Cele marketingowe - Stwórz podstawę skutecznej promocji online! | Famatech
Jak sformułować cele marketingowe firmy?

Dobry plan to podstawa skutecznego działania - również w promowaniu biznesu online. Kluczowe w całym procesie jest wyznaczenie celu. To on nadaje tempo i wskazuje kierunek.

Cele marketingowe to założenia, które pomogą Ci podjąć konkretne działania związane z promocją i wizerunkiem Twojej firmy.

Chcesz poprawić widoczność w sieci? A może dotrzeć do nowych klientów lub zaprezentować nowy produkt?

Stwórz z nami listę celów marketingowych i przejmij kontrolę nad działaniami reklamowymi, tak by dawały realne rezultaty.


Spis treści

  1. Cele marketingowe - Co to?
  2. Jak wyznaczać cele? Metoda SMART
    1. S jak Specific - Sprecyzowany
    2. M jak Measurable - Mierzalny
    3. A jak Achievable – Osiągalny
    4. R jak Relevant– Istotny
    5. T jak Time-bound - Określony w czasie
  3. Cele marketingowe szyte na miarę
    1. 1. Klienci
    2. 2. Konkurencja
    3. 3. Oferta
    4. 4. Zasoby
    5. 5. Oczekiwania
    6. Wskaźniki sukcesu - KPI
    7. Przykłady celów marketingowych
    8. Pomyśl o strategii marketingowej
    9. Podsumowanie

    Cele marketingowe - Co to?

    Cele marketingowe porządkują działania związane z promocją Twojego biznesu i usprawnianiem procesu sprzedaży. Wszystko po to, by wspierać nadrzędny cel każdego przedsiębiorstwa: dawać wartość klientom i czerpać z tego zysk.

    To jasno zdefiniowane założenia, które pomogą Ci poprawić jakość całego procesu sprzedaży od dotarcia do potencjalnych klientów aż do skutecznej realizacji zamówienia. Dzięki temu zyskasz ich uznanie i chętniej będą do Ciebie wracać lub polecać Twoje usługi innym.

    Ścieżka zakupowa w  e-commerce z przykładowymi celami marketingowymi

    Przykładowe cele marketingowe na różnych etapach zakupu w sklepie internetowym


    Celów marketingowych może być więcej. Sprzedaż to wieloetapowy proces. Każdy z nich ma inną specyfikę i wymaga innych działań wspierających. Dla każdego z nich możesz ustalić inny cel. Dzięki temu minimalizujesz straty i zwiększasz zyski na wszystkich możliwych frontach.

    Taką listę celów możesz zamknąć w strategii marketingowej Twojej firmy i na tej podstawie opracowywać szczegółowe plany działania. Tak opakowane będą skutecznym narzędziem, z którego będą mogli korzystać wszyscy pracownicy z korzyścią dla całego biznesu.

    Postaraj się stworzyć własną listę założeń i strategię - nie korzystaj z gotowców.

    Każdy biznes jest inny i działa w różnych warunkach. Dlatego inaczej będą wyglądać cele dla nowego sklepu internetowego w niszowej branży, inne będą dla przedsiębiorstwa oferującego usługi lub dla firmy sprzedającej subskrypcję na swoje oprogramowanie.

    Nie ma listy idealnych celów dla każdego. Trzeba poświęcić trochę czasu na opisanie własnych, ale jeśli zrobisz to dobrze, nie będzie to stracony czas!


    Jak wyznaczać cele? Poznaj metodę SMART

    Cele definiujemy po to, żeby nadać naszym działaniom konkretny kierunek i osiągnąć określony efekt. Dobry cel będzie motywował do działania, przynosił realne korzyści i wskazywał ścieżki realizacji.

    W definiowaniu takich założeń pomaga metoda SMART. Każda kolejna litera jej nazwy wskazuje na cechę poprawnie określonego celu.

    Schemat metody Smart

    Schemat opisujący metodę SMART


     

    S jak Specific - Sprecyzowany

    Im dokładniej określisz, co chcesz osiągnąć, tym większe szanse, że to zrobisz.

