Ads – reklama w Google dla początkujących cz. 2 | Famatech
online ads, reklama google

Przed Tobą druga część wpisu na temat reklam w wyszukiwarce. Ads – reklama w systemie Google, który od lat bije wszelkie rekordy popularności. W tym wpisie omawiamy 4 rodzaje reklam w Google. Przeczytasz o kampaniach: w sieci wyszukiwania, w sieci reklamowej, produktowej i wideo. Jakie są rodzaje kampanii Google Ads i w jakich miejscach mogą się wyświetlać reklamy? Zapoznaj się z tym artykułem, a dowiesz się też, jakie są zalety wybranych kampanii Google.


Spis treści

  1. Jakie są typy kampanii?
  2. W jaki sposób wybrać typ kampanii Google Ads?
  3. Kampanie w sieci wyszukiwania Google
  4. Kampanie w sieci reklamowej Google Ads
  5. Kampanie produktowe w Google Ads
  6. Kampanie wideo w Google Ads
  7. Podsumowanie

Jakie są typy kampanii?

Istnieje kilka rodzajów kampanii Google Ads. Wśród nich wyróżniamy:

  • kampanie w sieci wyszukiwania,
  • kampanie w sieci reklamowej,
  • kampanie produktowe,
  • kampanie wideo,
  • kampanie promujące aplikację,
  • kampanie inteligentne,
  • kampanie Discovery,
  • kampanie Performance Max.

reklama w internecie, wizualizacja


Na czym polegają poszczególne reklamy Google? W dalszej części artykułu omówimy wybrane rodzaje kampanii Google Ads.

Po więcej informacji na temat każdej z nich zapraszamy do jednego z naszych poprzednich wpisów, który w całości został poświęcony typom kampanii w Google Ads.


W jaki sposób wybrać typ kampanii Google Ads?

Wybór typu kampanii jest uzależniony od kilku kluczowych kwestii, do których należą:

  • przyjęta strategia marki,
  • Twoje cele marketingowe,
  • ilość czasu, jaką jesteś w stanie na to poświęcić.

Kampanie w sieci wyszukiwania Google

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest w ogóle sieć wyszukiwania Google. Określenie to dotyczy grupy witryn i aplikacji, które są związane z wyszukiwaniem. Są to miejsca, w których mogą wyświetlać się nasze reklamy.

Prawdopodobnie wiesz, że reklamy w wyszukiwarce Google najczęściej wyświetlają się nad wynikami organicznymi (czyli bezpłatnymi). Oczywiście ma to na celu zachęcenie do kliknięcia w nie.

Jeśli więc tworzysz kampanie w sieci wyszukiwania, to Twoje reklamy będą się wyświetlać tym użytkownikom, którzy rzeczywiście szukają takich produktów lub usług, jakie Ty oferujesz. Dodamy jeszcze, że kampanie w sieci w wyszukiwania obejmują reklamy tekstowe.

reklama w sieci wyszukiwania google, screenshot
Przykład reklamy tekstowej w sieci wyszukiwania


Reklamując się w sieci wyszukiwania Google, Twoja reklama może być wyświetlana obok wyników wyszukiwania dla jakiegoś hasła, które jest powiązane z jedną z Twoich fraz kluczowych.

Nie wiesz, czym są słowa/frazy kluczowe? W takim razie koniecznie zajrzyj do naszego poprzedniego wpisu na temat reklam w wyszukiwarce.

Pewnie zastanawiasz się, w jakich przypadkach sprawdzą się reklamy w sieci wyszukiwania. Już wyjaśniamy.

Mogą zwiększyć liczbę Twoich potencjalnych klientów, jak również liczbę transakcji. Wpływają też pozytywnie na ruch w Twojej witrynie, ponieważ jak wspomnieliśmy, są wyświetlane użytkownikom, gdy poszukują oni produktów z Twojej oferty.

Powiedzmy, że sprzedajesz akcesoria komputerowe, a jeden z użytkowników chce kupić nową mysz bezprzewodową, ponieważ stara przestała działać. Wpisuje więc hasło „mysz bezprzewodowa” i w tym momencie może wyświetlić się Twoja reklama (z myszami, które masz w ofercie).


Jakie może być umiejscowienie reklam w sieci wyszukiwania?

Po pierwsze będą to wyniki wyszukiwania Google. Jak to wygląda w praktyce? W gruncie rzeczy chodzi o to, że reklamy mogą być widoczne albo powyżej, albo poniżej wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google.

Ale to nie koniec. Są też inne możliwości – mogą pojawiać się w Google Play. Gdzie dokładnie? Zarówno obok, jak i powyżej czy poniżej wyników wyszukiwania.

