strony opozycyjne. Co ciekawe, cenzura dotyczy też wyszukiwarki obrazów, dlatego nie znajdziemy tam żadnych zdjęć czy grafik, które dotyczą ataku Rosji na Ukrainę. Cenzurowane są również wszelkie negatywne słowa skierowane w stronę prezydenta Rosji.

Yandex indeksuje strony internetowe, aby móc szybko znajdować informacje na ich temat. Jednak baza Yandexa skupia się głównie na języku rosyjskim i innych językach Europy Wschodniej. Dzięki temu wyniki wyszukiwania są bardziej przydatne dla użytkowników z tych regionów.


Bing


zrzut ekranu z wyników wyszukiwania bing
Wyniki wyszukiwania Bing

Kolejne miejsce w tym rankingu zajmuje Bing, czyli wyszukiwarka stworzona przez firmę Microsoft w 2009 roku. Podobnie jak inne wyszukiwarki, umożliwia ona użytkownikom wyszukiwanie informacji w internecie.

Według danych Similar Web w marcu 2024 roku witryna Bing została odwiedzona przez 1,4 miliarda osób. Najwięcej użytkowników ma w Chinach, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Francji i Japonii.

Bing, podobnie jak Google, oferuje wiele usług poza podstawowym wyszukiwaniem. Znajdziesz tam m.in. obrazy, wideo, mapy czy wiadomości. Co więcej, Bing jest silnie integrowany z innymi produktami Microsoftu, co stanowi dodatkową korzyść dla użytkowników tych systemów.

Jednym z charakterystycznych elementów Bing jest jego kolorowy interfejs. Główna strona wyszukiwarki codziennie prezentuje nowy, atrakcyjny obraz w tle. Jeśli nam się spodoba, bez problemu możemy sprawdzić, co przedstawia dana grafika. Ogólnie rzecz biorąc, estetyka Binga jest dość charakterystyczna, dlatego można łatwo poznać, jeśli ktoś z niego korzysta.

Bing stawia również na personalizację, więc użytkownicy mogą dostosować wyniki wyszukiwania do swoich zainteresowań i preferencji. To oznacza, że im więcej korzystasz z Bing, tym lepiej będzie on rozumiał, jakie informacje są dla Ciebie najważniejsze.

Koncentruje się na dostarczaniu jak najbardziej trafnych wyników wyszukiwania, co łączy go w pewien sposób z innymi wyszukiwarkami, np. Google. Bing oferuje też opcję autosugestii, co oznacza, że podpowiada słowa na podstawie kilku pierwszych liter, które wpisujesz.

Jak przebiega wyszukiwanie informacji w Bing? Najpierw użytkownik wpisuje zapytanie w pasku wyszukiwania. Następnie algorytmy Binga porównują to zapytanie ze swoją bazą zindeksowanych stron i wybierają najbardziej trafne wyniki. Bierze pod uwagę nie tylko dokładne dopasowanie słów kluczowych, ale również popularność i aktualność stron, opinie innych użytkowników, lokalizację użytkownika i inne czynniki.

Warto wspomnieć, że Bing prowadzi też program nagród, który pozwala użytkownikom zbierać punkty za korzystanie z wyszukiwarki. Zebrane w ten sposób punkty można wymieniać na karty podarunkowe, gry lub inne nagrody. Możesz np. zdecydować się na przekazanie ich wybranej organizacji non-profit. Bing oferuje również czat ze sztuczną inteligencją o nazwie Copilot.


DuckDuckGo


zrzut ekranu z wyników wyszukiwania duckduckgo
Wyniki wyszukiwania DuckDuckGo

Przechodzimy do ostatniej wyszukiwarki w tym rankingu. DuckDuckGo to wyszukiwarka internetowa, która powstała w 2008 roku. Dzisiaj zdobywa coraz większą popularność i staje się konkurencją dla giganta, jakim jest Google. Tym, co wyróżnia DuckDuckGo spośród innych wyszukiwarek, jest podejście firmy do ochrony prywatności użytkowników.

Według danych Similar Web, w marcu 2024 stronę odwiedziło 767,4 miliona użytkowników. Ponad połowa z nich to internauci ze Stanów Zjednoczonych, następnie użytkownicy z Niemiec, UK, Kanady i Francji.

DuckDuckGo nie przechowuje adresów IP ani innych informacji o użytkownikach. Nie śledzi naszych poczynań w sieci ani historii wyszukiwania, a dodatkowo uniemożliwia innym firmom próby śledzenia nas. Stanowi to istotną różnicę w porównaniu do większości tradycyjnych wyszukiwarek internetowych.

Ze względu na to, że wyszukiwarka unika profilowania i stosowania filtrów, wszyscy użytkownicy mogą liczyć na niemal identyczne wyniki wyszukiwania. Takim sposobem wyniki będą mniej dokładne niż w pozostałych wyszukiwarkach, ale pamiętajmy, że jest to związane z ochroną naszej prywatności.