    Jasno zdefiniuj cel - tak, by nie było wątpliwości, co jest do zrobienia. Szczegóły dodają pewności, zwiększą motywację i pomogą ustalić konkretne działania.

    Przykład?

    Cel 1: "Rozreklamować usługę rozliczania PIT-37."

    Cel 2: "Dotrzeć z ofertą rozliczania PIT-37 do osób w wieku 25-35 lat."

    Pierwszy cel jest bardzo ogólny. Nie wskazuje zakresu działań, nie ma żadnych szczegółów.

    Drugi wskazuje, co robić (pokazać ofertę), do kogo kierujemy działanie (osoby rozliczające PIT-37 w określonym wieku), a to prowadzi nas do określenia JAK to zrobić.

    Skoro to oferta dla młodych to może reklama na portalu społecznościowym, albo webinar? Może współpraca z lokalną instytucją lub fundacją? W głowie od razu zaczynają pojawiać się pomysły!

     

    M jak Measurable - Mierzalny

    Wiesz już, co robić. Warto też mieć pojęcie, na jakim etapie realizacji jesteś i kiedy otworzyć szampana na świętowanie sukcesu.

    Wróćmy do przykładu z ofertą rozliczania PIT. Jak sprawić, żeby był mierzalny?

    Dodaj parametr!

    Cel: "Dotrzeć z ofertą rozliczania PIT-37 do 300 osób w wieku 25-35 lat."

    Możesz też wybrać wskaźnik związany z wybranym sposobem działań, np.:

    Uzyskać 1000 kliknięć reklamy oferty rozliczania PIT-37 skierowanej do osób w wieku 25-35 lat.

    Dzięki temu możesz kontrolować stan prac i ich efekt bardzo dokładnie. Możesz też przewidywać, czy obrany kierunek rzeczywiście da założone efekty, czy może jednak należy coś zmienić w planie działań.

     

    A jak Achievable – Osiągalny

    Owszem ambitne cele motywują do działania, ale uważaj, żeby nie przesadzić ze skalą.

    Jeśli prowadzisz małe jednoosobowe biuro księgowe, nie zakładaj dotarcia z reklamą rozliczeń PIT do wszystkich Polaków w wieku 25-25 lat

    Dlaczego?

    Według szacunkowych danych z 2015 r. takich osób w naszym kraju jest ok. 8,6 mln. Zakładając, że połowa z nich potrzebuje pomocy w rozliczeniu (4,3 mln osób), a na twoją ofertę zdecyduje się tylko 1% - otrzymasz 43 000 zleceń. Zdążysz obsłużyć wszystkie przed końcem okresu rozliczeniowego?

    Taka skala ma też drugi aspekt: koszt. Dotarcie do takiej liczby osób ma określoną cenę. Zasięg jest spory, a dodatkowo nie jesteś jedynym graczem na rynku. W Google Ads stawka górna za kliknięcie reklamy wyświetlanej na hasło "biuro rachunkowe rozliczenie pit" wynosi 3,56 zł.

    4 300 000 kliknięć x 3,56 zł = 15 308 000 zł

    Potrzebujesz ponad 15 mln złotych na reklamę, aby osiągnąć taką skuteczność! Fakt, możesz znaleźć inne opcje dotarcia, ale koszty i tak raczej pozostaną wysokie.

    Dlatego określ cel, który będzie dla Ciebie korzystny i możliwy do realizacji. Skup się np. na osobach z Twojej najbliższej okolicy. Skala mniejsza, ale nie oznacza to, że zyski nie będą satysfakcjonujące.

     

    R jak Relevant– Istotny

    Cel musi mieć dla nas określoną wartość. Za zrealizowanym założeniem powinien iść konkretny zysk.

    Wróćmy do przykładu z rozliczeniami PIT. Zyskiem w tym przypadku są pieniądze za zdobyte zlecenia.

    Większy sezonowy przychód za rozliczenia to nie jedyna korzyść. Jeśli na pozostałych etapach realizacji dasz z siebie wszystko, jest szansa, że ci klienci wrócą do Ciebie za rok, polecą Cię innym lub zgłoszą się z kolejnymi zadaniami.

    Prawda, że to fantastyczna perspektywa rozwoju?

