ALBO TO JA
W dobie postępującej cyfryzacji, a także rosnącej konkurencji w sieci posiadanie atrakcyjnej i funkcjonalnej strony internetowej to dopiero początek. Aby przyciągnąć odwiedzających i wyróżnić się w gąszczu innych witryn, niezbędna jest skuteczna optymalizacja SEO. Wielu przedsiębiorców zleca tę usługę specjalistom, ale prawda jest taka, że możesz zrobić to samodzielnie. Jeśli chcesz zwiększyć ruch na swojej stronie i zyskać nowych klientów, jesteś we właściwym miejscu. Z tego wpisu dowiesz się, czym jest pozycjonowanie stron internetowych, oraz jakie są najważniejsze zasady pozycjonowania witryny. Omawiamy również, jak samodzielnie pozycjonować stronę, aby odnieść sukces w sieci. Zapraszamy do lektury!
Spis treści
- Na czym polega pozycjonowanie?
- Samodzielne pozycjonowanie strony – czy to możliwe?
- Zasady pozycjonowania stron w Google
- Jak samodzielnie pozycjonować stronę internetową?
- Podsumowanie
Na czym polega pozycjonowanie?
Musimy zacząć od wyjaśnienia podstawowych kwestii, a następnie przejdziemy dalej. Pozycjonowanie jest procesem, podczas którego pracujemy nad tym, aby strona internetowa była widoczna w wyszukiwarce i łatwa do znalezienia dla użytkowników.
Co to właściwie oznacza? Gdy chcemy coś znaleźć w sieci, wpisujemy wtedy określone słowa kluczowe w wyszukiwarce (np. Google). Po chwili wyświetla się lista wyników, czyli stron, które mogą zawierać odpowiedzi na nasze pytanie i to od nas zależy, którą stronę klikniemy.
Dzięki pozycjonowaniu możemy poprawić pozycję strony w tych wynikach na określone frazy kluczowe. Czyli jeśli użytkownik będzie szukał „sklepu zoologicznego w Gdańsku”, a my pozycjonujemy się na taką frazę, to powinna mu się wyświetlić nasza strona.
Musisz wiedzieć, że właścicielom stron zależy na tym, aby ich strona pojawiała się wysoko na liście wyników, najlepiej na samej górze. Jest to bezpośrednio związane z faktem, że większość ludzi wybiera strony, które znajdują się najwyżej.
Panuje przekonanie, że jeśli dana strona zajmuje wysoką pozycję, to znaczy, że jest „dobra”, czyli zawiera wartościowe informacje i na pewno znajdziemy tam odpowiedzi na nasze pytania. Oczywiście w rzeczywistości nie zawsze tak to wygląda, ale większość ludzi o tym nie wie.
Trzeba też wspomnieć, że pozycjonowanie nie jest czymś, co można załatwić w jednej chwili. Jest to dość skomplikowane, a na efekty trzeba będzie poczekać prawdopodobnie kilka miesięcy, w zależności od branży.
Nie zadziała też poprawienie jednej rzeczy na danej stronie, bo na pozycjonowanie składa się cały szereg elementów, które należy wziąć pod uwagę podczas optymalizacji witryny. Należą do nich m.in. używanie odpowiednich słów kluczowych, czyli związanych z tematyką strony, optymalizacja treści na stronie czy linkowanie. Ważne jest też, żeby strona była przyjazna dla użytkowników i łatwo się z niej korzystało.
Mówiąc krótko, pozycjonowanie stron zwiększa szanse na to, że ludzie odnajdą Twoją stronę w internecie. To z kolei może pomóc w promowaniu konkretnych treści, produktów lub usług online.
Dodamy jeszcze, że często można się spotkać z pojęciem SEO, które oznacza optymalizację dla wyszukiwarek internetowych. Te dwa pojęcia nie powinny być jednak stosowane zamiennie, bo mają różne znaczenie.
Samodzielne pozycjonowanie strony – czy to możliwe?
