Pozycjonowanie long-tail: strategia długiego ogona | Famatech
pozycjonowanie long-tail, wizualizacja, długi ogon

W pozycjonowaniu główną rolę odgrywają słowa kluczowe. Bez nich w zasadzie niczego nie zrobisz. Słowa kluczowe są równie ważne w przypadku pozycjonowania na frazy long tail, ale wymagają od nas nieco innego podejścia. W tym wpisie omówimy, na czym polega pozycjonowanie na frazy long tail. Dowiesz się też, jakie są zalety long tail SEO i jakich efektów możesz od niego oczekiwać.


Spis treści

  1. Co oznacza pozycjonowanie na długi ogon?
  2. Czym różnią się frazy ogólne od długiego ogona?
  3. Długi ogon SEO – jakie zalety ma takie pozycjonowanie?
  4. Jak wyszukać frazy long tail?
  5. Efekty pozycjonowania strony na frazy long tail
  6. Podsumowanie

Co oznacza pozycjonowanie na długi ogon?

Pozycjonowanie long tail (na długi ogon) jest jedną ze strategii optymalizacji stron internetowych. Obejmuje ona długie i mniej popularne frazy kluczowe.

Długie frazy to takie, które składają się z kilku słów, minimum trzech. Celem pozycjonowania na długi ogon jest zdobycie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania dzięki szczegółowym słowom kluczowym.

Możliwe, że zastanawiasz się, jak to się przekłada na konwersje? Już wyjaśniamy: pojedyncze (czyli ogólne) frazy mają niższe prawdopodobieństwo konwersji niż te szczegółowe. Poza tym frazy z długiego ogona wiążą się też z niższym kosztem niż te ogólne.

Warto zauważyć, że ten rodzaj pozycjonowania może wymagać większego nakładu pracy i czasu. Konieczne jest dostarczenie bardziej szczegółowej treści, która odpowiada na konkretną frazę kluczową.

Musisz też zdawać sobie sprawę z faktu, że pozycjonowanie na długi ogon prawdopodobnie nie przyniesie takiej ilości ruchu na stronę jak krótki ogon. Bardzo możliwe, że przyniesie za to bardziej jakościowy ruch z większą skłonnością do dokonywania konwersji.


pozycjonowanie strony, wizualizacja
Image by storyset on Freepik


Czym różnią się frazy ogólne od długiego ogona?

Zarówno frazy ogólne, jak i te z długiego ogona są pojęciami związanymi z marketingiem internetowym. Ściślej mówiąc, dotyczą one SEO, czyli optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Zaraz wyjaśnimy, czym każde z nich się charakteryzuje.

Frazy krótkiego ogona (short tail) to pojedyncze słowa, które są ogólne i jednocześnie popularne. Zwykle składają się z jednego lub dwóch słów. Charakteryzują się tym, że niełatwo jest się na nie pozycjonować, ponieważ mają dużą (lub nawet bardzo dużą) konkurencję.

Long-tail skupia się na tych mniej popularnych, bardziej szczegółowych frazach kluczowych. Mają one niską konkurencję i są bardziej ukierunkowane na określoną grupę odbiorców. Czyli takich, którzy wiedzą, czego szukają. To z kolei może prowadzić do dokonania transakcji.

Co w tym przypadku oznacza niska konkurencja? Najprościej mówiąc, chodzi o to, że istnieje niewiele materiałów poświęconych temu zagadnieniu. Dzięki temu łatwiej jest osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Niszowa fraza może się szybciej wypozycjonować niż ogólna.


pozycjonowanie long tail, wykres

Być może zastanawiasz się teraz, które z tych słów kluczowych powinno się używać na swojej stronie. Tutaj Cię zaskoczymy, ale warto wykorzystywać oba rodzaje fraz w swojej strategii SEO. Frazy ogólne mogą przyciągnąć większy ruch na stronę, ale długie ogony są bardziej precyzyjne, co przekłada się na większe konwersje. Warto dodać, że frazy z długiego ogona często wpływają też na widoczność tych ogólnych, mniej dokładnych. Można więc powiedzieć, że korzystasz na nich podwójnie.


Frazy long tail – przykłady

Zdajemy sobie sprawę, że nie każdy wie, jak wyglądają takie frazy. Dlatego pokażemy je na przykładach, które powinny ułatwić zrozumienie tego zagadnienia.