    Istotność celu marketingowego określaj na podstawie celów ogólnych Twojego biznesu: czy zmiany są zgodne z twoją polityką i misją? Czy realnie wpłyną na rozwój przedsiębiorstwa? Czy nowe produkty/umiejętności są konieczne do zwiększania przychodów?

     

    T jak Time-bound - Określony w czasie

    Ostatnią cechą dobrze zdefiniowanego celu jest określenie w czasie. To bardzo istotny czynnik. Dlaczego?

    Po pierwsze motywuje do działania. Patrząc na upływające w kalendarzu dni, łatwiej jest się zebrać i zacząć działać. Inaczej istnieje duże ryzyko, że będziesz spychać cel "na potem", które nigdy nie nadejdzie. Przepadną w ten sposób wszystkie szanse i benefity związane z jego osiągnięciem (większy przychód, nowi klienci i polecenia...).

    Po drugie ułatwia ustalenie planu działań. Jeśli zakładasz dotarcie do osób rozliczających PIT-37, dobrze byłoby zrobić to na początku roku, gdy dostają dokumenty do ręki i zastanawiają się, co z nimi zrobić.

    Powyższy przykład dotyczy działań sezonowych. Możesz też założyć cel bardziej ogólny. Przykład?

    Masz sporo zleceń i powoli nie wyrabiasz - chcesz zatrudnić kogoś do pomocy, ale aktualna liczba klientów jest jeszcze za mała, by zaproponować cały etat. Twoim celem może się więc stać zwiększenie liczby zleceń o 10 w ciągu 2 miesięcy. Tak by móc po okresie próbnym zapewnić nowemu pracownikowi pracę w pełnym wymiarze godzin.


    Cele marketingowe szyte na miarę

    Jak pewnie zauważyłeś, propozycje dobrze zdefiniowanych celów zawierają konkretne liczby i dotyczą szczegółowo określonych przestrzeni działania.

    Skąd wziąć te liczby? Skąd wiedzieć, które przestrzenie potrzebują usprawnień? Gdzie kryją się pomysły, które dadzą największe zyski?

    Zrób analizę!

    Przyjrzyj się dokładnie procesom w Twojej firmie. Rozejrzyj się też wokół: sprawdź otoczenie Twoich klientów i weź pod lupę konkurentów. Znajdziesz tam odpowiedzi na to, co jest do poprawy i w jaki sposób poszerzać zasięgi.

    Jak przeprowadzić taką analizę?

    W kolejnych podrozdziałach znajdziesz pytania pomocnicze podzielone na pięć kluczowych grup. Pomogą Ci ustalić, jaki jest stan marketingu Twojej firmy i wstępnie określić, na jakie działania możesz sobie pozwolić.

    Gotowy?

     

    1. Klienci

    To jedna z najbardziej kluczowych kwestii. Wszystkie działania (reklamowe i nie tylko) są skupione na klientach, dlatego warto poznać ich jak najlepiej.

    Zastanów się: Kto od Ciebie kupuje? Kto korzysta z Twoich usług?

    Nie zatrzymuj się na prostych odpowiedziach. Im więcej wiesz, tym większa szansa, że Twoje działania będą skuteczne.

    Przydadzą się informacje ogólne (wiek, płeć, lokalizacja itp.) i bardziej szczegółowe związane np. z zainteresowaniami, przechodzeniem całego procesu zakupu.

    Dane ogólne typu płeć, wiek, ogólne zainteresowania pomogą wstępnie określić:

    • sposób, w jaki zwracać się do potencjalnych klientów (czy bardziej swobodny, czy formalny i specjalistyczny ton wypowiedzi)
    • gdzie ich szukać (z jakich portali mogą korzystać, jak poruszają się po Internecie, co skłania ich do zakupów, z jakimi trudnościami mogą się mierzyć).

    Poza tymi informacjami istotne jest to, jakie cechy i zachowania wykazują jako Twoi klienci w procesie zakupu. Jak je określić?

