Wszyscy korzystający z internetu doskonale wiedzą, że Google jest najchętniej wybieraną wyszukiwarką w Polsce. Dlatego mówiąc o reklamie w wyszukiwarce, większość z nas od razu pomyśli o Google Ads. Ma to swoje uzasadnienie – jest to zarówno najpopularniejszy system reklamowy, jak i najbardziej przystępny z perspektywy użytkownika. Z tego wpisu dowiesz się, jaki związek z reklamą mają słowa kluczowe, czym jest aukcja reklam oraz jak obliczyć budżet takiej kampanii.
Spis treści
- Kilka słów o Google Ads – jak wyglądały początki?
- Reklamy Google Ads – jak to wygląda dzisiaj?
- Reklamy a słowa kluczowe
- Na czym polega aukcja reklam?
- Koszty reklamy w wyszukiwarce
- Podsumowanie
Kilka słów o Google Ads – jak wyglądały początki?
Google AdWords powstało w październiku 2000 roku. Mało kto zdaje sobie sprawę z faktu, że nie był to pierwszy system reklamowy, jaki został wypuszczony przez Google. Nieco wcześniej zaistniał bowiem Premium Sponsorship. Systemy te wzajemnie się uzupełniały, a następnie je złączono.
W 2018 r. narzędzie przeszło rebranding, czego skutkiem była zmiana nazwy z Google AdWords na Google Ads, która funkcjonuje do dzisiaj.
Na początku, gdy system został wprowadzony, zdecydowaną większość rzeczy trzeba było ustawiać ręcznie. Wiele elementów należało po prostu przewidzieć, m.in. jakie zamiary zakupowe mogą mieć nasi klienci.
Poza tym początkowo reklamy mogły się wyświetlać jedynie po prawej stronie. Płatności dokonywało się w rozliczeniu CPM (cost per mille, czyli za 1 000 wyświetleń). Dopiero 2 lata później wprowadzono system CPC (cost per click, czyli koszt jednego kliknięcia). Aktualnie istnieje kilka modeli rozliczeń, w zależności od typu kampanii reklamowej.
Z czasem rozbudowano ten system i wprowadzono pewne metody automatyzacji pracy. Równolegle z tym pojawiła się możliwość zbierania informacji. Wszystko to zostało zebrane w jednym miejscu – narzędziu reklamowym Google Ads, które według wielu osób nie ma sobie równych.
Jeśli chciałbyś poznać całą historię tego systemu reklamowego, polecam zajrzeć na stronę specjalisty od tego typu reklam. Niewątpliwie jest nim Marcin Wsół.
Tutaj znajdziesz szczegółową podróż, jaką przeszło Google Ads.
Reklamy Google Ads – jak to wygląda dzisiaj?
Na pewno mnóstwo razy spotkałeś się z sytuacją, gdy wpisałeś coś w wyszukiwarce, ale – zamiast interesujących Cię odpowiedzi – pierwsze wyniki okazały się reklamami. Podobnie wygląda sytuacja podczas przeglądania konkretnej strony internetowej – reklamy znajdują się nie tylko po bokach, ale też między tekstem artykułu. Dlaczego tak się dzieje?
Ponieważ każdy, kto wykupuje reklamy w Google Ads, chce za ich pomocą dotrzeć do swoich potencjalnych klientów. Reklamodawcy zależy, aby rezultatem jego działań było osiągniecie konkretnego celu. Wykonanie przez użytkownika jakieś określonej czynności na witrynie internetowej nazywamy konwersją. Może to być np. zapis do newslettera, zakup produktu czy wypełnienie formularza.
Aktualnie każdy, kto chce uruchomić kampanię reklamową za pomocą tego systemu, może to zrobić. Potrzebne jest jedynie utworzenie konta (adres mailowy musi być z Gmaila). Następnie trzeba zająć się ustawieniem wszystkich koniecznych parametrów i w końcu opłacić naszą kampanię.
Google Ads, czyli system reklam w wyszukiwarce istnieje już ponad 20 lat. Przez ten czas wprowadzona została nie tylko spora automatyzacja, ale również tzw. machine learning, czyli uczenie maszynowe. Polega to na tym, że dzisiaj mamy do czynienia z samouczącym się algorytmem. Dzięki zbieraniu bardzo dużej ilości informacji o użytkownikach, algorytm potrafi samodzielnie optymalizować kampanie reklamowe. W pewnym sensie działa jak robot, który jest w stanie zastąpić człowieka.