Powiedzmy, że interesują Cię zmywarki. W przypadku fraz ogólnych mogą to być następujące frazy:

  • zmywarka,
  • najlepsza zmywarka,
  • zmywarki,
  • zmywarka do zabudowy,
  • mini zmywarka.

Jeśli jednak szukasz fraz z długiego ogona, to mogą się tutaj znaleźć:

  • zmywarka do zabudowy 60 a+++,
  • zmywarka do zabudowy 60 z szufladą na sztućce,
  • zmywarka electrolux eem48321l,
  • bosch zmywarka 45 do zabudowy,
  • zmywarka 35 cm szerokości do zabudowy.

kobieta podczas pracy na laptopie, pozycjonowanie long-tail
Image by senivpetro on Freepik


Długi ogon SEO – jakie zalety ma takie pozycjonowanie?

Główne zalety pozycjonowania w oparciu o long-tail:

  • mniejsza konkurencja – ze względu na to, że długi ogon to frazy składające się z kilku słów. Są więc mniej popularne i mniej konkurencyjne niż ogólne, dlatego pozycjonowanie jest łatwiejsze,
  • wysoka jakość ruchu – długi ogon składa się z fraz, które są bardziej sprecyzowane i szczegółowe. Dlatego osoby, które znajdują naszą stronę po wpisaniu frazy z długiego ogona, są bardziej zainteresowane ofertą. To z kolei bardzo często kończy się dokonaniem konwersji,
  • łatwiejsza optymalizacja – frazy long-tail należą do bardzo precyzyjnych słów kluczowych. Z tego powodu łatwiej jest je optymalizować, dopasowując poszczególne frazy do treści. Wiąże się to też z mniejszym nakładem pracy,
  • szybszy efekt – nie trzeba czekać tak długo, jak w przypadku pozycjonowania na frazy ogólne. Bezpośrednio wpływa na to niewielka konkurencja,
  • większa trafność – długi ogon to bardzo precyzyjne frazy, które opisują bardziej szczegółowo to, czego użytkownik szuka. Osoby, które wpisują konkretne długie ogony w wyszukiwarce, mają większą możliwość znalezienia właściwej oferty,
  • niższy koszt – dotyczy zarówno przygotowania treści, jak i samego pozycjonowania. Koszty niemal zawsze są niższe w porównaniu do fraz ogólnych,
  • stabilność pozycji – frazy są w stanie dłużej utrzymać swoje wysokie pozycje. Są też mniej podatne na aktualizacje algorytmu Google.

pozycjonowanie long-tail
Image by storyset on Freepik


Dzięki takiemu pozycjonowaniu można dotrzeć do szerszego grona odbiorców, którzy szukają bardziej szczegółowych informacji. Strategia ta może przynieść wymierne korzyści, ponieważ firmy są w stanie dotrzeć do użytkowników, którzy są na końcowym etapie zakupu.


Jak wyszukać frazy long tail?

Chcąc znaleźć podpowiedzi dotyczące fraz z długiego ogona, możesz wykorzystać dostępne na rynku narzędzia. Warto z nich korzystać przy każdej analizie słów kluczowych.

Głównym powodem jest to, że masz dane, na których się opierasz. Nie robisz tego tylko na podstawie własnych przypuszczeń, co często bywa zawodne.

Oprócz narzędzi możesz korzystać w podpowiedzi samej wyszukiwarki. Wystarczy, że wpiszesz interesujące Cię słowo kluczowe i zaczniesz przeglądać podobne wyszukiwania.


wyszukiwarka, wizualizacja
Image by svstudioart on Freepik


Przydatne narzędzia do wyszukiwania fraz long tail:

  • Answer The Public – darmowe narzędzie, które bywa bardzo przydatne podczas szukania fraz long tail. Jest też łatwe w obsłudze, wyniki wyświetlają się w postaci wykresów, coś na kształt mapy myśli. Jedyny minus to brak średniej miesięcznej liczby wyszukiwań danej frazy,
  • Semrush – umożliwia darmową analizę słów kluczowych (w przypadku bezpłatnego konta ma limit 10 wyszukiwań na dzień). Pokazuje m.in. średnią miesięczną liczbę wyszukiwań i trudność danej frazy. Poza tym możesz sprawdzić, jak wygląda jej popularność w ujęciu czasowym oraz intencję użytkowników. To wszystko znajdziesz w zakładce Keyword Overview,
  • Google Trends – narzędzie, w którym sprawdzisz, jakie tematy są aktualnie popularne, czyli często wyszukiwane przez użytkowników. Obejmują one wyszukiwarkę Google, Google News oraz serwis YouTube. Można też sprawdzać trendy w czasie rzeczywistym, a nawet w innych krajach,
  • Senuto – kolejne płatne rozwiązanie, w którym możesz wyszukiwać frazy long tail, czyli z długiego ogona. Znajdziesz je w zakładce Baza słów kluczowych. Dodatkowo możesz też analizować widoczność strony na dane słowa kluczowe,
  • Mangools – płatne narzędzie do działań SEO, które oferuje też generowanie słów kluczowych,
  • Semstorm – działa na podobnej zasadzie jak poprzednie narzędzia. Oferuje bezpłatny dostęp do zakładki umożliwiającej generowanie słów kluczowych, co bardzo ułatwia poszukiwanie fraz long tail,
  • Planer słów kluczowych – bezpłatne narzędzie od Google, dzięki któremu wygenerujesz słowa kluczowe, łącznie z frazami long tail. Aby móc z niego korzystać, musisz mieć konto Google Ads,
  • Ubersuggest – słowa kluczowe znajdziesz w zakładce Keyword Research. Dostęp do niej jest darmowy, gdy posiada się konto na tej stronie,
  • Ahrefspłatne narzędzie, w którym znajdziesz mnóstwo propozycji słów kluczowych – w zakładce Keyword Explorer. Podobnie jak w innych narzędziach, będą one odpowiednio podzielone. Możesz skorzystać z darmowego narzędzia do generowania fraz kluczowych, jeśli nie chcesz kupować subskrypcji.

Tego typu narzędzia będą przydatne zwłaszcza w sytuacjach, gdy brakuje Ci pomysłów na słowa kluczowe. Poza tym większość z nich jest naprawdę prosta w obsłudze. Wiąże się to z tym, że każdy powinien sobie poradzić z przeprowadzeniem takiej analizy.

Masz problem z wyborem odpowiednich fraz? W takim razie najlepiej będzie, gdy odwiedzisz ten wpis: Analiza i dobór słów kluczowych. Po zapoznaniu się z jego treścią bez problemu dobierzesz właściwe frazy do swoich materiałów.


Efekty pozycjonowania strony na frazy long tail

Wiele osób zastanawia się, jakie efekty może przynieść pozycjonowanie na frazy long tail, czyli te z długiego ogona. Ciebie też to ciekawi? Jeśli tak, to świetnie – zaraz omówimy wybrane efekty.


kobieta siedzaca przy laptopie, notujaca cos w zeszycie
Image by pressfoto on Freepik


Najważniejsze korzyści, jakie możesz zyskać po współpracy z pozycjonerem to m.in.:

  • wartościowe konwersje,
  • niższy współczynnik odrzuceń,
  • zwiększenie ruchu na stronie,
  • uzyskanie wyższych pozycji,
  • budowanie świadomości marki,
  • dostarczenie użytkownikom lepszych wyników,
  • zwiększenie szansy na sprzedaż,
  • mniejsza konkurencja,
  • dotarcie do grupy docelowej,
  • trafienie w potrzeby użytkowników,
  • zwiększenie widoczności na frazy związane z produktami czy usługami – czyli z ofertą firmy.

Jak widzisz, pozycjonowanie na frazy long tail może przynieść naprawdę wiele korzyści. Zwłaszcza jeśli wybierzesz odpowiednie słowa kluczowe, które pasują do Twojej firmy i jej usług.


Podsumowanie

Mamy nadzieję, że teraz już będziesz wiedział, jakie słowa kluczowe nazywamy frazami long tail, czyli inaczej frazami z długiego ogona.

Pozycjonowanie długiego ogona może pomóc w zwiększeniu ruchu na stronie internetowej, ponieważ użytkownicy są bardziej skłonni do kliknięcia w wynik wyszukiwania. Dzieje się tak dlatego, że ten konkretny wynik dokładnie odpowiada ich zapytaniu. Strategia ta może również zwiększyć zaangażowanie i zaufanie do strony.

Szukasz specjalisty, który zajmie się pozycjonowaniem Twojej strony? Możemy to zrobić! Przejrzyj naszą ofertę pozycjonowania stron internetowych i wybierz coś dla siebie.

Dodaj komentarz

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.
×

Zostaw numer, omówimy Twój projekt

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.