    Wejdź w buty klienta i przejdź z nim tzw. ścieżkę zakupu. Prześledź, jak podejmują decyzję i co robią, zanim klikną „Dodaj do koszyka” lub „Zadzwoń”:

    • Jak szukają produktu/usługi?
    • Jakie potrzeby zaspokaja Twój produkt?
    • Jakie problemy rozwiązuje?
    • Skąd dowiadują się o Twojej ofercie?
    • Co skłania ich do zakupu u Ciebie?
    • Jakie problemy i wątpliwości napotykają podczas całego procesu zakupu?

    Notuj wszystkie odpowiedzi i dane. Na ich podstawie możesz np. stworzyć persony.

    Persona to fikcyjna postać, która reprezentuje grupę Twoich klientów – taki stereotypowy klient, który przedstawia najbardziej charakterystyczne wspólne cechy, cele i obawy osób, które kupują Twoje produkty lub usługi.

    To narzędzie, które pomoże Ci tworzyć komunikaty i ofertę dopasowane do Twoich odbiorców.

    Przykładowa persona

    Przykładowa persona klienta sklepu z eko zabawkami


    Każdy element persony jest ważny. Metryczka i zdjęcie pomogą zmienić Twoje podejście w komunikacji z potencjalnymi klientami. Nie będzie to już anonimowy tłum, tylko konkretni ludzie. Ich cele i potrzeby będą wyznacznikiem Twoich działań - w końcu to dla nich tworzysz swoje produkty i oferujesz usługi. Obawy, które wyrażają to w gruncie rzeczy przeszkody, które musisz pokonać, aby sięgneli po Twoje rozwiązanie, to również szansa na wprowadzenie jakiejś małej innowacji do procesu sprzedaży.

    Czasem wystarczy jedna persona, czasem warto stworzyć kilka. Wszystko zależy od tego jak zróżnicowana jest Twoja oferta. Uważaj jednak, żeby nie przesadzić z ich liczbą. Stworzenie zbyt wielu grup docelowych i ich reprezentantów w postaci preson może utrudnić, zamiast uprościć działania.

    Gdzie szukać danych?

    • Lista byłych i aktualnych klientów (przebieg współpracy z nimi, ich i Twoje uwagi do całego procesu)
    • Rozmowa z pracownikami dział sprzedaży i obsługi klienta
    • Statystyki z programów analitycznych
    • Statystyki profili społecznościowych i innych kanałów dotarcia

    Dane z systemów dadzą Ci ogólny ogląd. Z nich najczęściej uzyskasz informacje podstawowe. Najcenniejszym źródłem są rozmowy z pracownikami działów sprzedaży i obsługi klienta. Od nich uzyskasz szczegóły związane z procesem zakupu. Warto poprosić ich o pomoc w stworzeniu person.


     

    2. Konkurencja

    Po pierwsze sprawdź, z kim konkurujesz. Może masz gotową listę rynkowych rywali. Uwaga! Może się okazać, że w zależności od przestrzeni działania nazwy firm i podmiotów mogą się na niej zmieniać.

    Przykład: prowadzisz sklep ze sprzętem do wspinaczki i chcesz przenieść działalność do Internetu. Poza lokalnymi sklepami, które były Twoją "naturalną" konkurencją, powinieneś dopisać duże sklepy sieciowe, czy serwisy aukcyjne i porównywarki cenowe.

    Jeśli zweryfikowałeś już listę konkurentów, czas wziąć ich pod lupę. Sprawdź:

    • Czy i jakie prowadzą działania marketingowe?
    • Na jakich platformach są widoczni?
    • Z kim współpracują?

    Dzięki temu zainspirujesz się i znajdziesz miejsca, w których Ty również możesz działać - jak oni. Po dokładnym zbadaniu sprawy i porównaniu z informacjami z punktu 1 jest też szansa, że znajdziesz lukę w działaniach rywali, którą możesz wykorzystać.

    Gdzie szukać danych?

    • w wyszukiwarce
    • na portalach społecznościowych
    • w katalogach i na portalach branżowych
    • na stronie internetowej konkurencji

    Konkurencja może dostarczyć Ci jeszcze więcej wartościowych danych i pomysłów na usprawnienia. Skorzystaj ze szczegółowych pytań w punkcie 3.

     

    3. Oferta

    Może wydawać się to całkiem oczywiste, ale jak zwykle diabeł sukces tkwi w szczegółach!

