Tag kanoniczny – sprawdź, co łączy go z SEO | Famatech
tag kanoniczny, kod wyświetlony na ekranie laptopa

Może się wydawać, że rel canonical to tylko jeden z wielu tagów używanych w pozycjonowaniu. Jednak nie każdy z nich umożliwia rozwiązanie wielu problemów związanych z SEO – canonical ma taką moc. Czy wiesz, że roboty Google traktują strony kanoniczne jako główne źródło oceny treści i jej jakości? Na nich skupiają też swoją uwagę w kontekście wyświetlania wyników wyszukiwania. Linki kanoniczne są więc bardzo istotne z perspektywy SEO. Czym jest zatem adres kanoniczny i gdzie występuje? Jakie ma znaczenie w kontekście SEO? W jaki sposób należy go implementować? Wszystkie odpowiedzi znajdziesz w tym wpisie. Zapraszamy do lektury!


Spis treści

  1. Tag kanoniczny – definicja
  2. Gdzie występuje tag canonical?
  3. Kanoniczny adres URL – jak działa?
  4. Zasady związane z tagiem rel canonical
  5. Canonical tag – znaczenie dla SEO
  6. Podsumowanie

Tag kanoniczny – definicja

Tag kanoniczny (nazywany też linkiem kanonicznym) to element kodu HTML, którego używamy na stronach internetowych. Pomaga w uporządkowaniu treści w taki sposób, żeby wyszukiwarki internetowe (czyli np. Google) nie myliły się co do tego, która strona powinna być uważana za najważniejszą. Może to dotyczyć sytuacji, gdy mamy kilka adresów tej samej strony lub wiele stron zawierających podobną treść.

Powyższe wyjaśnienie może nie być do końca jasne, dlatego przyjrzymy się temu na konkretnym przykładzie. Wyobraź sobie, że masz książkę, która jest dostępna w kilku różnych sklepach internetowych. Każdy sklep ma swoją własną cenę, ale zawartość książki jest identyczna.

Teraz załóżmy, że autor chce, aby Amazon był uważany za głównego sprzedawcę tej książki. W takim przypadku na stronach innych sklepów można umieścić małą karteczkę z napisem „Główny sprzedawca: Amazon”.


kod strony, wizualizacja

W przypadku strony internetowej tag kanoniczny jest właśnie taką karteczką. Stanowi on informację dla wyszukiwarek, że strona wskazana za pomocą tego tagu jest stroną główną, najważniejszą. Oprócz niej może istnieć wiele podobnych stron lub kopii jej zawartości (czyli duplikatów), ale strona kanoniczna (oryginalna) jest tylko jedna. To trzeba zapamiętać.

Wyszukiwarki internetowe nie lubią, gdy na różnych adresach URL dostępna jest ta sama treść. Może to prowadzić do spadku pozycji w wynikach wyszukiwania, a czasem nawet do nałożenia kary na stronę. Canonical pozwala uniknąć takich problemów, wskazując wyszukiwarkom, która wersja strony powinna być indeksowana i wyświetlana w wynikach.

Więcej o canonicalu możesz przeczytać na stronie Centrum Wyszukiwarki Google.


Gdzie występuje tag canonical?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, tag ten występuje w kodzie źródłowym strony internetowej. Jest elementem HTML, który umieszczamy w sekcji nagłówka strony, czyli „head”. Musisz wiedzieć, że jest to jedyne miejsce, w którym będą go szukać roboty wyszukiwarek, dlatego ważne, aby to tam się znalazł.

W kodzie HTML tag canonical wygląda tak:


kod html, tag canonical, tag kanoniczny

W miejscu przykładowej strony wklejamy adres URL do strony, który jest uważany za kanoniczny. W ten sposób tag kanoniczny mówi wyszukiwarkom, że to jest główny adres. Czyli to on powinien być brany pod uwagę (tzn. wyświetlany) w wynikach wyszukiwania.

Dodamy jeszcze, że link, który tam umieszczasz, musi być bezwzględny. Pojęcie to oznacza pełen adres URL, np. https://famatech.pl/referencje. Dla porównania adres względny wygląda tak: famatech.pl/referencje. Teraz doskonale widać różnice między nimi.

Powstaje więc pytanie, gdzie powinniśmy umieszczać ten tag? Zasadniczo tag canonical powinien być obecny na wszystkich adresach występujących w obrębie naszego serwisu. Należy jednak pamiętać, że na jednym adresie URL może pojawić się 1 canonical.

Jest to kwestia, której naprawdę warto przypilnować, ponieważ jeśli będzie ich więcej, to Google je zignoruje. Wtedy też samodzielnie wybierze adres, który uzna za oryginalny (choć oczywiście może nim nie być).

Musisz wiedzieć, że kopie w serwisie mogą powstać na różne sposoby – za sprawą odwiedzających nas użytkowników, klientów czy nawet nas samych. Każda taka kopia musi mieć więc tag kanoniczny z adresem, który prowadzi do oryginału. Dodatkowo każdy z oryginalnych adresów powinien mieć link kanoniczny, który prowadzi do tej samej strony, czyli wskazujący na samego siebie.


Kanoniczny adres URL – jak działa?

Według Google wskazanie adresu kanonicznego powinno prowadzić do jednego dokumentu spośród wielu podobnych. Jeśli więc mamy w serwisie np. 5 kopii (czyli podobnych do siebie stron), to należy wybrać tylko jedną z nich – to ona będzie oryginałem.

W sytuacji, gdy zrobimy inaczej, Google może po prostu zignorować nasze wskazanie. A co więcej, wybierze wtedy samodzielnie oryginalną wersję, co może okazać się dla nas bardzo niekorzystne.