Zacznijmy od tego, że pozycjonowaniem zazwyczaj zajmują się specjaliści, czyli pozycjonerzy. Są to osoby, które poza konieczną wiedzą na ten temat mają również doświadczenie praktyczne. To sprawia, że są oni w stanie poradzić sobie nawet z trudnymi przypadkami. Trzeba jednak przyznać, że nie każdego stać na taką usługę. Z tego względu niektóre osoby decydują się pozycjonować stronę samodzielnie. I tutaj pojawia się pytanie: jak samodzielnie pozycjonować stronę internetową? Niedługo do tego przejdziemy.
Pozycjonowanie strony internetowej na własną rękę jest możliwe, choć wymaga to czasu, wysiłku, a także pewnej wiedzy technicznej. Jeśli planujesz zająć się SEO samodzielnie, warto wziąć pod uwagę zwłaszcza kilka kluczowych aspektów.
Pierwszym krokiem w samodzielnym pozycjonowaniu strony jest zdobycie wiedzy na temat SEO. Istnieje wiele zasobów edukacyjnych, np. kursów online, e-booków, a nawet grup na Facebooku. Poza tym możesz czytać blogi prowadzone przez specjalistów, np. na stronach internetowych agencji marketingowych.
Wiele materiałów w sieci jest płatnych, ale zdarzają się również darmowe. Bez trudu możesz znaleźć takie, które pomogą Ci zrozumieć konkretne pojęcia oraz istotę działań SEO. Zrozumienie, jak działają algorytmy wyszukiwarek pomoże Ci lepiej dostosować swoje działania do ich wymagań.
Na początek ważne jest, aby zrozumieć podstawowe pojęcia. Należą do nich przede wszystkim: słowa kluczowe, backlinki, optymalizacja na stronie (on-page SEO) i optymalizacja poza stroną (off-page SEO). Musisz też zrozumieć różnicę między linkowaniem wewnętrznym i zewnętrznym.
Istotne jest również poznanie zasad tworzenia treści pod kątem SEO, czyli takich, które będą się dobrze pozycjonowały. Musisz też poznać zasady działania wyszukiwarki Google oraz rzeczy, których wyszukiwarka nie akceptuje.
Kolejny krok to poznanie elementów technicznego SEO. Obejmuje to m.in.: dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, odpowiednią budowę adresów URL, szybkość ładowania strony czy optymalizację kodu HTML, CSS i JavaScript. Do tego dochodzi tworzenie plików robots.txt i mapy strony, tagi kanoniczne, eliminacja błędów (np. 404) i wiele innych rzeczy. Jak widzisz, nie jest tego wcale tak mało.
Warto zaznaczyć, że techniczne SEO jest naprawdę skomplikowanym obszarem, który wymaga wiedzy i doświadczenia. Jeśli nigdy nie działałeś w tej dziedzinie, warto skorzystać z pomocy specjalistów, którzy pomogą w optymalizacji technicznej Twojej strony.
Jeśli chcesz zacząć naukę SEO, polecamy odwiedzić następujące źródła:
Zasady pozycjonowania stron w Google
Jak wspominaliśmy, pozycjonowanie stron internetowych wymaga spojrzenia na stronę z różnych perspektyw. Z tego względu mamy dość sporo elementów, na które należałoby zwrócić uwagę, jeśli zależy nam na poprawie pozycji naszej strony.
Podstawą skutecznego pozycjonowania jest optymalizacja treści oraz umiejętne wykorzystanie słów kluczowych. Bardzo istotne jest tworzenie wartościowych materiałów, które odpowiadają na pytania i potrzeby użytkowników. Ważne jest również pozyskiwanie wysokiej jakości linków zwrotnych z renomowanych źródeł.
Pierwszym krokiem w pozycjonowaniu strony jest dokładne zrozumienie, jakie słowa kluczowe są najbardziej istotne dla Twojej branży i potencjalnych klientów. Istnieją narzędzia, które są pomocne w identyfikacji słów kluczowych, np. Planer słów kluczowych od Google Ads, Ahrefs czy SEMrush.
Powinny mieć one sporo wyszukiwań, ale stosunkowo niską konkurencję. Wybór odpowiednich słów kluczowych jest fundamentem skutecznego SEO, ponieważ to one będą kierować ruch na Twoją stronę.
