Czy nam się to podoba czy nie, urządzenia mobilne wywierają coraz większy wpływ na nasze codzienne życie. Smartfony i tablety towarzyszą nam niemal w każdym momencie dnia – w drodze do i z pracy, przed snem lub w czasie przerwy. Często wykorzystujemy takie wolne chwile, aby na naszym smartfonie poszukać jakiejś informacji lub kupić produkt w Internecie.
Nie zawsze jest to jednak wygodne, gdyż wiele stron internetowych nie wyświetla się dobrze na telefonach. Gdy odwiedzamy najciekawszą nawet stronę internetową, to nie ma nic bardziej uciążliwego od konieczności ciągłego przybliżania widoku oraz przesuwania strony w poziomie. Jak reagujemy w takiej sytuacji? Najczęściej po prostu opuszczamy taką witrynę i szukamy gdzie indziej. W artykule tym przybliżę główne zalety dla internautów z dobrze przygotowanych stron internetowych.
Czym tak właściwie jest responsywna strona www?
To dość enigmatyczne pojęcie oznacza po prostu taką witrynę, której zarówno wygląd, jak i układ jej poszczególnych elementów (takich jak: nagłówek, menu główne i boczne, zawartość główna lub stopka) zmieniają się w zależności od urządzenia, na którym strona jest wyświetlana.
Solidnie przygotowana strona dostosowuje się do rozmiaru okna używanego urządzenia w taki sposób, by na każdym z nich wyświetlała się w równie atrakcyjny sposób i to bez utraty swej funkcjonalności. Dzięki temu tak przygotowana witryna będzie atrakcyjna nie tylko dla użytkowników komputerów stacjonarnych i laptopów, ale również dla osób posiadających urządzenia mobilne (smartfony i tablety).
Korzyści dla internautów z przeglądania responsywnej strony
Czyli za co pokochają Twoją stronę klienci mobilni:
- Atrakcyjny wygląd – strona wygląda równie korzystnie i spójnie na dowolnym urządzeniu. Nie ma tutaj problemów z tekstem wyjeżdżającym poza kolumnę, zbyt dużymi zdjęciami czy zbyt małą czcionką. O ile na dużych urządzeniach dobrze sprawdzi się dwu lub trzykolumnowy układ strony z menu bocznym, o tyle już w przypadku wersji na urządzenia mobilne dobrze jest całość strony (a właściwie jej najważniejsze elementy) wyświetlić w jednej kolumnie. Na smartfonach strony www przegląda się najwygodniej przesuwając widok wyłącznie w pionie, dlatego strona nie może być szersza niż ekran urządzenia!
- Czytelność i przejrzystość – dzięki przygotowaniu różnych wersji strony dotarcie do ważnych i interesujących internautę treści będzie łatwe i szybkie. Współczesny internauta to tzw. „klikacz”, który jeśli szybko nie znajdzie tego, czego szuka, po prostu opuści naszą stronę. Należy za wszelką cenę ułatwić mu dotarcie do najważniejszych informacji. O ile strona w wersji stacjonarnej może posiadać więcej grafik, elementów ozdobnych i gadżetów, o tyle w przypadku wersji mobilnej warto ograniczyć liczbę rozpraszających elementów do minimum;
- Elastyczność – nie tylko całość responsywnej strony dostosowuje się do urządzenia, ale również jej poszczególne elementy (np. menu), grafika, a nawet czcionka - zmieniają swój rozmiar na odpowiedni w danej sytuacji. Jest to kolejny czynnik poprawiający wrażenia wizualne internautów i poprawiający jej czytelność;
- Uniwersalność – wspomniałem już wcześniej, że responsywna strona internetowa będzie się dobrze wyświetlać na urządzeniach o różnych wymiarach okna. Jeśli dodamy do tego przystosowanie również do różnych rozdzielczości, a nawet do różnych przeglądarek, to zadbamy w ten sposób o każdego potencjalnego klienta – bez względu na rodzaj sprzętu i oprogramowania, którego używa do surfowania po sieci;
- Dostępność – nasi klienci będą mogli równie dobrze odwiedzać stronę firmową zarówno w domu przed komputerem stacjonarnym, jak i na tablecie w trakcie podróży służbowej czy też na smartfonie podczas stania w korku. Wystarczy połączenie z Internetem i sprzęt z ekranem, by każdy mógł przeglądać naszą witrynę;
- Wygoda i funkcjonalność – przede wszystkim responsywna strona nie musi być przewijana w poziomie, gdyż całość jej treści znajduje się w jednej kolumnie rozciągającej się na całą szerokość urządzenia.