Warto pamiętać, że niektóre rzeczy może robić za nas algorytm, ale nie wszystko – w pewnych aspektach potrzebna jest kontrola ze strony człowieka.
Reklamy a słowa kluczowe
Każda kampania reklamowa, którą ustawiamy za pomocą systemu Google Ads, opiera się na słowach kluczowych. Są to pojedyncze słowa lub wyrażenia, które opisują produkty lub usługi znajdujące się w naszej ofercie. Wybieramy je w taki sposób, aby ułatwić określenie, kiedy i w jakim miejscu będą wyświetlane nasze reklamy.
Frazy kluczowe służą do kierowania reklam do poszczególnych użytkowników. Trafnie wybrane, czyli dopasowane do specyfiki kampanii, umożliwią dotarcie do osób, które są najbardziej zainteresowane – istnieje największe prawdopodobieństwo, że staną się naszymi klientami.
Istnieje szansa, że nasza reklama zostanie uznana za odpowiednią, aby można było ją wyświetlić podczas wyszukiwania przez użytkownika danej frazy w Google. Rozstrzygane jest to na podstawie podobieństwa słów kluczowych (czyli ustawionych przez nas) do tych, które wpisuje użytkownik. Poza tym brane pod uwagę są też typy dopasowania słów kluczowych.
Słowa kluczowe pełnią jeszcze jedną funkcję – za ich pośrednictwem reklama jest dopasowywana do stron internetowych, które są w pewien sposób powiązane z tymi frazami.
Czy warto więc skupiać się na doborze odpowiednich słów kluczowych do kampanii? Zdecydowanie tak. Umożliwi nam to zwiększenie skuteczności reklam, a także ograniczy poniesione koszty. Jeśli wybrane frazy nie będą odpowiednie, wzrosną nie tylko koszty, ale doprowadzi to również do spadku pozycji naszej reklamy.
Bardzo przydatną funkcją jest określenie typów dopasowania słów kluczowych. Dzięki temu z dużą dokładnością możemy kontrolować, do jakich wyszukiwań dopasowywana będzie nasza reklama.
Na czym polega aukcja reklam?
Aukcja reklam to proces, podczas którego zostaje wybrana reklama, która wyświetli się w wynikach wyszukiwania po wpisaniu przez użytkownika określonej frazy.
Jak to wygląda? Wyobraź sobie sytuację, gdy użytkownik wpisuje interesujące go zapytanie, które pasuje do Twojego słowa kluczowego. Wtedy Twoja reklama bierze udział w tzw. aukcji, która decyduje o tym, czy zostanie ona wyświetlona.
Aukcja polega więc na tym, że algorytm wybiera reklamy, które się wyświetlą (lub czy wyświetli się jakakolwiek). Od niego zależy także to, na jakiej pozycji będą się one znajdowały. Teraz prawdopodobnie zastanawiasz się, na jakiej zasadzie zostają one wybierane.
Musisz wiedzieć, że na ranking reklamy ma wpływ kwota, jaką reklamodawca jest w stanie zapłacić za kliknięcie. Od razu uspokajam, że w przypadku niższych stawek również masz szansę na zdobycie wyższej pozycji. Wiele zależy tutaj od samych reklam i trafności fraz kluczowych.
Co ciekawe, reklamy te mogą być inne z każdym kliknięciem. Dodam jeszcze, że liczba reklam, które się wyświetlają, jest ograniczona – nie może być ich zbyt dużo.
Jakie są progi rankingu reklamy w Google?
Po pierwsze, będzie to minimalna cena za wyświetlenie reklamy. Musisz wiedzieć, że w przypadku, gdy Twoja stawka będzie niższa od ustalonej wartości progowej, reklama się po prostu nie wyświetli. Poza tym, jeśli żadna z reklam konkurencyjnych nie będzie nadawała się do wyświetlenia, wtedy progiem (czyli minimalną ceną) będzie kwota, którą zapłacisz za kliknięcie.
Na koniec dodam jeszcze, że wspomniane wartości progowe są ustalane w sposób dynamiczny, czyli podczas każdej aukcji. Pod uwagę brane są różne czynniki.
