SEO dla małej firmy – od czego zacząć pozycjonowanie? | Famatech
Specjalista ds. SEO – mała firma

Najlepszym sposobem, aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania, jest posiadanie witryny zoptymalizowanej pod kątem wyszukiwarek (SEO). Małe firmy często jednak nie mają czasu ani pieniędzy na zatrudnienie profesjonalisty. Dlatego opracowaliśmy tę listę prostych wskazówek, aby pokazać Ci, jak sprawić, aby Twoja firma zdobyła wysoką pozycję w Google.

Spis treści

  1. Określ swoje cele dotyczące korzystania z SEO
  2. Znajdź słowa kluczowe pasujące do Twojej firmy
  3. Optymalizuj obrazy na stronie internetowej
  4. Wymieniaj swoje produkty i usługi w sposób opisowy
  5. Dostosuj swoją stronę internetową do urządzeń mobilnych
  6. Użyj wideo, aby usprawnić działania SEO
  7. Uwzględnij HTTPS w adresach URL
  8. Twórz atrakcyjne tagi tytułów i meta opisy
  9. Używaj poprawnie tagów nagłówka
  10. Unikaj upychania słów kluczowych
  11. Najpierw pisz dla swoich czytelników, potem dla wyszukiwarek
  12. Twórz świeże i angażujące treści, odpowiednie dla Twojej branży
  13. Publikuj informacje o swojej firmie w Google Moja Firma
  14. Zachęć klientów do wystawiania recenzji
  15. Zastosuj te wskazówki, aby Twoja mała firma znalazła się wysoko w wyszukiwarce Google
  16. Podsumowanie

Określ swoje cele dotyczące korzystania z SEO

Po ustaleniu, że pozycjonowanie strony internetowej (SEO) jest dobrym kierunkiem dla Twojej firmy, czas zacząć myśleć o tym, co chcesz dzięki niemu osiągnąć.

Aby określić swoje cele związane z SEO, warto odpowiedzieć sobie na te kilka pytań:

  • jaki jest cel Twojej strony internetowej?
  • w jaki sposób chciałbyś, żeby ludzie z niej korzystali?
  • jakie są Twoje cele marketingowe i jak SEO może ułatwić ich realizację?

Ten krok może wydawać się oczywisty. Należy mieć jednak świadomość, że bez jasnego wyobrażenia o tym, czego oczekujesz od optymalizacji strony internetowej, wszystko inne się rozpada.

Jedną z rzeczy, którą wiemy o małych firmach, jest to, że nie mogą pozwolić sobie na stratę czasu ani zasobów.


Znajdź słowa kluczowe pasujące do Twojej firmy

Możesz znaleźć frazy kluczowe za pomocą narzędzia do ich generowania, np. Planera słów kluczowych Google Ads.

Aby to zrobić, wykonaj następujące kroki:

  • wpisz nazwę swojej firmy w wyszukiwarce Google,
  • spójrz na najlepsze wyniki dla Twojego docelowego słowa kluczowego (w tym przypadku użyjemy: „SEO dla małych firm”),
  • kliknij jeden z linków w tych wynikach i zobacz, jakie są tam treści: Czy jest to istotne? Czy wydaje Ci się to cenne? Czy ludzie byliby zainteresowani czytaniem/oglądaniem/słuchaniem tego rodzaju rzeczy?

słowa kluczowe – lupa


Optymalizuj obrazy na stronie internetowej

Kolejnym ważnym krokiem do poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania jest optymalizacja obrazów na stronie.

Aby zrobić to dobrze, przestrzegaj poniższych punktów:

  • używaj ALT i TITLE tag,
  • zadbaj o odpowiedni rozmiar obrazków,
  • używaj odpowiednich nazw plików dla wszystkich obrazów na stronie (tzn. unikaj „image1” jako nazwy pliku) i opisowych nazw plików dla obrazów produktów (tzn. unikaj używania „product1” jako nazwy pliku dla zdjęć produktów),
  • zawsze tytułuj zdjęcia, których używasz w swoich postach na blogu i na stronach docelowych.

Wymieniaj swoje produkty i usługi w sposób opisowy

Wymieniając swoje produkty i usługi na stronie internetowej, używaj opisów. Twój produkt lub usługa jest kluczem do znalezienia Cię w Internecie. Dlatego też posiadanie jasnej i opisowej nazwy ułatwi użytkownikom znalezienie Twojej firmy.

