ALBO TO JA
Na co dzień spotykamy się z dużą liczbą stron internetowych. Sprawdzamy najnowsze wiadomości, potrzebujemy inspiracji na rodzinny obiad czy szukamy firmy, który solidnie wykona instalację fotowoltaiczną. Pomimo tego, że każda ze stron wydaje nam się na pierwszy rzut oka całkowicie różna, to można jednak wyodrębnić charakterystyczne elementy, które są na nich nadzwyczaj często spotykane.
Czy to oznacza, że nie powinniśmy ich mieć na swojej witrynie? Wręcz przeciwnie! Pewnego rodzaju schematyczność strony sprawia, że użytkownik nie czuje się zagubiony i nie musi skupiać się na szukaniu potrzebnych mu informacji.
Musimy pamiętać o tym, że strony internetowej nie tworzymy dla nas samych, tylko przede wszystkim dla naszej grupy docelowej — internautów, jak i robotów indeksujących strony.
Spis treści
- Uniwersalne elementy strony internetowej
- Czy elementy strony mają wpływ na SEO
- O jakich elementach powinniśmy podczas tworzenia własnej strony internetowej
- Podsumowanie
Uniwersalne elementy strony internetowej
Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że w zależności od rodzaju strony, będą występować na niej całkowicie inne typowe segmenty. Są jednak takie elementy, które pasują do większości stron. Taka galeria zdjęć będzie tak samo przydatna w przypadku sklepu internetowego, jak i firmy budowlanej. Internauci są do takich elementów przyzwyczajeni i w momencie, gdy na stronie brakuje, któregoś z takich elementów to czują się na niej zagubieni. Musimy o tym pamiętać podczas pisania briefu lub projektowania własnego portalu internetowego.
Brief
Dokument będący swego rodzaju ankietą, w której klient przedstawia swoje oczekiwania odnośnie przygotowania projektu, strony internetowej czy kampanii reklamowej. Brief jest dla agencji fundamentem do zrozumienia oczekiwań i potrzeb klienta. Warto jest poświęcić mu sporo uwagi, ponieważ od niego jest w stanie zależeć finalny efekt prac.
Dobry brief powinien zawierać takie elementy jak dane i opis firmy, informacje na temat strategii, konkurencji, grupy docelowej, celów przedsiębiorstwa oraz wszelkie informacje charakterystyczne dla działalności. W przypadku strony internetowej dobrze jest zawrzeć informacje o odnośnie preferowanego stylu, potrzebnych funkcjonalności i zawartości, jaką chcemy na niej umieścić.
Wyjaśnienie
Czy elementy strony mają wpływ na SEO?
Zdecydowanie tak. Projektując swoją stronę internetową pod kątem jak najlepszego zaindeksowania jej w wynikach wyszukiwania należy pamiętać o paru kwestiach. Mogą to być najprostsze zabiegi jak, dla przykładu, poprawne użycie znaczników HTML. Dzięki nim wszystkie nasze treści będą prawidłowo interpretowane i łatwiejsze będzie indeksowanie strony w wyszukiwarkach. Meta title wskazuje robotom indeksującym, co znajduje się na stronie, a użytkownikom – czego dotyczy dana podstrona.
Musimy pamiętać, że treść na stronie internetowej jest kluczem do sukcesu. Dlatego jeśli nie czujemy się na siłach, aby pisać je we własnym zakresie, warto zlecić takie zajęcie specjalistom, którzy napiszą go poprawnie gramatycznie i językowo. Nie dość, że jest to oznaką profesjonalizmu, ale też będzie to content zoptymalizowany pod kątem SEO. Takie treści o odpowiedniej strukturze i zawierające słowa kluczowe są łatwiejsze do zrozumienia przez roboty indeksujące. Dzięki temu wzrasta szansa, że ruch zostanie przekierowany właśnie na naszą stronę.
O jakich elementach powinniśmy podczas tworzenia własnej strony internetowej?
Na które elementy trzeba zwrócić uwagę naszym zdaniem?
Na co wpływają i jakie mają znaczenie?
Zastanawiając się nad każdym z nich, widzimy jak uniwersalne są to elementy. Możemy zastosować je praktycznie na każdej stronie i mają one realny wpływ na odczucia z użytkowania strony.
Jakie to elementy?
1. Nawigacja
To jedna z podstawowych części strony, która odpowiedzialna jest za sprawne poruszanie się po niej. W przypadku landing-page’a będzie to proste przenoszenie użytkownika do odpowiednich sekcji, ale co w przypadku większych stron? W tym momencie dobrze zaprojektowana nawigacja staje się drogowskazem, który w bardzo łatwy sposób pozwala dostać się do interesującej nas części strony.
Landing-page
Pojedyncza strona internetowa mająca konkretny cel — wypełnienie formularza czy sprzedaż konkretnego produktu. Powinna być wypełniona prostą i zrozumiałą treścią i kierować odbiorcę do podjęcia akcji. Może być to strona docelowa, na którą użytkownik będzie przekierowany w momencie kliknięcia reklamy lub banera.