Tutaj warto dodać, że Google czasami robi po swojemu, mimo że wskażemy mu preferowany przez nas adres kanoniczny. Chodzi o to, że canonical nie jest dyrektywą, czyli Google nie ma obowiązku się nim kierować – może, ale nie musi.

Pewnie już wiesz, że linki budują reputację naszej strony. Jeśli jednak są one rozsypane po dziesiątkach wersji jednego produktu, wtedy rozpływa się ich potencjał. Ich reputacja jest po prostu coraz mniejsza.

W tym momencie wchodzi canonical, który przenosi reputację z linków. Za jego pomocą możesz zgromadzić całą siłę tych wszystkich linków (bez względu na ich liczbę) w jednym adresie.


kobieta i mężczyzna pracujący na optymalizacją strony internetowej

Zasady związane z tagiem rel canonical

Na początek musisz wiedzieć, że na stronie internetowej może istnieć wiele różnych adresów URL, które prowadzą do tej samej treści lub zawartości. To z kolei może prowadzić do problemów z ich duplikacją.

Poza tym w naszych serwisach stale powstają nowe kopie adresów URL. Często dzieje się tak w sytuacji, gdy udostępniamy link w jakimś serwisie, np. na Facebooku – po jego kliknięciu tworzy się nowy adres z dodatkowymi parametrami.

Takie kopie powstają też w obrębie naszej strony, np. w przypadku sklepów internetowych. Jeśli mamy tam wyszukiwarkę, dzięki której wybieramy dodatkowe parametry produktów. Z jednej strony użytkownicy mają ułatwienie dzięki możliwości stosowania filtrów, ale z drugiej strony każdorazowe filtrowanie sprawia, że powstaje nowy adres i jest on coraz bardziej rozbudowany.

Główne zasady dotyczące implementacji tagu kanonicznego:

  • stosowanie poprawnego kodu,
  • umieszczenie go w sekcji „head”,
  • stosowanie bezwzględnych adresów URL (wcześniej wyjaśniliśmy, czym one są),
  • zamieszczanie poprawnej wersji domeny (http i https to 2 różne adresy),
  • jedna strona to jeden adres kanoniczny.

seo, napis z kolorowych liter

Canonical tag – znaczenie dla SEO

Warto wiedzieć, że stosowanie tego tagu umożliwia rozwiązanie wielu różnych problemów związanych z SEO. Krótko przypomnimy, że SEO oznacza optymalizację dla wyszukiwarek internetowych. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź ten wpis: Pozycjonowanie (SEO) – przewodnik dla początkujących.

Tag kanoniczny może rozwiązać następujące problemy:

  • związane z duplikacją treści – rel canonical pomaga wybrać preferowany adres URL jako główny. Dzięki temu eliminujemy powtarzające się treść. Poza tym ułatwiamy wyszukiwarkom zrozumienie, która strona jest dla ans najważniejsza,
  • związane z różnymi wersjami strony – strony internetowe mają różne wersje dla urządzeń mobilnych i desktopowych. Zastosowanie tego tagu pozwala wskazać, która wersja powinna być uznawana za kanoniczną i indeksowaną przez wyszukiwarki. Dzięki temu unika się problemów z duplikowaniem treści i zapewnia spójność indeksacji strony,
  • związane z treścią generowaną dynamicznie – tag kanoniczny pozwala określić właściwą wersję strony. Czyli taką, która powinna być uwzględniana w wynikach wyszukiwania. Treści generowane dynamiczne powstają np. na podstawie filtrów i parametrów,
  • związane z mocą strony – rel canonical umożliwia przenoszenie mocy linków (tzw. PageRank) z innych wersji strony na tę wskazaną jako kanoniczną. Dzięki temu możesz kierować wszystkie wartościowe linki na właściwą stronę, co jest istotne w kontekście pozycji strony w wynikach wyszukiwania,
  • związane z doświadczeniami użytkownika – link kanoniczny pomaga w unikaniu zamieszania wśród użytkowników, którzy mogą trafić na różne wersje tej samej treści. W ten sposób docierają oni na właściwą wersję strony, co wpływa na ich ogólne doświadczenia.

tag kanoniczny, wizualizacja kodu na ekranie komputera

Co prawda rel canonical nie wpływa bezpośrednio na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, ale ma spore znaczenie z punktu widzenia SEO. Za pomocą tego tagu Google jest w stanie określić, które strony są oryginalne.

To z kolei przekłada się na ich częstsze odwiedzanie i indeksowanie, a także wyświetlanie w wynikach wyszukiwania. Canonical jest też doskonałym narzędziem, które potrafi rozwiązać problemy z powieloną treścią na stronie.

Chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o duplikacji treści? Obawiasz się, że Twoja witryna też ma z nią problem? Sprawdź ten wpis: Duplicate content – czy ma wpływ na wyniki Twojej strony?


Podsumowanie

Warto zapamiętać, że oznaczenie strony adresem kanonicznym informuje wyszukiwarki o tym, że jest ona duplikatem innej strony. Używając tego tagu, wskazujemy, która wersja strony powinna być uznana za oryginalną i wartościową dla wyszukiwarek.

Zastosowanie tagu canonical pozwala rozwiązać wiele problemów, z którymi spotykają się właściciele stron internetowych. Najczęściej jednak bywa używany w przypadku kłopotów związanych z duplikacją treści.

Potrzebujesz specjalisty SEO, który pomoże Ci usprawnić działanie strony? Przejrzyj naszą ofertę dotyczącą pozycjonowania stron internetowych i odezwij się do nas.


Źródła grafik:

Opublikowane: 
pon., 10/16/2023 - 15:15
Autor: 
admin
Kategoria: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.
×

Zostaw numer, omówimy Twój projekt

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.