Po zidentyfikowaniu właściwych słów kluczowych kolejnym krokiem jest ich integracja z treścią Twojej strony. Treści na stronie powinny być wartościowe, unikalne i dostosowane do potrzeb użytkowników. Wartościowe artykuły, blogi i opisy produktów powinny zawierać wybrane słowa kluczowe, najlepiej umieszczone w sposób naturalny, bez nadmiernego powtarzania.
Ważne jest także, aby optymalizować nagłówki (H1, H2, H3 itd.), które strukturyzują treść i ułatwiają jej zrozumienie. Pamiętaj, że ma to znaczenie nie tylko dla użytkowników, ale również dla robotów wyszukiwarek.
Optymalizacja techniczna strony jest równie ważna, jak jej treść. Szybkość ładowania strony ma ogromne znaczenie dla SEO, ponieważ Google nagradza strony, które ładują się szybko i gwarantują lepsze doświadczenia użytkownika.
Musisz się też upewnić, że Twoja strona jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych, ponieważ coraz więcej użytkowników korzysta z internetu na smartfonach. Warto także zadbać o odpowiednią strukturę URL, stosowanie protokołu HTTPS, czyli tę charakterystyczną kłódkę przy adresie strony. Zwróć uwagę na poprawne stworzenie plików robots.txt i map witryny w formacie XML, aby ułatwić indeksowanie strony przez wyszukiwarki.
Linki zewnętrzne (lub zwrotne), czyli tzw. backlinki, to kolejny z czynników wpływających na pozycjonowanie strony w Google. Linki z innych stron internetowych działają jak głosy zaufania lub polubienia na Facebooku, które mogą znacznie zwiększyć widoczność Twojej strony.
Linki zwrotne możesz zdobywać poprzez:
- tworzenie wartościowej treści, którą inni będą chcieli linkować,
- gościnne artykuły na innych stronach,
- współpracę z innymi twórcami,
- aktywność w mediach społecznościowych.
Po wdrożeniu działań SEO kluczowe jest regularne monitorowanie strony i analiza wyników. Google Analytics i Google Search Console dostarczą Ci cennych informacji na temat ruchu na stronie, jego źródeł, zachowań użytkowników oraz ewentualnych problemów technicznych.
Regularna analiza tych danych pozwala na bieżąco dostosowywać strategię SEO i wprowadzać niezbędne poprawki, aby stale poprawiać widoczność strony w wynikach wyszukiwania.
Podstawowe zasady pozycjonowania strony w Google są istotne dla każdego, kto chce zwiększyć widoczność swojej witryny w wynikach wyszukiwania. Zrozumienie i wdrożenie tych zasad (najlepiej na wczesnym etapie) może znacznie wpłynąć na sukces Twojej strony internetowej.
Dowiedz się, jak wypozycjonować stronę w Google. Poznaj czynniki rankingowe Google, które wpływają na ocenę i pozycję Twojej strony.
Jak samodzielnie pozycjonować stronę internetową?
Czy wiesz, że kompleksowa strategia pozycjonowania stron może przynieść realne korzyści dla Twojego biznesu? Nie chodzi tylko o poprawę zajmowanej pozycji w Google, ale także korzyści dla marki i zwiększenie zainteresowania wśród potencjalnych odbiorców.
Musisz wiedzieć, że skuteczne pozycjonowanie to proces długotrwały, wymagający cierpliwości i systematyczności. Jednak dzięki temu poradnikowi zyskasz solidne podstawy, które ułatwią Ci rozpoczęcie przygody z SEO.
Audyt SEO
Zanim zdecydujesz się na samodzielne pozycjonowanie witryny, warto przeprowadzić podstawowy audyt SEO. Taka analiza to świetny początek, bo dowiadujemy się z niego, jak wygląda sytuacja naszej strony.
Audyt pozwala wykryć potencjalne błędy, a dodatkowo działa jak drogowskaz. Wskazuje nam, jakie działania należy podjąć, aby zwiększyć widoczność w organicznych (czyli bezpłatnych) wynikach wyszukiwania Google.