Wyjaśnienie
Na dużych i rozbudowanych stronach z racji dużej ilości podstron często spotyka się większe menu wraz z zagnieżdżeniami wewnątrz. Analogiczna sytuacja pojawia się w przypadku sklepu internetowego. Potencjalnemu klientowi będzie o wiele łatwiej znaleźć interesujący go produkt na podstawie trafnie zaprojektowanych kategorii, które będą znajdować się w nawigacji.
2. Logo i nazwa firmy
Tworząc własną witrynę mamy w tym konkretny cel. Niezależnie od tego czy będzie to sprzedaż konkretnego produktu lub zaprezentowanie usług naszej firmy, zawsze będziemy chcieli zostać zapamiętani. Naturalnym jest fakt, że chcemy zatrzymać naszych klientów na dłużej. Właśnie dlatego tak ważne jest umieszczenie loga i nazwy firmy. Jest to przykuwający uwagę element, z którym będziemy kojarzeni i warto zadbać, aby był maksymalnie dopracowany.
Stworzenie loga jest więc kluczowe i dodatkowo jest pierwszym krokiem w stronę budowania identyfikacji wizualnej. Jest też idealnym elementem do tego, aby nakierować odbiorcę na główne priorytety i wartości naszego przedsiębiorstwa. Tutaj z pomocą przychodzą graficy, którzy są w stanie pomóc nam zaprojektować odpowiednie logo dla naszej firmy.
3. Baner
Może to być pierwszy element strony, który rzuca nam się w oczy po jej otworzeniu. Zdecydowanie powinien być atrakcyjny wizualnie, ale jednak na tyle prosty i estetyczny, aby nie odwracać uwagi od tekstu, który chcemy na nim umieścić. Możemy tu wprowadzić odpowiedni akcent kolorystyczny, zachęcić odbiorców do sprawdzenia następnych elementów strony czy wstępnie przedstawić naszą działalność. Nie dość, że jest to efektowny element strony internetowej, to też bardzo funkcjonalny przez możliwość zachęcenia odbiorców do konkretnego działania (np. wypełnienia formularza kontaktowego).
Banner na całą szerokość ekranu może być idealną alternatywą dla sliderów. Za możliwość przewijania zdjęć wraz z tekstami musimy jednak „zapłacić” podwyższonym czasem wczytywania strony. Po wprowadzeniu Core Ceb Vitals, slidery znacząco obniżają ocenę wydajności strony.
Core Web Vitals
Nowy czynnik rankingowy Google, który stawia nacisk na wrażenia z użytkowania strony na urządzeniach mobilnych. Są one dobrane pod kątem jak najlepszej szybkości ładowania strony oraz jej responsywnością. Parametr ten będzie mieć wpływ na wyniki wyszukiwania strony. Do kluczowych wskaźników należą m.in. czas potrzebny do załadowania głównego, największego elementu strony, czas umożliwiający interakcję ze stroną oraz niestabilność wizualna strony, a więc nieoczekiwane przesunięcie jej elementów.
Wyjaśnienie
4. Slider
Innymi słowy, karuzela, którą możemy przewijać ręcznie bądź automatycznie i umieścić na niej praktycznie dowolne treści na stronie internetowej. Mogą to być obrazki, zdjęcia czy teksty, a więc jest przez to bardzo uniwersalny.
Slider możemy jednak bez przeszkód umieścić na środku lub końcu strony. Jest on idealnym narzędziem do pokazania naszym odbiorcom dużej ilości treści w spójnej formie. Takie niezbędne sekcje jak opinie i referencje czy partnerzy i marki, z którymi współpracuje nasza firma, będą rewelacyjnie się prezentować w takiej formie. Umieszczenie ich w formie galerii lub listy jest również dobrym pomysłem, ale nie na stronie głównej, tylko takiej dedykowanej pod konkretny cel. Slider pozwala nam skondensować treść do granic możliwości, a przy okazji dostajemy możliwości przekierowania potencjalnego klienta na odpowiednią podstronę.
5. Nagłówki
Nagłówki pozwalają nam przykuć wzrok czytającego i podzielić odpowiednio treść na stronie. Poprawiają przez to jej czytelność i sprawiają, że tekst będzie łatwiejszy do przeczytania. Przy ich tworzeniu warto wykazać się kreatywnością i dzięki nim zainteresować czytelników.
Pamiętaj, że nagłówki mają wpływ na pozycjonowanie naszej strony w wyszukiwarkach. Warto więc umieścić w nich słowa kluczowe i ograniczyć ich długość. Dobrą praktyką jest też używanie unikalnego nagłówka głównego H1 na każdej z podstron i dbać o ich hierarchię.
Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o nagłówkach, zapraszmy do zapoznania się z naszym artykułem https://famatech.pl/blog/optymalizacja-naglowkow-www
6. CTA — Call to action
Każda strona internetowa ma swój cel. W zależności od jej charakterystyki może to być zachęcenie do sprawdzenia naszej oferty, sklepu internetowego czy skontaktowania się za pomocą formularza.