    Internet daje ogrom możliwości. Dla potencjalnych klientów to raj! Dla przedsiębiorców dżungla, w której trzeba przetrwać i pokonać (ciągle rosnącą) konkurencję.

    Zastanów się: Co oferuję moim klientom?

    Skup się nie tylko na produktach i usługach – przedsiębiorstw i sklepów o podobnym do Twojego asortymencie prawdopodobnie w sieci można znaleźć wiele. Zastanów się, co jest Twoim wyróżnikiem na tle konkurencji.

    Jak szukać wyróżników?

    Zobacz, co oferuje konkurencja i zestaw to z Twoją ofertą:

    • Czy jest coś w Twojej ofercie, czego nie ma u innych?

    Np.: Dodatkowe wsparcie posprzedażowe? Ekologiczne opakowania produktów? Więcej opcji dostaw?

    • Co ma konkurencja, a nie masz Ty?
    • Co komplementują i na co narzekają klienci - Twoi i Twojej konkurencji?

    Czy jest coś, co szczególnie chwalą w kontakcie z twoim biznesem? Np. profesjonalną obsługę, bezproblemowe szybkie zwroty, ładnie zapakowane produkty itp. Wszystko to może stać się Twoim wyróżnikiem. Elementem oferty, który ostatecznie przekona kogoś do zakupu właśnie u Ciebie.

    Zabieraj feedback

    Daj ludziom możliwość dzielenia się swoimi wrażeniami ze współpracy z Tobą. To kopalnia wiedzy i pomysłów na usprawnienia. Trudne opinie również mogą być wartościowe! Jeśli to konstruktywna krytyka, wskaże Ci konkretne miejsca do poprawy.

    Wskazówka

    Przyjrzyj się też komunikacji z klientem:

    • Czy są zadowoleni z obsługi i realizacji powierzonych zadań?
    • Jaki kontakt preferują?
    • Z jakich kanałów komunikacji korzystają najczęściej?

    Gdzie szukać danych?

    • Komentarze i opinie o Twoim biznesie (np. komentarze i oceny na profilach społecznościowych, w wizytówce Google, portalach typu Panorama Firm i katalogach branżowych)
    • Rozmowa z działem sprzedaży i obsługi klienta
    • Referencje
    • Ankieta satysfakcji klienta
    • Oferta konkurencji i opinie o niej

     

    4. Zasoby

    Ta przestrzeń jest już bardziej związana z Twoimi możliwościami. Wcześniej szukaliśmy przestrzeni do usprawnień, teraz sprawdzamy, jakie są szanse na ich realizację.

    Zastanów się: Co mogę wykorzystać do realizacji celów? Co mnie ogranicza?

    Przyjrzyj się dokładnie, czym dysponujesz:

    • Ile czasu możesz przeznaczyć na działania?
    • Czy i jakie masz materiały i treści, które możesz wykorzystać do promocji?
    • Jaki budżet możesz przeznaczyć na działania?
    • Czy masz pracowników, którzy mogą się zająć promocją?
    • Czy bardziej opłaca Ci się oddelegować działania firmie zewnętrznej?
    • Jakie narzędzia masz do dyspozycji?
    • Czy warto wdrożyć nowe rozwiązania (oprogramowanie, czy sprzęt), który w płynie na realizację celu?

    Dokładne określenie zasobów pozwoli Ci uporządkować powstałą do tej pory listę usprawnień i pomysłów. Podziel ją na osiągalne w najbliższym czasie, przyszłościowe i te, które nie mają szans na realizację.

    Gdzie szukać danych?

    • raporty finansowe (określenie zasobów finansowych)
    • porozmawiaj z pracownikami :)
    • poproś o konsultacje specjalistę z danej dziedziny

     

    5. Oczekiwania

    Niektóre z działań wymagają czasu i ich efekty nie są widoczne od razu. Twoje oczekiwania pomogą ostatecznie przesiać listę pomysłów i uporządkować jej kolejność.

    Na jakim etapie jest Twój biznes? Zaczynasz? Jest ok, ale wyniki mogłyby być lepsze? Chcesz poszerzyć działalność?