Na rynku znajdziesz spory wybór narzędzi umożliwiających przeprowadzenie takiej analizy. Do najważniejszych z nich należą:
Każde z tych narzędzi umożliwia kompleksowy audyt strony. Oznacza to, że z ich pomocą możesz przeskanować w zasadzie wszystko, co wiąże się z Twoją stroną. Dowiesz się np., jaki ruch organiczny występuje na Twojej stronie i kim są Twoi konkurenci. Poznasz też pozycje, jakie zajmujesz w Google na określone słowa kluczowe.
Dodamy jeszcze, że są to płatne narzędzia, ale bądźmy szczerzy – wybór jednego nie nadszarpnie za bardzo Twojego budżetu. Poza tym, jeśli zaczniesz pracować nad pozycjonowaniem, będziesz używał tego narzędzia regularnie.
Warto też zaprzyjaźnić się z Google Search Console, czyli podstawowym narzędziem do monitorowania strony. Dowiesz się z niego o wszelkich błędach występujących na Twojej witrynie oraz o problemach, z jakimi się mierzy. Dzięki temu możesz szybko zareagować lub poszukać specjalistycznej pomocy.
Kolejnym przydatnym narzędziem jest Google Analytics. To narzędzie gromadzi dane dotyczące Twojej strony, które są niezbędne podczas analiz czy raportowania.
Słowa kluczowe to podstawa
Następnie trzeba wybrać odpowiednie słowa kluczowe, a to wcale nie jest takie proste. Zwłaszcza jeśli nigdy nie miałeś z tym do czynienia. Co więc możesz zrobić? Przede wszystkim postaw na frazy kluczowe, które są związane z treścią Twojej strony. Jeśli oferujesz jakieś usługi lub produkty, zawrzyj je wśród wybranych fraz.
Pomyśl, jakie słowa lub zwroty mogą być wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników, czyli potencjalnych klientów. Skup się też na długich frazach (tzw. long-tail), które są bardziej konkretne i często mają mniejszą konkurencję.
Jeśli nie wiesz, jak podejść do tematu fraz kluczowych w SEO, odwiedź te artykuły:
- Analiza i dobór słów kluczowych
- Jak skutecznie wykorzystać słowa kluczowe?
- Słowa kluczowe jako narzędzie skutecznego pozycjonowania
- Jakie są najlepsze słowa kluczowe dla Twojej witryny?
Jak już wybierzesz właściwe frazy, musisz wiedzieć, gdzie je umieścić. Może się wydawać, że skoro słowa kluczowe są podstawą działań pozycjonerskich, to należy wpychać je wszędzie. I teraz chwila prawdy – takie działanie to idealny przykład na to, czego nie robić.
Poza tym musisz pamiętać, aby nie używać ich w nadmiarze. Skoro już wiemy, że nie umieszczamy słów kluczowych w przypadkowych miejscach, to czas wyjaśnić, gdzie powinny się one znaleźć.
Frazy kluczowe umieszczamy w następujących miejscach:
- meta title i meta description, czyli tzw. znaczniki meta,
- wstęp, czyli inaczej lead. To ten akapit na początku artykułu, który pełni funkcję wprowadzenia do tematu. Zwykle składa się z kilku zdań, w których powinno się zawrzeć też słowa kluczowe,
- nagłówki na stronie. Warto tworzyć je na podstawie interesujących nas fraz kluczowych, bo Google czasami wyświetla określone fragmenty tekstu w wynikach. Są to właśnie konkretne nagłówki związane z zapytaniem wpisanym przez użytkownika,
- treść strony. Należy umieszczać słowa kluczowa, które mają związek z naszą stroną. Tutaj też nie można przesadzać z ich liczbą, bo można sobie zaszkodzić,
- adres URL, który może składać się z samej frazy kluczowej,
- opisy alternatywne grafik (czyli tzw. atrybuty ALT). Powinny nie zawierać nie tylko słowa kluczowe, ale również opisywać, co znajduje się na obrazku,
- linki wewnętrzne, czyli takie, które prowadzą do innych treści w obrębie witryny. W taki sposób możesz linkować np. do innego artykułu na blogu lub do konkretnego produktu w sklepie internetowym. Tutaj fraz kluczowych używa się w tzw. anchor tekście (są to słowa, pod którymi kryje się link). Przykład znajdziesz poniżej – linkujemy tam do innego wpisu na blogu.