Kolejne opcje to Grafika Google, Mapy Google oraz karta „Zakupy”. Dodatkowo mogą pojawiać się też w aplikacji Mapy Google.

ads reklama w google, możliwe umiejscowienie


Druga kwestia dotyczy partnerów w sieci wyszukiwania Google. Co to oznacza? Reklamy mogą się pojawiać obok lub za wynikami wyszukiwania na stronach partnerów w sieci wyszukiwania.

Kim są ci partnerzy? To po prostu inne strony, które wyświetlają informacje o produktach i reklamy na zasadach współpracy z Google. Działanie to umożliwia głównie zwiększenie zasięgu tych reklam w wyszukiwarce Google. Do partnerów należą bowiem witryny, które są liczone w setkach.

Inna możliwość to wyświetlanie reklam w przypadku podobnych wyszukiwań. Reklamy mogą pojawiać się w tych witrynach, gdzie wyświetlane są produkty na sprzedaż oraz linki, które do nich prowadzą.


Kampanie w sieci reklamowej Google Ads

Ponownie zaczniemy od wyjaśnienia, czym jest sieć reklamowa. Obejmuje ona ponad 30 milionów witryn, w których mogą być wyświetlane Twoje reklamy. Dotyczy to też filmów na YouTube i aplikacji, które należą do Google. Za ich pomocą możesz dotrzeć co najmniej do 90% internautów na całym świecie.

Warto pamiętać, że zasięg takiej kampanii może wykraczać poza samą wyszukiwarkę Google. Jak widzisz, możliwości są praktycznie nieograniczone.

Jak to działa? W przypadku sieci reklamowej możliwe jest korzystanie z opcji kierowania, czyli inaczej dotarcia do właściwych odbiorców. Umożliwia to wyświetlanie reklam na 3 sposoby:

  • w konkretnym kontekście (np. wegańskie potrawy),
  • konkretnym odbiorcom (np. studenci),
  • w konkretnych lokalizacjach (np. na obszarze danej dzielnicy).

reklama google, wizualizacja


Celem kampanii w konkretnej lokalizacji najczęściej jest budowanie wizerunku czy świadomości marki. Zdarzają się też kampanie, których cel dotyczy zbierania leadów (czyli zdobywanie kontaktu do klientów) lub sprzedaży.

Za pomocą takiej kampanii będziesz w stanie zwiększyć zasięg, a co za tym idzie – przyciągnąć do siebie nowych odbiorców. Co najważniejsze, nie dotyczy to tylko osób korzystających z wyszukiwarki Google. Zasięg oznacza tutaj prawdopodobną liczbę wyświetleń.

Nie możemy nie wspomnieć o bardzo przydatnej funkcji, jaką jest tworzenie kampanii na podstawie posiadanych przez Ciebie segmentów danych. Oznacza to, że reklamy będą się wtedy wyświetlały takim osobom, które odwiedziły już Twoją stronę lub korzystały z Twojej aplikacji. Chodzi o ponowne nawiązanie kontaktu z tymi użytkownikami, przypomnienie im o produktach, które ich interesowały itd.

reklama w sieci reklamowej google, screenshot
Przykład reklamy w sieci reklamowej


Umiejscowienie reklam w sieci reklamowej

Umiejscowienie takich reklam zależy od wybranych przez Ciebie opcji ich kierowania. Dzięki kampanii w sieci reklamowej możesz wzbudzić zainteresowanie klientów będących na wcześniejszym etapie ścieżki zakupowej (niż w przypadku sieci wyszukiwania).

Chodzi o to, że Twoje reklamy docierają do klientów jeszcze zanim rozpoczną oni poszukiwania produktów czy usług z Twojej oferty.

Sam widzisz, że może mieć to ogromne znaczenie dla całej strategii reklamowej.


Kampanie produktowe w Google Ads

Te kampanie obejmują sieć produktową. Jak sama nazwa wskazuje, dotyczą one reklam produktów. Są jednak czymś więcej niż reklamą tekstową – przekazują wszelkie niezbędne informacje na temat konkretnych produktów.

Jest to spore ułatwienie dla użytkowników, ponieważ jeszcze zanim klikną w daną reklamę, uzyskują już najpotrzebniejsze informacje o tym produkcie. To z kolei sprawia, że reklamodawca zdobywa potencjalnych klientów, którzy już na tym etapie są lepiej dobrani.

reklama produktowa, produkt pod lupą


Reklama produktowa przybiera formę graficzną – oprócz zdjęcia produktu zawiera też jego cenę, tytuł czy nazwę sklepu, w którym możesz go dostać.

Kampania produktowa może przynieść Ci wiele korzyści. Za jej pomocą możesz np. promować lokalny asortyment lub też swoją ofertę online.

Efektem takiej kampanii prawdopodobnie będzie też większy ruch na witrynie (lub w lokalnym sklepie). W głównej mierze opiera się to na lepszym dobraniu klientów, tak jak wcześniej wspomnieliśmy.