Możemy wśród nich wymienić:
- jakość reklamy – ze względu na to, że Google zależy, aby klienci widzieli najciekawsze reklamy, w przypadku reklam gorszej jakości występują wyższe progi,
- pozycja reklamy – reklamy, które są wyświetlane wyżej (na stronie wyników wyszukiwania), mają większe wartości progowe od tych wyświetlanych niżej. Celem takich działań jest to, aby reklamy lepsze jakościowo były wyświetlane wyżej,
- tematyka i charakter wyszukiwania – progi bywają zmienne w zależności od charakteru wyszukiwanych przez użytkowników haseł,
- sygnały i atrybuty użytkowników – w tym przypadku może chodzić np. o typ urządzenia czy lokalizację. Progi zmieniają się też w zależności od lokalizacji użytkownika, co oznacza, że w różnych krajach będą obowiązywały różne progi. Wpływa na nie także rodzaj urządzenia, z którego korzysta użytkownik – może to być zarówno komputer, jak i urządzenie mobilne,
- powiązane aukcje – progi są zależne od aukcji, które przeprowadzano podczas podobnych zapytań, np. w przypadku użycia synonimów.
Koszty reklamy w wyszukiwarce
Musisz zdawać sobie sprawę, że budżet, jaki będziesz musiał przeznaczyć na reklamę w internecie, jest uzależniony od kilku rzeczy. Po pierwsze, wiele zależy od tego, jaki typ biznesu prowadzisz. Następnie ważne jest to, jak często użytkownicy wyszukują Twoje produkty lub usługi.
W dalszej kolejności – jak prezentuje się Twoja konkurencja (jakie kampanie prowadzi, na jakie produkty stawia w reklamach itd.). Ostatecznie istotne znaczenie ma również to, na jakie efekty liczysz. Generalnie chodzi o to, ile konwersji chciałbyś zdobyć, a także to, jaka wartość tych konwersji będzie dla Ciebie opłacalna. Nie zapominajmy też o liczbie kliknięć – musisz wiedzieć, ile osób prawdopodobnie kliknie w reklamę.
Tak naprawdę w każdym przypadku koszty będą wyglądały inaczej. Można to jednak przewidzieć, chociaż w pewnym stopniu. Z pomocą przychodzi niezastąpiony Planer Słów Kluczowych, który oferuje przybliżony koszty, jakie reklamodawca zapłaci za jedno kliknięcie. Każde słowo kluczowe ma podany średni koszt takiego kliknięcia.
Dodatkowo w tym narzędziu znajdziesz średnią miesięczną liczbę wyszukiwań konkretnych słów kluczowych. Dzięki temu możesz zobaczyć, jak popularna jest dana fraza w tym momencie, a więc można w ten sposób oszacować, jak duży budżet będzie potrzebny, aby wyświetlać reklamę na to wybrane słowo.
Poza tym bardzo przydatne jest określenie konkurencji, czyli inaczej konkurencyjności danego słowa kluczowego. Są 3 możliwości: niska, średnia i wysoka – każda z nich mówi o tym, jak trudno będzie zdobyć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania na określoną frazę.
W jaki sposób można obliczyć budżet kampanii Google?
Jeśli chcesz obliczyć budżet (choćby w przybliżeniu), możesz to zrobić w następujący sposób. Najpierw należy pomnożyć miesięczną liczbę wyszukiwań przez stawkę za kliknięcie (interesuje nas dolny zakres, jeśli przewidujemy tanie kliknięcia). W przypadku wyższych kosztów kliknięć, skupiamy się na miesięcznej liczbie wyszukiwań i mnożymy ją przez górny zakres kosztu kliknięcia.
Tak obliczone wartości sumujemy, oczywiście dla każdego zakresu osobno. Kwota, która wyjdzie, musi zostać jeszcze pomnożona przez współczynnik klikalności, czyli CTR. W ten sposób mamy wyliczony przewidywany budżet reklam – dla tych wybranych wcześniej fraz kluczowych.
Podsumowanie
Możesz wiedzieć lub nie, że aktualnie więcej niż połowa populacji na świecie każdego dnia korzysta z Google. W Polsce dotyczy to aż 92% internautów. Jeśli więc myślisz o kampanii w sieci, to na pewno warto zdecydować się na Google Ads.
Ten system reklamowy nadaje się również dla osób początkujących. Zanim jednak stworzysz swoją pierwszą kampanię reklamową, zdobądź choć podstawową wiedzę na ten temat. Umożliwi Ci to osiągnięcie efektów bez niepotrzebnego przepalania budżetu. Z takich reklam wynika wiele korzyści, które bywają widoczne od razu.
Jeśli potrzebujesz pomocy przy konfiguracji reklam, zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą dot. kampanii w Google Ads.
Dodaj komentarz