Tutaj z pomocą przychodzą sekcje i przyciski CTA — czyli call to action. Prostą zachętą do działania możemy znacząco zwiększyć grono naszych klientów. Należy jednak pamiętać o tym, aby ten element wyróżniał się, a umieszczony na nim tekst był prosty i czytelny w przekazie.
Call to action jest też stosowane w przypadku marketingu. Umieszczenie go na banerach i contencie przygotowanego w ramach kampanii Google Ads może zagwarantować nam większą skuteczność umieszczanych reklam.
7. Dane kontaktowe i formularz kontaktowy
Sekcja lub strona kontaktowa jest fundamentem praktycznie każdej strony. Pozwala nam bezpośrednio nawiązać współpracę z klientem czy odpowiedzieć na nurtujące go pytania. Można tu umieścić nader funkcjonalny formularz kontaktowy, dzięki któremu potencjalny klient może szybko pozostawić swoje dane kontaktowe i zawrzeć przy okazji krótką wiadomość.
Walka ze spamem
W przypadku formularzy warto zainteresować się metodą na walkę ze spamem. Może to być honeyspot, czyli niewidoczny element, który jest pułapką na oprogramowanie automatycznie wypełniające kolejne komórki. Warto zainteresować się też klasycznym rozwiązaniem reCAPTCHA, które wykorzystując prosty quiz, dopuszcza do wysłania formularza tylko człowieka.
Wskazówka
Dobrym zabiegiem na stronie kontaktowej jest też umieszczenie „tradycyjnych” informacji o firmie takie jak adres, numer telefonu czy e-mail. Użytkownik ma wtedy wybór, z której formy kontaktu będzie mu najprościej skorzystać.
8. Strona „o nas”
Na pierwszy rzut oka taka podstrona może wydawać się zbędna, jednak wystarczy wczuć się w rolę potencjalnego odbiorcy. W momencie gdy pokazujemy naszą firmę od strony ludzi, zespołu od razu wzbudzamy większe zaufanie. Nie musi być to przedstawienie rozbudowanej historii przedsiębiorstwa, albo naszego barwnego życiorysu, ale wystarczy kilka zdjęć i krótki opis, aby nadać naszej stronie autentyczności.
W momencie gdy zdalna rzeczywistość stała się normą, pokazanie twarzy przed klientami sprawia, że nadajemy naszej firmie takiego fizycznego charakteru. Uświadamiamy tym samym naszych klientów, że jesteśmy otwartymi ludźmi, którym warto zaufać.
9. Galeria i portfolio
Wspominając o zaufaniu, warto poruszyć też zagadnienie galerii i naszego portfolio. Nie każdy typ strony internetowej będzie wymagał takiego elementu, ale w przypadku firmy oferujących usługi albo osób kreujących własną markę osobistą będzie to kluczowe. Możemy zatem wszystkie zdjęcia umieścić w pełnoekranowej siatce, albo zastosować podział na kategorie. Wszystko zależy od naszego pomysłu i kreatywności.
Ciekawym rozwiązaniem galerii zdjęć jest Masonry Grid. Z języka angielskiego dowiadujemy się, że termin ten jest związany z murarstwem. Istotnie przypomina to budowanie naszej galerii z użyciem kolejnych cegiełek. Taki układ dopasowuje pozycje każdego ze zdjęć i umieszcza je w optymalnym dla nich miejscu na stronie. Rozwiązuje on również problem zdjęć o różnych proporcjach.
10. Footer
Elementem kończącym większość stron powinna być stopka, na której możemy wprowadzić np. skrócone informacje kontaktowe. Dobrą opcją jest również powtórzenie nawigacji czy załączenie informacji odnośnie polityki prywatności. Bardzo ważne jest to, aby nie zamieszczać tutaj zbyt dużo treści. Zastosujmy tu zasadę „less is more” i wprowadźmy tutaj tylko niezbędne treści. Jest to świetny element strony do umieszczenia w nim linków do social mediów — najlepiej w formie wygodnych ikonek.
Nie warto w footerze jednak upychać na siłę słów kluczowych. Wcześniej taki zabieg podnosił pozycję w wyszukiwarkach, jednak dziś zmieniły się algorytmy indeksowania stron i należy się tego wystrzegać.
Podsumowanie
Czy to wszystkie elementy? Oczywiście, że nie! Musimy pamiętać o tym, że strona internetowa powinna być maksymalnie dopasowana do potrzeb danej osoby lub firmy. Jest to dość elastyczny twór, który może zostać napisany w taki sposób, aby spełniał nasze oczekiwania. Warto jednak na samym początku zaznaczyć, na których elementach nam zależy oraz co i w jakiej formie będziemy chcieli na naszej stronie zamieszczać. Najważniejsze jest to, aby zadbać o wszystkie elementy już na etapie projektowania strony internetowej.
Dodaj komentarz