W niektórych krajach dostępne jest dodatkowe narzędzie – usługa porównywania cen. Obejmuje ona Polskę i 20 innych państw w Europie.

Umożliwia ona sprzedawcom korzystanie z reklam produktowych, konieczne jest jednak wsparcie co najmniej jednej usługi oferującej porównywanie cen. Co ciekawe, niektóre z nich robią to automatycznie, a inne umożliwiają pełną kontrolę ze strony reklamodawcy.


Umiejscowienie reklam produktowych

Reklamy produktowe mogą się wyświetlać w kilku miejscach. Pierwszym z nich są Zakupy Google, czyli Google Shopping. Warto mieć na uwadze, że jest to kolejna opcja, która działa jedynie w wybranych krajach.

Kolejne miejsce to wyszukiwarka Google – w obok wyników wyszukiwania, ale niezależnie od reklam w formie tekstu.

Następnie będzie to Grafika Google. Tutaj możliwości jest wiele – reklamy pojawiają się powyżej wyników wyszukiwania (czyli w tym przypadku obrazków), ale również pomiędzy tymi wynikami. Każda z nich podpisana jest jako reklama, ale na pewno zdajesz sobie sprawę, że niektórzy nie zwracają na to uwagi. Później są zdziwieni, że po kliknięciu przeniosło ich na stronę sklepu.

reklama produktowa google ads, screenshot
Przykład reklamy produktowej w Grafice Google


Idąc dalej, reklamy produktowe mogą się też wyświetlać w witrynach partnera w sieci wyszukiwania Google. Jest tutaj jednak pewien warunek – w takim przypadku kampania musi uwzględniać partnerów w sieci wyszukiwania. Nie dotyczy to jednak bezpłatnych informacji o konkretnych produktach.

Kolejnym miejscem jest sieć reklamowa Google, w której skład wchodzi również YouTube, Gmail oraz Google Discover. Tutaj jeszcze dodamy, że inaczej wygląda kwestia reklam dotyczących lokalnego asortymentu produktów. One nie wyświetlają się w sieci reklamowej Google.


Kampanie wideo w Google Ads

Zacznijmy od wprowadzenia. Kampanie wideo umożliwiają wyświetlanie reklam w filmach w serwisie YouTube oraz w witrynach i aplikacjach w sieci partnerów Google.

Tego typu kampanie sprawdzą się najlepiej w przypadku, gdy zależy Ci na tym, aby Twoje reklamy wyświetlały się na YouTube. Ich konfiguracja nie należy do skomplikowanych, a efekty bywają rewelacyjne.

Kampania wideo pomoże Ci nie tylko w zwiększeniu sprzedaży, ale również w zwielokrotnieniu ruchu w witrynie. Poza tym mają pozytywny wpływ na świadomość marki (jak i firmy) w umysłach użytkowników.

youtube, reklama masthead
Przykład reklamy typu masthead w serwisie YouTube


Dzięki opcji kierowania reklam na słowa kluczowe, tematy czy też dane demograficzne, jesteś w stanie trafić do właściwych użytkowników. I to nie tylko w YouTube, ale też tych, którzy należą do partnerów wideo Google.

Co tutaj oznacza trafienie do odpowiednich użytkowników? Wyobraźmy sobie taką sytuację: prowadzisz serwis samochodowy, ale ostatnio pojawia się coraz mniej klientów. Decydujesz się więc na stworzenie kampanii reklamowej, która pomoże Ci znaleźć nowych klientów.

Dzięki odpowiedniemu kierowaniu (na tematy czy słowa kluczowe) osoby, które oglądają filmy związane np. z częściami samochodowymi, mogą zobaczyć Twoją reklamę. Dlatego, że jest ona powiązana z takimi filmami za pomocą konkretnych słów kluczowych, tematów lub danych demograficznych.

To wcale nie takie trudne, prawda? Wystarczy zrozumieć podstawy i opracować reklamę, która będzie przyciągała uwagę internautów. Jeśli odpowiednio do tego podejdziesz, z całą pewnością możesz liczyć na sukces.


Jakie są typy reklam wideo i gdzie mogą się one wyświetlać?