To samo dotyczy słów kluczowych opisujących Twoją lokalizację lub branżę. Jeśli możesz użyć słów takich jak „najlepszy”, „najtańszy” lub „najszybszy” w opisie siebie lub swojej oferty, zrób to!

W ten sposób każda osoba, która wpisze wymienione słowa, łatwo będzie mogła Cię znaleźć.


Dostosuj swoją stronę internetową do urządzeń mobilnych

Jeśli masz witrynę internetową, upewnij się, że jest ona łatwo dostępna dla urządzeń mobilnych. Witryny responsywne są łatwiejsze w nawigacji i obsłudze niż ich odpowiedniki na komputerach stacjonarnych.

W praktyce wygląda to tak, że użytkownicy, którzy odwiedzają Twoją witrynę z telefonu, są bardziej skłonni do konwersji niż ci, którzy korzystają z innych urządzeń.

Jeśli jednak nie będą mieli ułatwienia podczas poruszania się po witrynie, będą sfrustrowani i odejdą.

mezczyzna ze smartfonem w dloni


Użyj wideo, aby usprawnić działania SEO

Wideo to świetny sposób na przedstawienie swoich produktów i usług, zwłaszcza jeśli masz unikalny produkt.

Jeżeli jesteś grafikiem, możesz stworzyć film instruktażowy, który pokazuje, jak korzystać z konkretnego oprogramowania. Jeśli jesteś programistą i zbudowałeś aplikację, która pomaga ludziom znaleźć lokalne firmy (takie jak Yelp), wtedy dobrze byłoby pokazać funkcje swojej aplikacji w instruktażu wideo.

Film może być bardziej angażujący niż tekst, ponieważ zapewnia wizualizację i kontekst, które pomagają widzowi zrozumieć, o czym mowa.

Filmy mają również potencjał, aby stać się wiralowymi. Jeśli jeden z Twoich filmów zostanie udostępniony na platformach społecznościowych lub pojawi się w YouTube czy innych kanałach online, może to przyciągnąć nowych klientów do Twojej firmy!

Podobnie wyszukiwarka Google zaczyna kłaść coraz większy nacisk na filmy podczas rankingowania stron. Jeśli ludzie szukają odpowiedzi na konkretne pytania (na przykład: jak dokładnie działa to oprogramowanie?), dodanie odpowiednich filmów pomoże im szybciej rozwiązać problemy.


Uwzględnij HTTPS w adresach URL

Korzystanie z protokołu HTTPS to prosty i skuteczny sposób na zapewnienie użytkownikom dodatkowego poczucia bezpieczeństwa na Twojej witrynie.

Firmie można chętniej zaufać, jeśli używa ona protokołu HTTPS, a to zaufanie może prowadzić do większej liczby konwersji lub sprzedaży.

Na przykład PayPal ma certyfikat SSL, dzięki któremu użytkownicy wiedzą, że ich dane są bezpieczne podczas całego procesu płatności. Certyfikat SSL zapewnia również, że informacje o odwiedzających (takie jak wyszukiwane hasła) nie są przechwytywane przez strony trzecie podczas sesji przeglądania, co znacznie utrudnia hakerom kradzież poufnych danych z komputerów klientów.

Uwzględnij więc HTTPS w adresach URL, traktując to jako część swojej strategii SEO dla małych firm. Dzięki niej nie stracisz potencjalnych klientów z powodu ich obaw o bezpieczeństwo.

Upewnij się też, że wszystkie linki ze źródeł zewnętrznych prowadzą z powrotem do bezpiecznych adresów.


Twórz atrakcyjne tagi tytułów i meta opisy

Opisy meta służą do przedstawienia krótkiego podsumowania Twojej strony internetowej i poinformowania użytkowników, co znajdą po przejściu do Twojej witryny.

Powinny mieć one określoną długość i zawierać wezwanie do działania – zachęcające czytelnika do odwiedzenia Twojej witryny lub strony docelowej.

Co ważne, długość tych opisów nie jest liczona pod względem liczby znaków, ale miejsca, które zajmuje – ze względu na szerokość każdej z liter.

Dlatego zamiast liczby znaków, podawana jest ona w pikselach. Meta title na komputerach powinien zajmować ok. 600 pikseli, a meta description – 960 px.

Istnieją strony, które podpowiadają, czy przygotowane przez nas opisy mają odpowiednią długość. Można to sprawdzić np. tutaj.