Przy okazji zachęcamy do odwiedzenia wpisu na temat technik czarnego SEO. Opisaliśmy tam działania, których powinieneś unikać podczas pozycjonowania swojej strony. Warto też sprawdzić, jakie są najczęstsze błędy pozycjonowania. Gdy już je poznasz, łatwiej będzie Ci ich unikać w swoich działaniach.
Optymalizacja treści i nagłówków
Zacznijmy od tego, że teksty na stronie internetowej muszą być dzisiaj atrakcyjne wizualnie. Jeśli przygotujesz bardzo długi artykuł na jakiś temat, ale będzie składał się z samego tekstu, w dodatku bez formatowania, to pewnie nikt go nie przeczyta. Nawet jeśli będzie ciekawy i merytoryczny. Chcesz wiedzieć dlaczego?
Chodzi o to, że w dzisiejszych czasach konsumowanie treści w internecie wygląda zupełnie inaczej niż kiedyś. Kiedyś wystarczyło dodać tekst na dany temat i użytkownicy go czytali, ciesząc się, że udało im się znaleźć odpowiedź na swoje pytanie lub że ktoś w ogóle poruszył ten temat.
Współcześnie ludzie skanują tekst wzrokiem, rzadko czytają całość, raczej skupiają się na interesujących ich fragmentach. To powód, dla którego tak ważne jest odpowiednie formatowanie tekstu.
Aby przygotować tekst, który będzie zgodny z zasadami SEO, warto skupić się na:
- przygotowaniu ciekawej treści, która będzie oryginalna i wartościowa dla użytkownika. Nie kopiujemy cudzych tekstów, piszemy je samodzielnie, ewentualnie inspirując się tymi, które są dostępne w sieci,
- przestrzeganiu zasad języka polskiego, bo to też świadczy o profesjonalizmie,
- stosowaniu hierarchii nagłówków – jeśli mówimy o artykule, będą to kolejne fragmenty treści, które są w jakiś sposób wyróżnione, najczęściej poprzez pogrubienie. Nagłówki stosujemy zgodnie z ich hierarchią ważności, gdzie H1 oznacza najważniejszy, a H6 najmniej ważny.
Musisz pamiętać zwłaszcza o tym, że na stronie może być tylko jeden nagłówek H1 i będzie nim tytuł strony. Z nagłówków powstaje też spis treści danego artykułu, więc warto je przemyśleć. Przyjmuje się, że każdy nowy nagłówek to nowy wątek. Więcej o nagłówkach przeczytasz tutaj: Optymalizacja nagłówków www,
- budowie teksu – artykuły składają się z tytułu, leadu (czyli wstępu), spisu treści, właściwe treści (poszczególnych nagłówków). Na końcu warto dodać krótkie podsumowanie, a czasami również listę wykorzystanych źródeł,
- wyróżnieniach w tekście – jest to coś, z czym ludzie najczęściej mają problem. Chodzi o pogrubienie wybranych fragmentów tekstu w taki sposób, aby wystarczyło je przeczytać, żeby wiedzieć, czego on dotyczy. Najlepiej zaznaczać fragmenty zawierające słowa kluczowe, ale nie polega to też na wyboldowaniu wszystkich fraz kluczowych w tekście. To wygląda bardzo nienaturalnie, a poza tym wyszukiwarka też tego nie pochwala. Najbezpieczniej pogrubić fragmenty, w których poruszane są istotne kwestie dotyczące tematyki artykułu, a dodatkowo zawierające frazy kluczowe,
- właściwym używaniu słów kluczowych – przede wszystkim skup się na tym, aby frazy kluczowe pasowały do tematyki danej podstrony. Poza tym staraj się umieszczać je w sposób jak najbardziej naturalny, a nie na siłę, bo to nie zadziała. Ostatnia kwestia to zachowanie umiaru – w pozycjonowaniu nie sprawdza się zasada mówiąca o tym, że im więcej, tym lepiej,
- przystępności treści – pamiętaj, że Twój tekst mogą czytać różne osoby. Jedna może być bardziej oczytana, a druga mniej. Dobrą praktyką jest trzymanie się zasady przystępności, czyli staraj się pisać tak, aby każdy był w stanie to zrozumieć. Unikaj długich zdań oraz skomplikowanych zwrotów, które mogą być trudne w odbiorze. Jeśli piszesz o czymś, co wymaga specjalistycznego słownictwa, staraj się wyjaśniać wszelkie trudniejsze kwestie prostym językiem.