    To pomoże określić:

    • Czy możesz sobie pozwolić na czekanie na efekty?
    • A może potrzebujesz rozwiązania, które od razu doprowadzi klientów do Ciebie?

    Po takiej konfrontacji pomysłów z rzeczywistością możesz z ogólnych stwierdzeń i diagnoz stworzyć listę celów.


    Wskaźniki sukcesu - KPI

    Wiesz już, że cele marketingowe powinny być specyficzne, mierzalne, osiągalne, istotne i określone w czasie. Wszystko to wiąże się z konkretnymi liczbami - kierunki działań i pomysły już masz.

    Do określania rezultatów działań używamy KPI (Key Performance Indicator), czyli po polsku Kluczowych Wskaźników Efektywności.

    Nie ma gotowej listy wszystkich możliwych parametrów, które pomagają w mierzeniu skuteczności. Każdy Twój cel może mieć swoje własne i specyficzne KPI.

    Jak wybrać parametry, które określą czy sukces został osiągnięty?

    1. Zastanów się, nad czym będziesz pracował i co chcesz zmierzyć.

    Realizując pomysł na nowe usprawnienie, chcesz zwykle poprawić pewną konkretną rzeczywistość Twojego biznesu. Każdą z nich da się w konkretny sposób opisać.

    Sytuacja jest prosta, gdy dotyczy np. zwiększenia sprzedaży - patrzysz na słupki zysków, liczbę transakcji itp. Co mierzyć, jeśli chcesz poprawić zadowolenie klienta? Możesz np. sprawdzać wzrost liczby pozytywnych komentarzy, średniej oceny w postaci gwiazdek na Twojej stronie lub na portalach z opiniami, a także sprawdzać, czy wzrosła liczba zamówień z polecenia. To wszystko związane jest z zadowoleniem i da się ZMIERZYĆ.

    2. Sprawdź jakimi źródłami danych dysponujesz.

    Zwykle masz jakiś podstawowy zestaw źródeł, z których czerpiesz informacje o stanie Twojego biznesu. To przede wszystkim wszystkie dokumenty wewnętrzne: raporty, sprawozdania roczne itp. Poza tym możesz skorzystać z narzędzi analitycznych np. wbudowanych w Twoim sklepie lub panelu administracyjnym profilu społecznościowego.

    Istnieją też rozwiązania zewnętrzne, które pomagają zbierać tego typu dane np. dla ruchu na stronie internetowej, możesz wykorzystać Google Analytics i Search Console.

    W tych miejscach znajdziesz podpowiedzi konkretnych parametrów i wskaźników.

    3. Wybierz tylko najistotniejsze wskaźniki

    W panelu Google Analytics znajdziesz dziesiątki parametrów i metryk. Nie daj się skusić! Wybierz 1 max. 2-3 wskaźniki, którymi chcesz mierzyć skuteczność twoich działań. Dużo parametrów może sprawić, że za bardzo rozproszysz działania lub zagubisz się w gąszczu danych.


    Przykłady celów marketingowych

    Duże teorii za nami. Jeśli nie jesteś pewien, czy pomysły, które zebrałeś i spisane cele są odpowiednie, możesz porównać je z naszymi propozycjami.

    • Zwiększyć średnią wartość koszyka o 20 zł w ciągu 6 miesięcy.
    • Skrócić czas reakcji na zgłoszenie z 2h do 30 minut do 1.12.2021.
    • Zwiększyć wskaźnik otwarcia maili z 5% do 15% w ciągu trzech miesięcy.
    • Zwiększyć liczbę nowych użytkowników o 20% do 05.2021.
    • Zmniejszyć koszt pozyskania leada (potencjalnego klienta) do 12 zł w ciągu pół roku.
    • Zwiększyć współczynnik konwersji o 3 pp. na stronach produktów ekologicznych do 1.06.2021.

    Jak widzisz, są to konkretne działania do wykonania z jasno określonym oczekiwanym rezultatem. Dotyczą różnych aspektów działania biznesu - skalowania, docierania do klientów, czy budowania z nimi relacji w dokładnie sprecyzowanych przestrzeniach (kanał marketingowy, część asortymentu).

    Możliwych wariantów jest tyle, ile istnieje branż i biznesów. Przestrzeni do działania i usprawnień też.