Opisy meta mogą być również wykorzystywane do podsumowania treści na stronie, więc jeśli chcesz opisać każdy element treści w witrynie (np. artykuł lub case study), warto uwzględnić odpowiednie słowa kluczowe w opisie meta.

Tylko nie upychaj każdego ze słów kluczowych w jednym zdaniu! Celem jest, aby klienci, którzy zobaczą te fragmenty w wynikach wyszukiwania, mieli wyobrażenie o tym, co zobaczą, zanim klikną.

pasek wyszukiwarki


Używaj poprawnie tagów nagłówka

Aby Twoje treści były bardziej czytelne i przyjazne dla oczu, użyj różnych nagłówków.

Mają one na celu dać czytelnikom informacje o tym, co przeczytają, a także uporządkować całą zawartość w logiczne sekcje.

Dodaj je na początku każdej sekcji lub akapitu treści. Warto pamiętać, że mamy do dyspozycji nagłówki od H1-H6.


Unikaj upychania słów kluczowych

Mówiąc najprościej: upychanie słów kluczowych to praktyka polegająca na umieszczaniu ich w treści w nienaturalny sposób.

Skorzystanie z tej metody może być kuszące, jeśli zależy Ci, aby Twoja witryna znalazła się na szczycie wyników wyszukiwania.

Warto zdawać sobie sprawę, że jest to jednak zły pomysł z kilku powodów:

  • to niezgodne z wytycznymi Google. Istnieją ścisłe zasady dotyczące tego, ile razy możesz wymienić słowo kluczowe na danej stronie. Jeśli złamiesz te zasady, Twoja witryna może zostać zablokowana w wyszukiwarkach i nie będzie już wyświetlana na pierwszej stronie wyników.
  • na dłuższą metę może to zaszkodzić Twoim wysiłkom SEO, ponieważ niszczy doświadczenie użytkownika (UX). Poza tym sprawia, że użytkownicy opuszczają Twoją stronę internetową, zamiast pozostawać na niej i odwiedzać ją ponownie.

kobieta siedzaca przy laptopie


Najpierw pisz dla swoich czytelników, potem dla wyszukiwarek

W pierwszej kolejności powinieneś pisać dla swoich czytelników, a następnie dla wyszukiwarek.

Celem SEO jest zwiększenie ruchu na Twojej stronie internetowej, ale w tym przypadku nie o to chodzi.

Jeśli po prostu próbujesz uzyskać wyższą pozycję w SERP (stronach wyników wyszukiwania), w końcu poświęcisz merytoryczne treści na rzecz używania słów kluczowych. Nie rób tego!

Pisanie dla wyszukiwarek może poprawić Twoją pozycję w rankingu, ale tylko wtedy, gdy nie wpływa to negatywnie na wrażenia użytkownika ani nie obniża jakości treści.

Na przykład: załóżmy, że piszę artykuł o tym, jak uprawiać pomidory w szklarni i używam w całym tekście słów „szklarnia”, „pomidor” i innych pokrewnych terminów, ale nigdy nie odwołuję się do nich bezpośrednio.

W ten sposób używam słów kluczowych w sposób naturalny, nie rezygnując przy tym z dobrego pisania. Gdy ktoś później wyszukuje w internecie informacje o pomidorach szklarniowych, nadal znajdzie mój artykuł, ponieważ zawiera on wszystkie ważne terminy w tekście głównym.


Twórz świeże i angażujące treści odpowiednie dla Twojej branży

Treść jest istotną częścią Twojej strategii SEO. I choć ważne jest, aby tworzyć treści odpowiednie dla Twojej branży, istotne jest również, aby pisać na tematy, które mają znaczenie dla Twoich klientów.

Najskuteczniejszym sposobem odkrycia tego jest zbadanie zainteresowań i potrzeb odbiorców.

Na przykład: jeśli jesteś hydraulikiem, to sensowne byłoby, abyś napisał o tym, jak ludzie mogą zapobiegać zamarzaniu rur podczas długich zimowych miesięcy. Tego typu informacje mogą pomóc Ci znaleźć się, gdy ktoś wyszukuje „wskazówki dotyczące hydrauliki” lub „jak nie dopuścić do zamarznięcia toalety”. Dodatkowo, gdy ludzie zobaczą, jak świetną robotę wykonujesz w zapobieganiu zamarzaniu toalet, z większym prawdopodobieństwem będą skłonni ponownie Cię zatrudnić!

To prowadzi nas z powrotem do początku: najlepszym sposobem dla małych firm, takich jak Twoja, aby zajmować wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania Google, jest tworzenie świeżych i angażujących treści, których nikt wcześniej nie napisał.