Pamiętaj też, aby wzbogacać swoje artykuły różnymi materiałami. Poza tekstem warto umieścić też obrazki, wideo czy infografiki. Ważne, aby były one w jakiś sposób związane z treścią, więc nie wybieraj ich na chybił trafił.
Jeśli chcesz poznać więcej wskazówek na temat tworzenia treści SEO, zapraszamy do odwiedzenia tego wpisu: Jak stworzyć artykuł na bloga, przestrzegając zasad SEO?
Znaczniki meta, czyli metadane
Metadane są niezwykle istotne z perspektywy użytkownika, a dodatkowo są przydatne dla wyszukiwarki. Mówiąc o znacznikach meta, mamy na myśli meta title i meta description. Meta title to tytuł danej strony, który wyświetla się w kilku miejscach: jako pogrubiony tekst w wynikach wyszukiwania, na górze konkretnej strony oraz na karcie przeglądarki.
Przygotowując meta title, skup się na tym, aby zawierał frazy kluczowe ważne z perspektywy tej konkretnej podstrony. Warto zadbać o to, aby słowa kluczowe znajdowały się na początku – im wcześniej, tym lepiej. Zadbaj też o to, aby umieścić je w sposób naturalny między resztą tekstu. Więcej informacji znajdziesz tutaj: Znacznik meta title.
Teraz przechodzimy do meta description, czyli opisu danej strony. To ten krótki tekst, który jest widoczny pod tytułem strony w wynikach wyszukiwania. Jego celem jest określenie zawartości danej strony, czyli służy do zorientowania się, co na tej konkretnej stronie można znaleźć.
W dużej mierze to właśnie od niego zależy, czy użytkownik zdecyduje się przejść na daną podstronę. Postaraj się zawrzeć w nim słowa kluczowe, przy czym najlepiej, aby były one wplecione w tekst jak najbardziej naturalnie. Po więcej informacji zapraszamy do artykułu o meta description.
Optymalizacja grafik
Kolejna ważna sprawa, czyli kwestia optymalizacji grafik na stronie. W pierwszej kolejności zadbaj o rozmiar grafik i ich wagę. Zbyt duże obrazki sprawiają, że strona dłużej się wczytuje, a wszystkim zależy na skróceniu czasu ładowania. W sieci znajdziesz mnóstwo darmowych narzędzi do zmniejszania obrazków, które działają szybko i sprawnie. Popularne są np. Easy Resize czy Tiny JPG.
Zdjęcia, które dodajesz, muszą być związane tematycznie z danym wpisem. Warto się tego trzymać, bo to kolejna rzecz, na którą wyszukiwarka Google zwraca uwagę. Nie przesadzaj też z liczbą grafik, postaraj się, aby nie przeszkadzały one w odbiorze treści. Powinny być taką wisienką na torcie, czyli dodatkiem, który sprawia, że całość jest jeszcze lepsza niż wcześniej.
Następnym krokiem jest dodanie opisu alternatywnego obrazka, czyli tzw. atrybutu ALT. Opis ten pomaga wyszukiwarkom zrozumieć zawartość obrazka, bo na ten moment nie są one w stanie poznać, co znajduje się na zdjęciu.
Miejsce na ten opis zawsze jest odpowiednio podpisane, więc nie powinieneś mieć problemu z jego znalezieniem. Wpisuje się tam krótki opis tego, co przedstawia dana grafika. Dodatkowo możesz zamieścić też słowa kluczowe dla danej strony, ale nie w każdym obrazku, bo to będzie przesada.
Na pewno zwróć uwagę na to, aby umieścić tę frazę w opisie głównej grafiki, a dodatkowo możesz jej użyć również w jakimś zdjęciu znajdującym się w treści.