Po drugie, ze względu na dopasowanie do różnych rozdzielczości nie występuje konieczność wielokrotnego przybliżenia widoku. Konieczność ta jest bolączką internautów mobilnych przeglądających nieresponsywne strony, których wszystkie elementy są mikroskopijnie małe na telefonach. Zamiast tego elementy są odpowiednio duże, wyraźne i czytelne na wszystkich urządzeniach.
Kolejną zaletą jest dostosowanie się klikalnych elementów strony do wersji mobilnej – na smartfonach i tabletach stają się elementami dotykowymi; - Bezproblemowa nawigacja – responsywna strona posiada wystarczająco duże przyciski i inne elementy nawigacyjne, dzięki czemu łatwiej jest w nie trafić na mniejszych urządzeniach. Co więcej, elementy te znajdują się w takiej odległości od siebie, że nie ma problemu z trafieniem nie w ten przycisk, w który się chciało. Warto tutaj wspomnieć o kwestii samego menu głównego - o ile na urządzeniach o dużych ekranach menu poziome sprawdza się bardzo dobrze, o tyle już próba wyświetlenia go na całej reszcie urządzeń kończy się najczęściej uciętym fragmentem menu lub rozjechaniem się go na kilka linijek - co skutkuje frustracją użytkowników. Rozwiązaniem jest umieszczenie przycisków jeden pod drugim, co znacząco ułatwi komfort nawigowania po stronie;
- Szybkość ładowania się strony – pewne uproszczenie layoutu strony oraz liczby znajdujących się na niej elementów graficznych powoduje, że strona będzie działała szybciej na urządzeniach mobilnych. Oznacza to, że Twój potencjalny klient spędzi mniej czasu „oczekując na obsługę” – czyli w tym wypadku na załadowanie się strony.
Istota responsywności dla posiadaczy smartfonów
Dynamiczny wzrost tempa życia i coraz większa liczba obowiązków zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym sprawiają, że w trakcie dnia trudno jest znaleźć czas na surfowanie w sieci na komputerze stacjonarnym w domu. Rozwiązaniem tej niedogodności okazały się urządzenia mobilne (zwłaszcza smartfony), z których możemy korzystać właściwie wszędzie. W każdej chwili dnia i nocy możemy włączyć internet na telefonie i wyszukać interesującej nas informacji, obejrzeć ciekawy film na YouTube lub zakupić produkt w sklepie internetowym. Wszystko za sprawą niewielkich, kieszonkowych rozmiarów urządzeń mobilnych.
Niestety, dokładnie z tego samego powodu wynikają też pewne istotne ograniczenia - przeglądanie stron na smartfonach jest mniej wygodne i trudniejsze. Często chętnie kupilibyśmy jakiś produkt na naszym telefonie, jednak strona okazuje się być tak nieprzyjazna użytkownikom mobilnym, że ostatecznie rezygnujemy z transakcji. I dokładnie tak samo będą się czuć Twoi potencjalni klienci, jeśli wejdą na nieresponsywną stronę. Jednak więcej o korzyściach dla przedsiębiorców z posiadania responsywnej strony www dowiecie się już w następnym artykule!
Dodaj komentarz