A przynajmniej nie napisał w taki sam sposób jak Ty.


Publikuj informacje o swojej firmie w Google Moja Firma

Google Moja Firma to bezpłatna usługa, która pomaga użytkownikom znaleźć Twoją firmę.

Możesz zarejestrować swoje przedsiębiorstwo w Google Moja Firma, a następnie dodać zdjęcia, filmy, informacje kontaktowe i nie tylko.

W jakim celu robi się te wszystkie rzeczy? To całkiem proste – aby klienci mogli dowiedzieć się o Tobie więcej jeszcze przed pierwszym kontaktem.

A kiedy już Cię znajdą, możesz skorzystać z narzędzi dostępnych w Mapach Google, aby dać im wskazówki dojazdu i wyświetlić godziny pracy.

Wszystko, czego potrzebujesz do utworzenia wpisu Google Moja Firma, to nazwa firmy lub organizacji (będzie ona wyświetlana w wynikach wyszukiwania), jej adres (w tym miasto, województwo) i numer(y) telefonu.

Następnie idź dalej i wypełnij wszystko inne: adres strony internetowej, godziny pracy, zdjęcia Twojej lokalizacji i opinie od klientów!

opinie użytkoników


Zachęć klientów do wystawiania recenzji

Jeśli chcesz zachęcić klientów do wystawiania recenzji, przede wszystkim musisz ułatwić im proces dodawania opinii.

Możesz to zrobić, umieszczając link „zostaw recenzję” u dołu swojej witryny, na każdej stronie produktu lub w potwierdzeniu wysłanym mailem.

Jeśli obawiasz się, że klienci nie będą chcieli poświęcić czasu na napisanie recenzji, przypomnij im, dlaczego powinni: pomaga to innym znaleźć Twoją firmę i poznać Twoje produkty czy usługi.

A Ty uzyskasz większą widoczność w wyszukiwarce Google. I to za każdym razem, gdy ludzie wyszukują te słowa kluczowe!

Nie martw się, jeśli nikt jeszcze nie zostawił recenzji. Pytaj, aż ktoś to zrobi pierwszy! Później już pójdzie z górki.


Zastosuj te wskazówki, aby Twoja mała firma znalazła się wysoko w wyszukiwarce Google

  • Nie bój się eksperymentować. Jeśli nie jesteś pewien, jak najlepiej wdrożyć strategię SEO, wypróbuj kilka różnych taktyk i zobacz, która z nich najlepiej Ci odpowiada.
  • Nie bój się testować i próbować nowych rzeczy. Przetestuj różne strategie, sprawdzając ich wyniki, zanim podejmiesz ostateczną decyzję, co przynosi najlepsze efekty na Twojej witrynie.
  • Nie bój się prosić o pomoc lub radę innych, którzy mogą mieć większe doświadczenie w tej konkretnej tematyce (np. audytu SEO). Może to pomóc w zapobieganiu typowym błędom, które w przeciwnym razie mogłyby zmarnować czas i pieniądze. Tak dzieje się, gdy ponownie próbujesz czegoś nieskutecznego!
  • Nie wahaj się pytać innych o wyzwania, przed którymi stoją podczas pracy z SEO dla małych firm, takich jak Twoja; informacje te mogą pomóc w kierowaniu przyszłymi decyzjami bez jakichkolwiek negatywnych konsekwencji!
  • strona główna wyszukiwania


    Podsumowanie

    Jeśli doczytałeś tak daleko, być może chcesz zacząć przygodę z pozycjonowaniem strony internetowej. Pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, to określić swoje cele dotyczące korzystania z SEO.

    Następnie nadejdzie czas, aby dobrać słowa kluczowe, które pasują do Twojej firmy i zacząć optymalizować obrazy. Kolejnym krokiem jest upewnienie się, że Twoja witryna jest przyjazna dla urządzeń mobilnych.

    Potem przychodzi czas na tworzenie atrakcyjnych tagów tytułów i opisów meta – zarówno dla użytkowników komputerów stacjonarnych, jak i urządzeń mobilnych.

    Brakuje Ci doświadczenia i szukasz firmy, która zajmie się pozycjonowaniem strony internetowej Twojej firmy? W takim razie sprawdź naszą ofertę dotyczącą działań SEO. Zapraszamy do kontaktu!

Dodaj komentarz

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.
×

Zostaw numer, omówimy Twój projekt

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.