DuckDuckGo wybiera najlepsze odpowiedzi na zadane pytania na podstawie wielu dostępnych źródeł, nie skupiając się jedynie na tych najpopularniejszych odpowiedziach. Wyszukiwarka korzysta też z serwisów tworzonych przez użytkowników, co umożliwia usprawnienie wyników wyszukiwania, aby były jeszcze lepsze.

Poza tym wyszukiwarka ma estetyczny interfejs, w łatwy sposób można też dostosować jej wygląd, w dodatku bez konieczności logowania. Wiele elementów można ustawić według swoich preferencji, łącznie z czcionką widoczną na każdej stronie.

Korzystając z przeglądarki DuckDuckGo, masz do dyspozycji mnóstwo różnych wtyczek i rozszerzeń. Dzięki temu jeszcze bardziej możesz zadbać o swoje bezpieczeństwo w sieci lub zyskać dodatkowe funkcje.

Zakładki, które znajdują się na górze pod paskiem wyszukiwania, są zbliżone do tych, które znasz z Google. Znajdziesz tam: grafikę, filmy, aktualności, mapy, a nawet czat. I to jest kolejna kwestia, którą warto omówić. DuckDuckGo AI Chat to czat oparty na sztucznej inteligencji. Nie jest on jednak kolejnym czatem AI – ten czat zapewnia aktywną ochronę prywatności.

Wszystkie rozmowy są prywatne, żadna z nich nie zostaje zapisana, a dodatkowo nie będą wykorzystywane do trenowania żadnego z modeli sztucznej inteligencji. Na ten moment działa w wersji beta, czyli testowej, z której można korzystać. Aktualnie obsługuje 2 modele czatu: GPT-3.5 OpenAI i Anthropic Claude.


wizualizacja niebieskiego paska wyszukiwarki, najpopularniejsze wyszukiwarki

Rodzaje wyszukiwarek a SEO

SEO (Search Engine Optimization) jest procesem optymalizacji stron internetowych. Oznacza to, że dopracowujemy różne elementy na stronie, aby poprawić jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Istnieją różne wyszukiwarki, a każda z nich ma swoje unikalne wytyczne i algorytmy rankingowe. To one wpływają na to, jak strony są oceniane i wyświetlane w wynikach wyszukiwania.

Mówiąc wprost, pozycjonowanie sprawia, że możesz pojawić się wyżej w wynikach wyszukiwania. Jeśli będziesz zajmować wyższą pozycję, wtedy więcej użytkowników Cię zobaczy. A to z kolei może prowadzić do tego, że zdecydują się zostać Twoimi klientami.

Pozycjonowanie strony w innych wyszukiwarkach niż Google może być dobrym pomysłem, jeśli chcesz dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Musisz mieć jednak pewność, że korzystają oni z tej konkretnej wyszukiwarki. W takim wypadku będziesz musiał poznać specyfikę ich działania oraz sposoby optymalizacji strony pod ich algorytmy.

W Polsce najbardziej interesuje nas wyszukiwarka Google, bo to z niej korzysta najwięcej internautów. Według raportu Digital 2024, o którym wspominaliśmy już wcześniej, jest to aż 96,7% użytkowników. Kolejny na wykresie jest Bing z wynikiem 2,2%.

Specjaliści, którzy zajmują się pozycjonowaniem (SEO), przede wszystkim skupiają się na tzw. czynnikach rankingowych Google. Są to wytyczne, które w dużej mierze wpływają na proces pozycjonowania stron internetowych.


Do głównych czynników rankingowych Google należą:

  • struktura strony,
  • responsywność,
  • szybkość ładowania strony,
  • treści w obrębie witryny,
  • słowa kluczowe,
  • obrazki,
  • adres URL,
  • metatagi,
  • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne.

Jak widzisz, jest sporo rzeczy do usprawnienia na stronie, jeśli zależy Ci na tym, aby zajmować wysoką pozycję w Google. Tutaj wypisaliśmy te punkty jedynie hasłowo, ale poniżej umieściliśmy listę wpisów, które będą przydatne, jeśli chcesz uzyskać więcej informacji.

Przejrzyj inne artykuły, aby dowiedzieć się więcej:


Podsumowanie

W powyższym wpisie omówiliśmy 5 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych na świecie. Wspomnieliśmy też o pozycjonowaniu stron www, dzięki któremu możesz walczyć o wysokie pozycje w Google.

Liczymy się jednak z tym, że możesz nie mieć czasu, aby zajmować się optymalizacją witryny. Bez problemu możesz zlecić nam pozycjonowanie Twojej strony, a sam w tym czasie zajmiesz się innymi obowiązkami. Zapoznaj się z naszą ofertą pozycjonowania stron internetowych. Zapraszamy do kontaktu, jeśli zależy Ci na zdobyciu wyższej pozycji w Google.


Źródła grafik:

Opublikowane: 
wt., 04/30/2024 - 14:12
Autor: 
admin

Dodaj komentarz

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.
×

Zostaw numer, omówimy Twój projekt

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.