Na koniec ostatnia rzecz, czyli nazwy grafik. Warto poświęcić moment i odpowiednio nazwać grafiki, które chcesz opublikować. Postaraj się, aby nazwy poszczególnych obrazków były krótkie i pasowały do tematyki wpisu. Jeśli musisz użyć kilku słów, oddzielaj je łącznikiem lub indeksem dolnym, nie używamy tutaj spacji.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Odwiedź artykuł, w którym opisujemy optymalizację grafiki na potrzeby www.
Adres URL
Tutaj obowiązują dwie podstawowe zasady: adres powinien być krótki, a do tego czytelny. Umieszczamy w nim tylko to, co niezbędne, pamiętając, że ma zawierać słowa kluczowe, na których nam zależy. Adres URL ma też opisywać zawartość danej strony, co jest pomocne nie tylko dla użytkowników, ale również dla wyszukiwarek.
Powiedzmy, że mamy na stronie artykuł dotyczący misek dla zwierząt, więc jej adres może brzmieć: „adres-strony/blog/miski-dla-zwierzat”. Na tym przykładzie widać również, że jeśli chcemy użyć kilku słów, to oddzielamy je za pomocą łącznika. Tworząc adresy URL w swoim serwisie, unikaj też używania polskich znaków.
Przyjazny adres URL powinien być też zrozumiały – tak właśnie jest w tym przypadku. Patrząc na niego, wiemy, dokąd nas zaprowadzi, bo zawiera wszelkie konieczne elementy, czyli rodzaj treści (blog) i konkretną podstronę (miski dla zwierząt).
Na koniec dodamy jeszcze, że adresy URL powinny być unikalne, co oznacza, że nie mogą się powtarzać. W przeciwnym razie może dojść do tzw. kanibalizacji słów kluczowych, czyli sytuacji, gdy na jedną frazę wyświetlają się zamiennie 2 podstrony.
Więcej o adresie URL znajdziesz tutaj:
Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie jest kolejnym istotnym elementem optymalizacji SEO, który przynosi korzyści zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarek. Jeśli chcesz sobie odświeżyć, czym są linki wewnętrzne, cofnij się do fragmentu o słowach kluczowych. Wyjaśniliśmy tam, po czym je poznasz.
Skoro to już wiemy, możemy iść dalej. Trzeba przyznać, że linkowanie wewnętrzne ma sporo zalet. Dzięki linkom wewnętrznym użytkownicy mogą łatwiej poruszać się po stronie, znaleźć powiązane treści i pogłębiać swoją wiedzę na dany temat.
Linkowanie wewnętrzne umożliwia też użytkownikom szybsze dotarcie do interesujących ich treści bez konieczności wychodzenia ze strony, którą właśnie przeglądają. Korzystając z linków wewnętrznych, możemy też sprawić, że dana treść będzie kompletna – linki wewnętrzne ją uzupełnią.
Podobnie wygląda kwestia linkowania do konkretnych produktów znajdujących się w sklepie internetowym. Jeśli prowadzisz własny e-commerce, prawdopodobnie tworzysz też treści na bloga, które ich dotyczą. Jest to świetny sposób na dodatkową promocję Twoich produktów, bo więcej osób może trafić do sklepu i je kupić. Linki wewnętrzne można też wykorzystać, odsyłając użytkowników do strony z ofertą.
Poza tym dobrze działają na SEO, bo w ten sposób tworzymy sobie możliwość użycia ważnych dla nas słów kluczowych. Chodzi o tzw. anchor teksty, czyli krótkie zdania, pod którymi znajduje się nasz link. Wspominaliśmy o tym wcześniej (w części o zamieszczaniu słów kluczowych).
Chcesz wiedzieć, jak można je dobrze wykorzystać? To bardzo proste: zamiast pisać, że daną informację lub produkt można znaleźć „tutaj”, możesz napisać np. „sprawdź nasze zmazywalne długopisy”. Najważniejsze jest to, aby umieścić link pod słowami „zmazywalne długopisy”.
Spójrzmy teraz na nie z perspektywy wyszukiwarki. Za pomocą linków wewnętrznych kierujemy roboty wyszukiwarki do innych stron w naszym serwisie. Linkowanie wewnętrzne sprawia, że wyszukiwarki łatwiej zauważają powiązania między różnymi podstronami i treściami na naszej stronie.