    Pomyśl o strategii marketingowej

    Cele marketingowe to bardzo przydatne narzędzie. Masz konkretne wskazówki i punkt wyjściowy do planowania działań, które poprawią wyniki Twojej firmy.

    Chcesz maksymalnie wykorzystać ich potencjał? Zebrane dane i cele zamknij w strategii marketingowej.

    Strategia marketingowa to ogólny zarys kierunków działań marketingowych. Zawiera listę celów oraz analizy, które określają stan aktualny i przestrzenie do pracy.

    Jeśli sumiennie odpowiedziałeś na wszystkie pytania z analizy i przyłożyłeś się do zdefiniowania celów, to większość pracy jest już za Tobą. Teraz wystarczy tylko uporządkować wszystkie informacje.

    Dane z analiz możesz uporządkować za pomocą schematu SWOT. Ten typ analizy obejmuje wszystkie aspekty, które rozważaliśmy: mocne i słabe strony, szanse oraz zagrożenia (tej kwestii nie poruszyliśmy, ale warto też poświęcić jej trochę uwagi).

    Przykład kilku punktów analizy SWOT

    Uproszczony schemat analizy SWOT


    Poza analizą kondycji Twojego biznesu dołącz też informacje o Twoich klientach. Persony, lista preferowanych kanałów dotarcia i komunikacji, może ścieżki zakupowe dla nowych i powracających klientów? To bardzo ważne dane! Przydadzą się w realizacji celów, więc warto, by każdy miał do nich dostęp.

    Na koniec to, co wynika z wyciągniętych przez Ciebie wniosków: cele marketingowe.

    Zebrane plany na przyszłość i konkretne założenia możesz uporządkować i podzielić na trzy grupy:

    1. cele strategiczne - najbardziej ogólne i związane z głównym zadaniem biznesu, czyli zarabianiem. Tu mieszczą się wszystkie większe plany np. zwiększanie sprzedaży, czy udziału w rynku. To wszystkie zadania, których osiągnięcie wymaga kilku lat pracy.
    2. cele taktyczne - są bardziej sprecyzowane niż cele strategiczne. Uwzględniają aktualną sytuację rynkową i dotyczą konkretnych produktów. Termin ich realizacji nie powinien przekraczać roku.
    3. cele operacyjne - najdokładniejsze założenia. W tej grupie umieszczasz wszystkie cele określone metodą SMART i na ich podstawie tworzysz plan działania "na już".

    Przykład?

    Cel strategiczny: Wzrost liczby podpisanych umów o współpracę

    Cel taktyczny: Zbudowanie wizerunku eksperta

    Cel operacyjny: Zwiększyć średnią liczbę wejść na firmową stronę www z wyszukiwarki do 1000 w pół roku.

    Nie zamykaj strategii marketingowej w szufladzie! Po pierwsze to dokument, który będzie wyznacznikiem działań dla większości działów w Twojej firmie (nie tylko dla speców od reklamowania). Po drugie cele operacyjne i plany marketingowe z nimi związane wciąż będą się zmieniać - jedne zostaną zrealizowane, a inne będą pomagać Ci nadążać za zmieniającym się rynkiem i potrzebami klientów.


    Podsumowanie

    Poprawa świadomości marki, zwiększenie sprzedaży i udziału w rynku, pozyskanie nowych klientów... Te i inne "biznesowe marzenia" możesz zrealizować z pomocą celów marketingowych i uporządkowanej strategii.

    Dokładna analiza pomoże Ci określić, co jest do zrobienia i jakie masz realne środki i możliwości. Na tej podstawie możesz zaplanować działania.

    Zarezerwuj trochę czasu, przygotuj excela i zbierz zespół. Odpowiedzcie na pytania zawarte w tekście i stwórzcie podstawy Waszego sukcesu tzn. strategii marketingowej.

    Powodzenia!

    Opublikowane: 
    czw., 03/11/2021 - 14:27
    Autor: 
    Marta Cichoń

    Dodaj komentarz

    CAPTCHA
    To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.
    ×

    Zostaw numer, omówimy Twój projekt

    CAPTCHA
    To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.