Reklamy wideo mogą być wyświetlane przede wszystkim w serwisie YouTube. Na pewno potrzebujesz więcej szczegółów, bo YouTube to bardzo szerokie pojęcie. Wobec tego gdzie dokładnie będą widoczne reklamy? Zaraz wszystko opowiemy.

reklama wideo, logo youtube

Istnieje kilka możliwości tworzenia reklam. W zasadzie chodzi o ich formaty, ponieważ to od nich zależy, gdzie dane reklamy będą mogły być wyświetlane. Mamy do wyboru następujące rodzaje:

  • reklamy in-stream z opcją pominięcia – wyświetlają się przed, w trakcie lub po innych filmach. Pominięcie jest możliwe po 5 sekundach odtwarzania, automatycznie pojawia się przycisk „pomiń reklamę”,
  • reklamy in-stream bez opcji pominięcia – wyświetlają się w tych przypadkach, co poprzednie; trwają maksymalnie 15 sekund; nie można ich pominąć, ponieważ ich celem jest dotarcie do odbiorcy z pełnym przekazem,
  • reklamy in-feed – ten rodzaj reklam może się wyświetlać jedynie w serwisie YouTube. Jest kilka możliwości: wyniki wyszukiwania YouTube, obok filmów powiązanych oraz na stronie głównej w aplikacji mobilnej. Tego typu reklamy mogą dotrzeć do użytkownika w dowolnym momencie, gdy przegląda on jakieś treści. Wygląd takiej reklamy jest uzależniony od dwóch czynników: formatu i wielkości reklam, które są obsługiwane przez wydawcę treści. Po kliknięciu miniatury reklamy, może się ona wyświetlić albo na stronie kanału w serwisie YouTube, albo na stronie odtwarzania filmu,
  • bumpery reklamowe – krótkie reklamy wideo, które docierają do liczniejszej grupy potencjalnych klientów, trwają maksymalnie 6 sekund. Jest to kolejny typ reklamy, której nie można pominąć. Ich przekaz powinien być zwięzły, ale zapadający w pamięć, aby pomagał w budowaniu świadomości Twojej marki. Mogą się wyświetlać przed, po lub w trakcie filmu,
  • reklamy out-stream – mogą się one wyświetlać w aplikacjach i witrynach, które należą do sieci partnerów wideo Google, nie występują jednak w serwisie YouTube. Ich dostępność jest ograniczona – obejmuje jedynie urządzenia mobilne, czyli smartfony i tablety. Są ułatwieniem dla użytkowników, ponieważ wystarczy kliknąć, aby obejrzeć wideo – reklama włącza się z wyciszonym dźwiękiem, który po kliknięciu staje się słyszalny. Dodatkowo, jeśli rozszerzysz ich zasięg poza serwis YouTube, będą one budowały świadomość Twojej marki na dużo większym obszarze. Wyświetlają się w wielu miejscach, które zostały wyodrębnione jako docelowe dla urządzeń mobilnych – mogą pojawiać się jako banery podczas przeglądania internetu na smartfonie. Poza tym w aplikacjach mobilnych występują jako reklamy pełnoekranowe, banery, reklamy natywne oraz in-feed,
  • reklamy w banerze masthead – reklamy te wyświetlają się na stronie głównej serwisu YouTube. Jest to taki typ reklam, które możesz wykorzystać, gdy zależy Ci na dotarciu do dużej liczby odbiorców w możliwie krótkim czasie, czyli np. podczas promocji czy wyprzedaży. Bywają tez pomocne w przypadku chęci zwiększenia świadomości na temat produktu, który właśnie został wprowadzony do Twojej oferty. Jest jedna rzecz, na którą należy zwrócić uwagę – ten rodzaj reklam musi zostać zarezerwowany u przedstawiciela handlowego Google. Warto mieć na uwadze, że te reklamy inaczej działają na różnych urządzeniach, łączy je jednak to, że automatycznie zaczynają się odtwarzać (bez dźwięku).

Poza tym reklamy wideo mogą się wyświetlać również w witrynach w sieci Google Display Network (czyli w sieci reklamowej Google), a także w aplikacjach tej sieci reklamowej.

ads reklama w wyszukiwarce


Podsumowanie

Jeśli do tej pory miałeś jakieś wątpliwości co do tego, czy zdecydować się na reklamę w Google Ads, to po przeczytaniu tego wpisu prawdopodobnie się ich pozbyłeś. Nawet osoba, która nie miała z nimi do czynienia, łatwo dostrzeże, że korzystanie z tego systemu reklamowego zapewnia naprawdę wiele korzyści. Poza tym efekty są widoczne niemal natychmiast, a skuteczność reklam możesz monitorować na bieżąco.

W tym wpisie omówiliśmy dość szczegółowo 4 typy kampanii Google Ads, które bywają przydatne w reklamie firmy czy strony. Zapraszamy też do zapoznania się z naszym ostatnim artykułem, który był poświęcony podstawom reklam w Google Ads.

Po zapoznaniu się z powyższymi informacjami, masz wrażenie, że nie będziesz w stanie samodzielnie opracować swojej kampanii reklamowej? To żaden problem! Możesz zlecić to zadanie specjalistom – w tym celu zapoznaj się z naszą ofertą dotyczącą reklam w Google Ads.

Dodaj komentarz

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.
×

Zostaw numer, omówimy Twój projekt

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.