Dzięki temu nie mają trudności ze zrozumieniem tematyki strony. Warto dodać, że linki wewnętrzne ułatwiają robotom indeksację strony. To wszystko może wpłynąć pozytywnie na pozycje w wynikach wyszukiwania.
Linkowanie zewnętrzne
Przechodzimy teraz do linkowania zewnętrznego. Nazywamy tak linki, które znajdują się na innych stronach i odsyłają użytkowników do naszej strony. Linkowanie zewnętrzne umożliwia użytkownikom dotarcie do dodatkowych, specjalistycznych zasobów i informacji, co buduje wartość i kompletność treści.
Mogą też prowadzić do wartościowych i wiarygodnych źródeł, tym samym zwiększając ich zaufanie do naszej strony.
Pamiętaj jednak, aby linki pochodziły z wartościowych i tematycznie powiązanych serwisów, a nie przypadkowych. Jest to bardzo ważne, bo tylko w takim przypadku mogą one zwiększyć zaufanie użytkowników do naszej strony i publikowanych przez nas treści.
Co więcej, jest to równie ważne z perspektywy SEO. Chodzi o to, że linki zewnętrzne od stron o wysokim autorytecie są postrzegane przez wyszukiwarki jako wskazówka, że Twoja strona jest wartościowa i godna uwagi. W rezultacie Twoja strona również może zyskać, zwiększając swoje szanse na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Poza tym linki zewnętrzne mogą przyczynić się do zwiększenia widoczności Twojej strony w sieci. Gdy inne strony linkują do Twojej witryny, istnieje większa szansa, że użytkownicy trafią na Twoją stronę podczas przeglądania innych witryn. Takie działanie może też zwiększać ruch na Twojej stronie, jeśli użytkownicy zdecydują się na nią przejść z innego miejsca w sieci.
Teraz przykład: powiedzmy, że prowadzisz bloga dotyczącego zdrowego stylu życia i publikujesz tam artykuły na ten temat. Renomowana strona internetowa zajmująca się dietetyką umieszcza link do jednego z Twoich artykułów na swojej stronie. To właśnie przykład linkowania zewnętrznego.
Część reputacji tamtej strony przelewa się na Twoją, dzięki czemu zwiększa się jej wartość w oczach Google.
Musisz wiedzieć, że link z renomowanej strony o podobnej tematyce może przyczynić się do zwiększenia widoczności Twojego bloga w wynikach wyszukiwania. Poza tym prawdopodobnie przyciągnie też nowych czytelników zainteresowanych tematyką zdrowego stylu życia. Dla wyszukiwarki taki link jest wskazówką, że Twoja strona jest wartościowa i godna uwagi.
Chyba sam widzisz, że linkowanie zewnętrzne jest ważnym elementem strategii SEO, ponieważ poprawia widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Może się tez przyczynić do zwiększenia autorytetu i zaufania zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarki.
Więcej informacji na temat pozycjonowania strony znajdziesz tutaj:
- Na czym polega pozycjonowanie organiczne?
- Optymalizacja sklepu internetowego
- Pozycjonowanie w mapach Google
Może być tak, że po przeczytaniu tego artykułu stwierdzisz, że samodzielne pozycjonowanie strony to jednak nie jest zajęcie dla Ciebie. Jak najbardziej to rozumiemy i uspokajamy – możesz zlecić to naszej agencji i mieć spokój. Jeśli nadal się zastanawiasz, przejrzyj naszą ofertę pozycjonowania stron internetowych. Zapraszamy do kontaktu!
Podsumowanie
Jak widzisz, pozycjonowanie strony na własną rękę jest możliwe. Wystarczy poświęcić trochę czasu, aby nauczyć się podstaw i zacząć wprowadzać niezbędne zmiany. Opracowanie strategii to z początku metoda prób i błędów, ale w miarę upływu czasu i nabywania doświadczenia można poprawić wiele parametrów i zdobyć wyższą pozycję w Google.
W powyższym wpisie opisaliśmy, jak samodzielnie pozycjonować stronę, a tym samym zwiększyć jej widoczność. Mamy nadzieję, że zawarte tutaj wskazówki okażą się pomocne.
Źródła grafik:
Dodaj komentarz